SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Philosophy and Ethics - LPED77
Title: Didaktika filozofie a etiky
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0292
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Comes under: Učitelství n.,e.,f.Mgr.-P/5.roč.
Interchangeability : L0292
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Marek Fajfr, Ph.D. (30.09.2020)
V teoretické části semináře budou studenti konfrontováni se základními problémy a východisky výuky filosofie v podmínkách školy: proč, jak a jakou učit filosofii? Ve stěžejní praktické části semináře se studenti seznámí a reálně si vyzkouší vybrané výukové metody pro řízení hodin základů společenských věd/filosofie. V řízených diskusích potom společně s vyučujícím zhodnotí rizika, výhody a nevýhody těchto metod. Studenti získají konkrétní inspirativní a využitelné návody na řešení pedagogických situací v běžné škole. Studenti se zorientují v pojetí středoškolského učiva v rámci základů společenských věd (RVP/ŠVP, jednotlivé vědní obory). V případě distanční výuky bude probíhat v prostředí MS Teams.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marek Fajfr, Ph.D. (12.09.2017)
Osnova kurzu:
• 1. pedagogická situace, naše prostředky a možnosti, pedagogický optimismus

• 2. osobní pedagogický styl, jednotlivé vědy základů společenských věd a jejich didaktická specifika

• 3. kreativní didaktické myšlení, učitelova dílna (zdroje)

• 4. metodické výstupy studentů: výklad

• 5. metodické výstupy studentů: diskuse, dialog, sókratovský dialog

• 6. metodické výstupy studentů: skupinová práce

• 7. metodické výstupy studentů: audiovizuální pomůcky

• 8. metodické výstupy studentů: práce s textem

• 9. metodické výstupy studentů: aktivizující metody, hry

• 10. doplňující didaktická témata: testy, eseje, známkování, evaluace, zpětná vazba

• 11. doplňující didaktická témata: spolupráce se studenty, s rodiči, s institucemi

• 12. doplňující didaktická témata: projekty, exkurze, výlety

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marek Fajfr, Ph.D. (12.09.2017)

Pro zakončení předmětu je nutné:

  • nemít více jak tři omluvené absence v semináři
  • v malém týmu připravit metodický výstup a podílet se na jeho kritickém zhodnocení
  • písemně vypracovat didaktickou přípravu zmíněného výstupu, která by reflektovala vznesené kritické připomínky
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marek Fajfr, Ph.D. (12.09.2017)
Literatura:

Povinná literatura

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013 (6. vydání!). On-line podpora v angličtině: geoffpetty.com

ŠEBEŠOVÁ, P. Proč a jak učit filosofii na gymnáziích? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Praha: FF UK, 2017.

Doporučená literatura

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se – praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2004.

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy – jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2009.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html