Course is an introduction to selected current topics of healthy lifestyle. Emphasis is given especially to topics relevant for professional pedagogical workers. During the interactive lecture several diagnostic tools for orientational examination of the level of health and lifestyle are presented.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
Smyslem kurzu je seznámit frekventanty s variantami praktického strategického jednání pedagoga, které vede ke zvládání rizik ohrožujících zdraví jeho i svěřených jedinců. Předmět poskytuje argumenty k nutnosti hledat cesty k prevenci a podpoře zdraví. V návaznosti na programové dokumenty WHO analyzuje determinanty zdraví a vymezuje hlavní úkoly v oblasti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Aim of the course -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
The aim of the course is to call attention to the seriousness of problematics of healthy lifestyle as well as to dangers resulting from misinterpretation of scientific knowledge of health.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
Cílem kurzu je upozornit pedagogické pracovníky na závažnost problematiky zdravého životního stylu a zároveň na nebezpečí plynoucí z mylné či účelově zkreslené interpretace vědeckých poznatků o zdraví.
Literature -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
Bláhová, K. et al. Kazuistiky z pediatrie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 197 s. ISBN 978-80-204-3392-3.
Hanušová, J. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 72 s. ISBN 978-80-7290-782-3.
Hanušová, J. Zásady předlékařské první pomoci. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství PedF UK, 2014. 76 s. ISBN 978-80-7290-647-5.
Ludíková, B. Základy pediatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 153 s. ISBN 978-80-244-3727-9.
O`Callaghan, Ch.; Stephenson, T. Pediatrie do kapsy. 2. přepr. vyd. Praha : Grada, 2005. 434 s. ISBN 80-247-0933-3
Velemínský, M. et al. Vybrané kapitoly z pediatrie. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7394-182-6.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
Bláhová, K. et al. Kazuistiky z pediatrie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 197 s. ISBN 978-80-204-3392-3.
Hanušová, J. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 72 s. ISBN 978-80-7290-782-3.
Hanušová, J. Zásady předlékařské první pomoci. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství PedF UK, 2014. 76 s. ISBN 978-80-7290-647-5.
Ludíková, B. Základy pediatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 153 s. ISBN 978-80-244-3727-9.
O`Callaghan, Ch.; Stephenson, T. Pediatrie do kapsy. 2. přepr. vyd. Praha : Grada, 2005. 434 s. ISBN 80-247-0933-3
Velemínský, M. et al. Vybrané kapitoly z pediatrie. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7394-182-6.
Requirements to the exam -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
Participation in Seminars
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
Zápočet - aktivní účast na prezenční části výuky (100 % - účast na 3 setkání, popř. na 2 ze 3 - seminární práce za neúčast na jednom setkání v rozsahu a podobě dle vyučující) + úspěšně absolvování zápočtového testu v rozsahu min. 75 %.
Syllabus -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
1. Human health.
2. Deterministic health-internal and external factors.
3. Preventive approach and health promotion strategies, health education.
4. Risk and protective factors.
5. Civilizational diseases and their prevention.
6. Children's Disease pane.
7. Basics of pre-medical first aid.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
1. Zdraví člověka a životní styl.
2. Determinanty zdraví - vnitřní a vnější faktory.
3. Preventivní přístup a strategie podpory zdraví, výchova ke zdraví.
4. Rizikové a protektivní faktory - výživa a nutriční chování, tělesný pohyb, hypokineze, sexuální chování, autodestruktivní chování, psychosociální stres.