SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
History of European Scholarship III. - YMD017
Title: Dějiny evropské vzdělanosti III.
Guaranteed by: Programme History of Modern European Culture (24-EKDD)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: can be fulfilled in the future
Guarantor: prof. PhDr. Jiří Pešek, CSc.
Is incompatible with: YMKDE001, YMKDE002
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Lenka Halbichová (17.06.2015)
Třetí část čtyřsemestrálního cyklu o vývoji, resp. proměnách modu evropské vzdělanosti od starověku po současnost je věnována době mezi zničením vzdělané Evropy v napoleonských válkách a zničením moderní Evropy v II. světové válce. Vývoj tu směřuje od humboldtovských reforem a vzdělanostních ideálů, (i v Prusku) ovlivněných duchem svobody a potřeby občanské vzdělanostní (více či méně) rovnosti, k vytváření nových elitních struktur moderních univerzit, mj. center moderní vědy. Všeobecná alfabetizace a zejména pozvolné uvolňování superelitářského rámce vyšší vzdělanosti vedlo koncem 19. století k prudkému nástupu akademické vzdělanosti – postupně přístupné i židům, ženám a proletářům. Meziválečný rozvoj a rozkvět vědy, školství, osvěty byl drasticky přerušen nacistickou antiliberální a rasistickou politikou a pokusem o vymazání velké části evropské vzdělanosti i jejích nositelů z mapy Evropy.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jana Wohlmuth Markupová, Ph.D. (05.06.2013)

1) Humboldtovské reformy.

2) Proměny alfabetisace, vzdělanosti a vědy v předbřeznové Evropě.

3) Doba zásadních reforem 1848-1873.

4) Vzdělanostní ideály 19. století: upevňování panství meritokratických elit.

5) Židé: vzdělanostní emancipace, vědecká dominance, akademický antisemitismus 19. a 20. Století.

6) University, techniky a moderní věda od II. poloviny 19. století.

7) Řádní profesoři, soukromí docenti, vysokoškolští studenti, gymnasisté.

8) Ženská vzdělanostní emancipace.

9) Proměny vzdělanosti jako sociálního fenoménu okolo roku 1900 - utváření evropské komunikační sítě vědy.

10) Evropa a americké university.

11) Vzdělanost a I. světová válka: selhání intelektuálů, meziválečná vzdělanostní a vědecká modernisace.

12) Evropské a německé university a nacismus - vzestup USA z křeče Evropy.

Povinná literatura:
Rüegg, Walter, ed. A history of the university in Europe / Vol.3, Universities in the nineteenth and early twentieth centuries. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. xxvi, 746 s. ISBN 0-521-36107-9.

HAVRÁNEK, Jan (ed.) Dějiny Univerzity Karlovy III (1802-1918). 1. vyd. 390 s. ISBN 80-7184-320-2

Schorske, Carl E. Vídeň na přelomu století. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2000. 354 s., [48] s. obr. příl. ISBN 80-85947-58-7.

PEŠEK, Jiří. Německá diskuse let 1985-1992 o tématu: Bürgertum - Bildungsbürgertum konce 18. až počátku 20. století. Český časopis historický. The Czech Historical Review. 1994, vol. 92, s. 104-121. ISSN: 0862-6111.

PEŠEK, Jiří. Ve znamení kontinuity: Nad novou literaturou k dějinám německých a rakouských universit let 1933-1945 (1950). Acta Universitatis Carolinae. Studia territorialia. 2001. Praha: Karolinum, 2001- , s. 151-188. ISSN 1213-4449.

Ratajová, Jana, ed. a Cajthaml, Petr. Pražský student: univerzitní studenti v dějinách Prahy: Clamm-Gallasův palác 14. listopadu 2008 - 1. února 2009. Vyd. 1. Praha: Scriptorium, 2008. 2 sv. ISBN 978-80-86852-23-2.

Zkouška: odborný esej na zadané téma

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html