SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ars Cantandi - Ars Componendi - AHV110297
Title: Ars cantandi - ars componendi
Guaranteed by: Institute of Musicology (21-UHV)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. David Eben, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Files Comments Added by
download CookNicholas_2013_1PlatosCurse_BeyondTheScoreMusicAs.pdf prof. PhDr. David Eben, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. David Eben, Ph.D. (11.09.2019)
Ars cantandi – ars componendi

Jsme schopni se dnes vcítit do hudebního světa středověkého mnicha? Jakými postupy se řídil při vytváření nových melodií?

Tyto a podobné otázky by si chtěl položit tento interaktivní seminář. Jak naznačuje název, úvahy se budou pohybovat ve dvou rovinách. Na jedné straně se prostřednictvím nahrávek seznámíme se současnými interpretačními směry gregoriánského chorálu a zamyslíme se i obecně nad otázkou „autenticity“ v provozovací praxi, jak je diskutována v relevantní literatuře. Současně si na základě analýzy přiblížíme základní principy, kterými se řídili anonymní tvůrci chorálního repertoáru. Otázku, zda je možné se vcítit do hudebního myšlení středověkého skladatele, se pak pokusíme zodpovědět prostřednictvím tvořivé aplikace teorie a také vlastním komponováním jednoduchých forem gregoriánského chorálu.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. David Eben, Ph.D. (11.09.2019)

Literatura:

Nicolas Cook: Beyond the Score. Music as Performance, Oxford – New York 2013.

David Eben: Současné směry interpretace gregoriánského chorálu, in: Hudební věda 54/1 (2017), s. 89-94.

Ertelt, Thomas – Zaminer, Frieder, ed.: Die Lehre vom einstimmigen liturgischen Gesang, Geschichte der Musiktheorie 4, Darmstadt 2000.

David Hiley: Western Plainchant: a Handbook, Oxford 1993.

Joseph Kerman a kol.: The Early Music Debate: Ancients, Moderns, Posmoderns in: The Journal of Musicology, Vol. 10, No. 1 (Winter, 1992), pp. 113-130.

Richard Taruskin: The Authenticity Movement Can Become a Positivistic Purgatory, Literalistic and Dehumanizing, in:  Early Music, Vol. 12, No. 1 (Feb., 1984), pp. 3-12.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html