SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Primary drug prevention - B01615 (Adiktologie)
Title: Primární drogová prevence
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D., PhDr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Additional information: http://www.adiktologie.cz
Note: prefer medical statement
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D.
Attributes: Adiktologie
Klinický předmět
Is pre-requisite for: B01613, B01621, B01626
Is interchangeable with: B03186
Files Comments Added by
download Indikovaná prevence EMCDDA.pdf indicated primary prevention text EMCDDA PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: GAB08830 (30.10.2011)
V současnosti v praxi stále více akcentovaný princip práce s populací potencionálních uživatelů návykových látek. Cílem kursu je seznámit posluchače s teoretickými východisky primární drogové prevence a s její realizaci v praxi. V kurzu posluchači získají informace, které budou mj. moci využít během praxí absolvovaných v rámci výuky i mimo ni.
Syllabus - Czech
Last update: GAB08830 (30.10.2011)

http://www.adiktologie.cz/download/1506/Sylabus-PP.pdf

Anotace jednotlivých výukových bloků:

1) Úvod do předmětu Primární drogová prevence (PP) / Historie PP

  • Úvod - koncepce, teorie a praxe PP - základní termíny PP - co je to školská/specifická PP - základní seznámení s PP strategiemi.
  • Historický vývoj prevence v ČR a ve světě - vývoj teoretických znalostí, praktických zkušeností a legislativy.

2) Závislost v kontextu rizikového chování

  • Vymezení pojmu riziková skupina - látkové a nelátkové závislosti - sebepoškozování a sebevraždy.
  • Vandalismus - xenofobie a rasismus - agresivní chování - šikana - zneužívání a týrání - kriminalita.

3) Subjekty v primární prevenci / Systém primární prevence ve školství v ČR

  • Adolescent - třída - student - rodič - pedagog - škola - vnější subjekty (státní a nestátní) a vymezení jejich role v PP.
  • PP na národní, krajské a okresní úrovni - role jednotlivých subjektů - standardy primární prevence.

4) Základní dokumenty v primární prevenci

  • Podrobné seznámení studentů se standardy primární prevence a diskuze.

5) Programy a aktivity v primární prevenci

  • Univerzální, selektivní a indikované programy.
  • Přednášky - besedy (jednorázová a na sebe navazující série besed) - přednášky - interaktivní programy ve školách - peer programy - práce s dokumentem nebo filmem - informační materiály - exkurze - (osobní svědectví uživatele drog).
  • Komunitní programy PP.
  • Druhy poradenské intervence.
  • Výhody, nevýhody a omezení jednotlivých programů a aktivit - příklady efektivních (složek) programů PP

6) Role školního metodika prevence

  • Standardní činnosti školního metodika prevence jsou vymezeny v příloze č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, a v Koncepci poskytování poradenských služeb ve škole č.j. 27317/2004-24 uveřejněné ve Věstníku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, ročník LXI, sešit 7 z července 2005. Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské.

7) Minimální preventivní program / Implementace a monitorování

  • Bližší seznámení s minimálním preventivním programem (MMP) - tvorba MPP ve školním prostředí - dokumentace školního metodika prevence.

8) Evaluace primární prevence

  • Efektivita primární prevence Teorie, výzkumné metody Hodnocení efektivity PP.
  • Vytváření znalostní základny a jejich aplikace v praxi (evidence based programy) - výzkumné studie v ČR a zahraničí.
  • Proč, co a jak hodnotit? - popis procesu evaluace. Jednotlivé fáze implementace - koho, co a jak monitorovat?
  • Metody zjišťování a charakter práce s metodami (studie účinku a metaanalýzy - studie mediačních proměnných - srovnávající preventivní programy).
  • Bližší seznámení s designy výzkumných metod v PP (dotazníkové - testové metody - kvalitativní metodologie) - diskuse s posluchači.
Literature - Czech
Last update: GAB08830 (30.10.2011)

Povinná literatura:

M. Miovský, L. Skácelová, J. Zapletalová, P. Novák, Eds., Primární prevence rizikového chování ve školství. Tišnov, Praha: Sdružení SCAN, Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. LF UK v Praze a VFN v Praze.

Ke stažení na:

http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/17/2670/Primarni-prevence-rizikoveho-chovani-ve-skolstvi

Doporučená rozšiřující literatura a studijní materiály:

Výčet doporučené literatury není úplný. Doporučené učební texty mohou být nahrazeny jinými adekvátními zdroji; posluchači s nimi budou seznámeni v průběhu výuky daného tématu.

Kalina, K. et al. (2003). Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. Úřad vlády ČR, Praha.

Gallà, M. et al. (2005). Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Úřad vlády ČR, Praha.

Van der Stel, J. et al. (1998). Příručka prevence: Alkoholu, drog a tabáku. Velvyslanectví nizozemského království.

Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.

Některé internetové adresy s problematikou PP:

Česká republika:

http://www.prevcentrum.cz/

http://www.drogy-info.cz/index.php/pomoc/primarni_prevence

http://www.evaluaceppp.cz/

http://www.kcentrum.cz/

http://www.odrogach.cz/

Zahraniční odkazy:

http://www.prevnet.net/page.php?id=1

http://www.emcdda.eu.int/index.cfm?fuseaction=public.Content&nNodeID=10131&sLanguageISO=EN, http://www.emcdda.eu.int/index.cfm?fuseaction=public.Content&nNodeID=10132&sLanguageISO=EN, http://www.emcdda.eu.int/index.cfm?fuseaction=public.Content&nNodeID=10134&sLanguageISO=EN, http://www.emcdda.eu.int/index.cfm?fuseaction=public.Content&nNodeID=10689&sLanguageISO=EN, http://www.emcdda.eu.int/index.cfm?fuseaction=public.Content&nNodeID=10938&sLanguageISO=EN

http://www.euronetprev.org/neu/index.php?lang=en&layout=normal&artikel=3,1

http://www.drugabuse.gov/prevention/prevopen.html

http://www.unodc.org/youthnet/youthnet_action.html

http://www.jacquedee63.com/allaloneami.html

http://www.cph.org.uk/publications

http://www.drugsalcohol.info/

http://www.drugcom.de/

http://www.1-2-free.at/

http://www.drugsinfo.nl/

Teaching methods - Czech
Last update: GAB08830 (30.10.2011)

OTÁZKY KE ZKOUŠCE PŘEDMĚTU PRIMÁRNÍ DROGOVÁ PREVENCE

Průběh zkoušky:

Pro složení zkoušky je nezbytné splnění podmínek (viz požadavky k zápočtu a požadavky ke zkoušce). Zkouška probíhá písemně, v případné nejasnosti jsou předmětem ústního zkoušení. Vyjma prvního okruhu "Historický vývoj prevence v ČR" student/ka odpovídá vždy na jednu podotázku z každého okruhu (A. - F.).

A. Historický vývoj prevence v ČR (vývoj teoretických znalostí, praktických zkušeností a legislativy) (zdroj ke studiu: Miovský - viz povinná literatura)

B. Rizikové chování:

• vymezení pojmu

• typy rizikového chování

C. Primární prevence a primární drogová prevence:

• vymezení PP

• projektivní a rizikové faktory užívání drog

• cíle PP

• typy PP - všeobecná, specifická, indikovaná, krizová intervence

• cílové skupiny PP - vymezení role v PP

• subjekty působící v PP

D. Typy programů a aktivit v primární (drogové) prevenci:

• univerzální

• selektivní

• indikované

• efektivita jednotlivých typů program a aktivit v PP

E. Organizační systém primární prevence v ČR:

• národní úroveň

• krajská úroveň

• okresní úroveň

• role jednotlivých subjektů, náplně práce

• standardy primární prevence

F. Efektivita a kvalita v primární prevenci

• zásady efektivní primární prevence; příklady nevhodných přístupů

• efektivní faktory programů všeobecné primární prevence na školách

• "evidence-based" přístup - podstata a příklady

• evaluace, implementace a monitoring v primární prevenci (s důrazem na školní prostředí)

• evaluační nástroje v PP

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)

 

Požadavky ke zkoušce/kolokviu/zápočtu:

Požadavky k zápočtu:
Zápočet posluchač získá za desetiminutové ústní sdělení ostatním posluchačům. Obsahem
referátu budou volné interpretace buďto teoretických článků a prací, nebo výzkumných
studií, které jsou tematicky vázány k problematice primární prevence. Zdrojem může být text
vybraný na základě vlastního uvážení či po dohodě s vyučujícím.
Pokud posluchač neabsolvuje ústní prezentaci, vypracuje elaborát v rozsahu 8 normostran.
Požadavky ke zkoušce/kolokviu:
Zkouška proběhne na konci semestru. Nutnou podmínkou je zapsaný zápočet.

 

Průběh zkoušky:

Zkouška probíhá písemně,  případné nejasnosti jsou předmětem ústního zkoušení. Vyjma prvního okruhu "Historický vývoj prevence v ČR" student/ka odpovídá vždy na jednu podotázku z každého okruhu (A. - F.).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html