Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
The course includes guided continuous teaching experience of students in primary schools under supervision of departmental didactics. Following the didactic seminars allows students to apply the continuous practice procedures adopted in the teaching of health education and gain practical experience working with children. Practice takes place on University education under the guidance of experienced teachers who deal with education to promote health and continuously further educated in this area. Prior to joining the practice students receive instructional seminar, during students own practice are each student completes a specified number of observations (for faculty or teachers with their colleagues) and its own outputs. Students have the opportunity to become familiar with the materials and tools that faculty teachers in health education proved. Separate outputs are students didactically analyzed. Emphasis is placed on the reflection of their own teaching activities. At the end of practice will be held a joint seminar in which students reflect on practice, its organization, ensuring cooperation with the faculty mentor, etc. through the use of questionnaires and video recordings of selected student outcomes.
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
Předmět zahrnuje řízenou souvislou pedagogickou praxi studentů na základních školách pod supervizí oborového didaktika. V návaznosti na didaktické semináře umožňuje souvislá praxe studentům aplikovat osvojené postupy ve výuce výchovy ke zdraví a získat praktické zkušenosti s prací s dětmi. Praxe probíhá na fakultních školách pod vedením zkušených pedagogů, kteří se zabývají výchovou k podpoře zdraví a průběžně se dále v této oblasti vzdělávají. Před nástupem na praxi absolvují studenti instruktážní seminář, během vlastní praxe absolvuje každý student určený počet hospitací (u fakultního učitele nebo u svých kolegů) a vlastních výstupů. Studenti mají možnost seznámit se s materiály a pomůckami, které se fakultním učitelům při výchově ke zdraví osvědčily. Samostatné výstupy studentů jsou didakticky analyzovány. Důraz je kladen na reflexi vlastního pedagogického působení. Na závěr praxe se uskuteční společný seminář, na němž studenti reflektují praxi, její organizaci, zajištění, spolupráci s fakultním učitelem apod. prostřednictvím dotazníků a využitím videozáznamů vybraných studentských výstupů.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
The course includes guided continuous teaching experience of students in primary schools under supervision of departmental didactics. Following the didactic seminars allows students to apply the continuous practice procedures adopted in the teaching of health education and gain practical experience working with children.
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
Předmět zahrnuje řízenou souvislou pedagogickou praxi studentů na základních školách pod supervizí oborového didaktika. V návaznosti na didaktické semináře umožňuje souvislá praxe studentům aplikovat osvojené postupy ve výuce výchovy ke zdraví a získat praktické zkušenosti s prací s dětmi.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2007. 126 s.
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, platný od 1.9.2013. Praha : MŠMT 2013. Dostupné na http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-skolstvi/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
MARÁDOVÁ, E. Výchova ke zdravému životnímu stylu: metodické náměty pro učitele rodinné výchovy. Plzeň : Pedagogické centrum, 1997. 32 s. ISBN 80-7020-008-1
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl - ediční řada učebnic. Praha : Fortuna, 1999 - 2003.
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha : Fortuna, 2006.
Učebnice používané pro výuku výchovy ke zdraví
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
Absolvování hospitací, samostatných výstupů v požadovaném rozsahu, odevzdání portfolia.
Syllabus -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
1. Introduction into the concept, aims and organisational scheme of the Teaching Practice
2. A choice of the school. Administrative agenda related to teaching practice
3. Teaching practice in schools.
4. Assessment and evalulation of teaching practice and outcomes.
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
1. Seznámení s koncepcí a organizací pedagogické praxe
2. Výběr školy. Zápis na praxi. Administrativní záležitosti související se zajištěním praxe.
3. Pedagogická praxe na škole. Hospitace, samostatné výstupy.