|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními proudy současné didaktiky výtvarné výchovy a jejich zázemím v teoretických studiích a empirickém výzkumu. Předkládá aktuální přístupy k uměleckému artefaktu a procesu společně s jejich reflexemi v didaktice výtvarné výchovy. Seznamuje s nedávnými rekoncepcemi předmětu a aktuálními tématy současného didaktického diskurzu. Cílem kurzu je představit studentům dynamické pole současné oborové didaktiky a umožnit jim, aby se v něm orientovali a propojit jejich dosavadní dílčí zkušenost z pedagogické praxe s poznatky současné odborné literatury a variabilními přístupy v náročných podmínkách pademie a distanční výuky. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)
Vzhledem k pandemické situaci bude výuka probíhat distanční formou na platformě Teams, kde bude založen Team pro zapsané studenty. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2 FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234. FULKOVÁ, M. , KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In: Kohnová, J. (Ed.): Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, UK, 2012, s. 41-48. ISBN 978-80-7290-548-5. Dostupné na:http://tarantula.ruk.cuni.cz/UPRPS-1-version1SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf Horizon2020 AMASS https://pedf.cuni.cz/PEDF-2033.html Pfeiffer, Jan: Střih pro novou dobu, online Pfeiffer, Jan, Novotná, Magdalena, Fulková, Marie: Galerie jede do rodiny (ve spolupráci s UPM) online Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. IRWIN, R.: A/r/tography. In Craig Kridel (Ed.). Encyclopedia of Curriculum Studies, 2010, (pp. 42-43). Thousand Oaks, Sage. KAFKOVÁ, H.: Proč bychom se nebavili - Schéma masové kultury a Výtvarná výchova. In: Pelcová, N., Hogenová, A (Eds.): Čas ve výchově, umění a sportu. UK Praha, 2014, s. 169-175. ISBN: 978-80-7290-777-9. MASON, R., BUSCHKUEHLE, C. (Eds.):Images and Identity:Educating Citizenship through Visual Arts. London, Intellect, 2013. ISBN 9781841507422.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2: Umění a kultura ve škoním kontextu/učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 348 s. ISBN UK: 978-80-790-700-7.
FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691 JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno : Paido, 2009. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7. FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. 2008. ISBN: 978-80-7319-076-7 SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815. FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0. SLAVÍK, J. (2005) Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK, J. (ed.) Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)
Posluchači vypracují a v odborné debatě obhájí seminární praci na zvolené téma. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)
1) POssibilities of art education in contemporary school and society; introduction into study resources; choice of issues of seminar works 2) An artefact and art creation as a theme and content of teaching; specification of seminar works issues 3) Visual literacy and its understanding and role in contemporary education 4) Art education and its interdisciplinary possibilities 5) Gallery and Museum education and its ways and possibilities in contemporary school 6) Discoursive character of art education 7) Contemporary visual art and visual culture in contemporary school 8) Analysis of concepts in creative taskts and possibilities of pedagogical reflection 9) Aims and targets of art education within curricular documents for general school education and gymnasia education 10) Art education and digital literacy |
|
||
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)
Aktivní účast ve cvičeních; orientace ve studijní literatuře Zpracování a obhajoba seminární práce: Písemná esej formulující klíčové otázky vyplývající z přednášek, zpracovaná s využitím doporučené odborné literatury. Student prokáže schopnost kritického čtení a myšlení v předložených souvislostech. |