Aim of subject is to introduce students to the basic issues of general education field, teaching disciplines such as theoretical basis for the development of professional reflection and reflective practice. It includes basic concepts of general education, key areas and issues of education, knowledge of the teaching profession and the changing school curriculum, including the impact on practice.
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Cílem předmětu je uvést studenty do základní problematiky oboru obecná pedagogika, pedagogických disciplin jako teoretické báze pro rozvoj profesní reflexe a reflektující praxe. Obsahem jsou základní koncepty obecné pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula včetně dopadu pro praxi.
Aim of the course -
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
To acquaint students with basic educational terminology, functions, upbringing and education, including reform of the current trends and impact of specific school life
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Seznámit studenty se základní pedagogickou terminologií, funkcí výchovy a vzdělávání, součanými trendy včetně reformy, a dosahu pro konkrétní život školy
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.09.2020)
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření z důvodu prevence šíření koronaviru proběhne veškerá výuka v zimním semestru akademického roku 2020/2021 v předmětu Úvod do pedagogiky distanční formou. Úvodní setkání se uskuteční online prostřednictvím služby MS Teams v termínu první rozvržené přednášky. Konkrétní kód/odkaz k přístupu na „schůzku“ bude všem zapsaným studentům zaslán nejdpozději den předem hromadným mailem. Setkání je dobrovolné.
Veškeré studijní opory potřebné k úspěšnému zvládnutí předmětu budou k dispozici ve fakultním Moodlu: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=17. Přihlašovací údaje budou zaslány všem zapsaným studentům hromadným mailem.
Závěrečný didaktický test na konci semestru proběhne online formou takzvaného open-book testu.
Veškeré informace budou všem zapsaným studentům zaslány hromadným mailem v dostatečném předstihu před prvním setkáním.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.09.2020)
DVOŘÁČEK, Jiří. Kompendium pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-729-0405-1.
JANIŠ, K., B. KRAUS a P. VACEK. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 978-80-704-1019-1.
JŮVA, Vladimír sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. ISBN 978-80-859-3178-5
PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 1996.
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. 7. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.09.2020)
Předpokládá se znalost a porozumění pojmům, které budou uvedeny v přednáškách a jejichž podrobné vysvětlení studující získají studiem odborné literatury.
Orientace v problematice je ověřována didaktickým testem v závěru kurzu. Studující má na splnění podmínek zápočtu celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
Syllabus -
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Basic educational terminology
Categorization of education function and role of education and extracurricular school education
Lifelong learning
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.09.2020)
Pedagogika jako věda (úvod, odkazy, vznik pojmu, předmět, vztah k ostatním vědám, členění)
Vývoj a současné chápaní pedagogiky (historické mezníky, vybrané základní pojmy)
Výchova a vzdělávání (významné osobnosti pedagogiky)
Cíle a obsah edukace (vývoj jedince, podstata výchovy a vzdělávání)
Metody, prostředky a organizační formy edukace
Pedagogické zásady (vývoj, vymezení, aplikace)
Učitel a jeho profese (předpoklady úspěchu, role učitele, osobnost a autorita učitele)
Základní kurikulární dokumenty (učební plány, osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy)
Školská soustava v ČR a její srovnání se zahraničím (klasifikace ISCED)