SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Lexical and Textual Level - AAA230080
Title: Lexikální a textová rovina
Guaranteed by: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2013
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AAA130080
Guarantor: prof. PhDr. Aleš Klégr
PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D.
doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Pre-requisite : AAA230042
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: UAAMALAM (24.04.2009)
Stručný úvod do popisu anglické slovní zásoby (nástin tvoření slov - včetně vzniku nových pojmenování na základě
sémantických posunů a výpůjček - lexikální sémantiky a idiomatiky) a některých aspektů popisu textové roviny (gramatické
a lexikální koheze, AVČ, pragmatiky). Seminář navazuje na přednášku a zaměřuje se na praktickou práci s textem.
Literature - Czech
Last update: UAAMALAM (24.04.2009)
Základní literatura:
Dušková, L. a kol., 2006 (1988), Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny, část II, Syntax, Praha: Karolinum.

Halliday M., Hassan R. (1976), Cohesion in English. Longman.

Halliday, M. (2004, 3. vyd.), An Introduction to Functional Grammar, kapitola 9. London: Arnold.

Peprník, J. (2003), English Lexicology. Olomouc: Univerzita Palackého.

Quirk, R. et al. (1985), A Comprehensive Gammar of the English Language. Longman.

Doporučená literatura:
Adam, M. (2007), A Handbook of Functional Sentence Perspective. FSP in Theory and Practice. Brno: Masarykova Univerzita.

Cruse A. (2000), Meaning in Language. Oxford: Oxford University Press.

Firbas, J. (1996), Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication, kapitola 1. Cambridge: Cambridge University Press.

Hillier, H. (2004), Analysing Real Texts: Research Studies in Modern English Language. Palgrave Macmillan.

Lipka L. (2002), English Lexicology. Gunter Narr.

Tárnyiková, J. (2002), From Text to Texture. An Introduction to Processing Strategies. Olomouc: Univerzita Palackého.

Yule, G. (1996), Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.

Syllabus - Czech
Last update: UAAMALAM (24.04.2009)

Témata přednášek a seminářů:

1. Úvod. Text a diskurs, standardy textovosti, typy textu.

2. Psaný a mluvený jazyk.

3. Nové typy textů - technologicky zprostředkovaná komunikace. Slovotvorné procesy a inovace ve slovní zásobě.

4. Vznik nových pojmenování na základě sémantických posunů a výpůjček

5. Koheze: gramatické prostředky koheze (determinátory, proforma, elipsa, reference).

6. Koheze: místní a časové relátory, narativní struktura, adverbiália s textovou funkcí.

7. Koheze: lexikální prostředky, lexikálně-sémantické vztahy.

8. Principy anglické interpunkce.

9. Koherence: způsoby organizace textu, inference (rámce, schémata, plány, scénáře).

10. Aktuální členění větné: faktory a jejich hierarchie, srovnání češtiny a angličtiny.

11. Stylová charakteristika textu. Stylově příznakové prostředky.

12. Nástroje a prostředky v lexikologii a analýze textu: slovníky (tištěné, elektronické) a práce s nimi.

13. Nástroje a prostředky v lexikologii a analýze textu: dostupné korpusy a práce s nimi.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html