|
|
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
|
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)
Cíl: Studium oblastí speciální pedagogiky zaměřených na jedince s tělesným postižením. Absolvent předmětu: - jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, - je schopen popsat historii somatopedie - uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR - vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) - u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. - principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. |
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)
BARTOŇOVÁ, Radka a Ondřej JEŠINA. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3152-9. Ješina, Ondřej a kol.: Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy. Dostupné z: https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV2_final.pdf Vařeková, Jitka, Daďová, Klára, Nováková, Pavlína: Žák se speciálníi vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Karolinum. 2022. |
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (24.08.2023)
• Zápočet: 85% docházka na semináře. Vypracování seminárních prací. Zápočtový test., 100% účast na praktickém semináři
|
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (13.12.2018)
Tematické okruhy: 1. Tělo a tělesné schéma. 2. Zvláštnosti ve vývoji osob s tělesným postižením. 3. Fyziologie a patologie hybné soustavy. 4. Somatické vady a onemocnění se závažnými edukačními důsledky: 5. Dětská mozková obrna. 6. Dětská obrna. 7. Onemocnění nervového systému. 8. Metabolická onemocnění. 9. Kolagenózy a revmatická horečka. 10. Vrozené vady lebky. 11. Vrozené vady páteře. 12. Degenerativní svalová onemocnění. 13. Epilepsie. 14. Myšlenkový přínos osobností, které utvářely českou somatopedii. 15. Vojtova reflexní terapie, Bobathova metoda, synergická reflexní terapie a další. 16. Koncepce kvality života osob s tělesným postižením. 17. Tělesně postižené dítě v rodině. 18. Nemoc a její stádia. 19. Ergoterapie versus pracovní výchova. 20. Soběstačnost jedinců s tělesným postižením. 21. Legislativa. 22. Plán mobility. 23. Raná péče o děti s tělesným postižením. 24. Vzdělávací systém se zaměřením na jedince s tělesným postižením. 25. Léčebná pedagogika. 26. Systém paliativní péče v České republice. 27. Zahraniční trendy v systému péče o jedince s tělesným postižením. 28. Péče o jedince s tělesným postižením po 26. roku života. 29. Sexualita lidí s tělesným postižením. |
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (04.12.2022)
Studijní opory na Moodlu: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3962 Kód týmu: |