|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
1. Zdroje pedagogických informací. 1.2 Odborné (vědecké, pedagogické) knihovny. 1.3 Informační centra. 1.4 Pedagogické encyklopedie, naše a zahraniční. 1.5 Pedagogické slovníky výkladové a překladové. 1.6 Pedagogické ročenky. 1.7 Pedagogické časopisy, naše a zahraniční. 1.8 Vědecké instituce zabývající se pedagogikou. 1.9 Bibliografická norma a její varianty. 2. Český vzdělávací systém. 2.1 Význam ISCED (International Standard Classification of Education) z hlediska možnosti celosvětové klasifikace jednotlivých typů škol. 2.2 Analýza školského zákona zejména z hlediska změn, které ho přiblížily obdobným zákonům vyspělých evropských zemí. 2.3 Analýza problémů našeho nižšího školství po jednotlivých školských stupních. 2.4 Vysoké školství. Současný Vysokoškolský zákon. 3. Pedagogika jako věda. 3.1 Význam teorie pro pedagogickou praxi. 3.2 Atributy vědecké disciplíny. 3.3 Vztah pedagogiky k jiným vědám. 4. Systém pedagogických věd. 4.1 Systém pedagogických disciplín a jeho rozkolísanost. 4.2 Horizontální členění pedagogických disciplín. 4.3 Vertikální členění pedagogických disciplín. 4.4 Integrující přístup k členění pedagogických disciplín. 4.5 Pomocné (příbuzné) pedagogické disciplíny. 4.6 Hraniční pedagogické disciplíny. 4.7 Aplikované pedagogické disciplíny. 5. Základní pedagogické pojmy. 5.1 Pojmy výchova, vzdělávání, vzdělání a edukace, rozkolísanost v jejich užívání. 5.2 Pojmy učení, vyučování a kurikulum. 6. Struktura výchovy. 6.1 Struktura výchovy z hlediska jejích činitelů. 6.2 Struktura výchovy z hlediska výchovných činností. 6.3 Hierarchie cílů výchovy z hlediska obecnosti. 6.4 Dělení cílů výchovy z hlediska obsahu. 6.5 Vztah cíle a prostředků výchovy. 7. Výchova a vývoj člověka. 7.1 Činitelé působící na formování člověka. 7.2 Výchovný optimismus. 7.3 Přeceňování moci výchovy. 7.4 Výchovný pesimismus. 7.5 Pedologie. 8. Výchova jako společenský jev. 8.1 Vzájemné působení mezi výchovou a společností. 8.2 Faktory působící na výchovu. 8.3 Ukázky vlivu působení těchto faktorů v minulosti a v současnosti. 9. Učitel a jeho profese. 9.1 Teorie učitelské profese (pedeutologie). 9.2 Typologie učitelů. 9.3 Kompetence učitelů. 9.4 Problémy učitelské profese. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
Plnění průběžných úkolů. Referát (seminární práce) v rozsahu cca 10 stran (cca 20-25 minut). Rozsah znalostí: povinná literatura, dle témat přednášek. Úspěšné vypracování testu. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
Povinná: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: H + H, 2000. ISBN 80-8602--279-X
Doporučená: JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky. Brno: Paido,2001. ISBN 80-85931-95-8.
|