SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Pedagogy - LPED01
Title: Obecná pedagogika
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 39 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0633
Additional information: http://Předmět bude vyučován on-line pomocí systému MS Teams. Rovněž závěrečná atestace bude realizována distančně.
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc.
Comes under: Náboženství,e.,f.Bc.-P/1.roč.
Učitelství n.,e.,f.Mgr.-P/1.roč.
Is co-requisite for: LPED52, LPED04, LPED51
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
Cílem předmětu je uvést studenty do teorie pedagogiky a seznámit je s problematikou našeho školského systému. Předmět v sobě zahrnuje jak teoretickou složku (přednášky), tak i do určité míry složku praktickou. (Semináře, kde studenti prezentují referáty na aktuální témata českého školství, učí se vyhledávat relevantní zdroje, psát odborný text a adekvátně ho tlumočit.) Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni samostatně vyhledávat zdroje pedagogických informací, orientovat se v různých bibliografických normách, definovat a používat základní pedagogické pojmy, orientovat se v obecných otázkách pedagogiky, prokázat pochopení historické podmíněnosti pedagogických jevů, zařadit jednotlivé typy českých škol do systému ISCED a kriticky analyzovat náš školský systém.
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

1. Zdroje pedagogických informací.

1.2 Odborné (vědecké, pedagogické) knihovny.

1.3 Informační centra.

1.4 Pedagogické encyklopedie, naše a zahraniční.

1.5 Pedagogické slovníky výkladové a překladové.

1.6 Pedagogické ročenky.

1.7 Pedagogické časopisy, naše a zahraniční.

1.8 Vědecké instituce zabývající se pedagogikou.

1.9 Bibliografická norma a její varianty.

2. Český vzdělávací systém.

2.1 Význam ISCED (International Standard Classification of Education) z hlediska možnosti celosvětové klasifikace jednotlivých typů škol.

2.2 Analýza školského zákona zejména z hlediska změn, které ho přiblížily obdobným zákonům vyspělých evropských zemí.

2.3 Analýza problémů našeho nižšího školství po jednotlivých školských stupních.

2.4 Vysoké školství. Současný Vysokoškolský zákon.

3. Pedagogika jako věda.

3.1 Význam teorie pro pedagogickou praxi.

3.2 Atributy vědecké disciplíny.

3.3 Vztah pedagogiky k jiným vědám.

4. Systém pedagogických věd.

4.1 Systém pedagogických disciplín a jeho rozkolísanost.

4.2 Horizontální členění pedagogických disciplín.

4.3 Vertikální členění pedagogických disciplín.

4.4 Integrující přístup k členění pedagogických disciplín.

4.5 Pomocné (příbuzné) pedagogické disciplíny.

4.6 Hraniční pedagogické disciplíny.

4.7 Aplikované pedagogické disciplíny.

5. Základní pedagogické pojmy.

5.1 Pojmy výchova, vzdělávání, vzdělání a edukace, rozkolísanost v jejich užívání.

5.2 Pojmy učení, vyučování a kurikulum.

6. Struktura výchovy.

6.1 Struktura výchovy z hlediska jejích činitelů.

6.2 Struktura výchovy z hlediska výchovných činností.

6.3 Hierarchie cílů výchovy z hlediska obecnosti.

6.4 Dělení cílů výchovy z hlediska obsahu.

6.5 Vztah cíle a prostředků výchovy.

7. Výchova a vývoj člověka.

7.1 Činitelé působící na formování člověka.

7.2 Výchovný optimismus.

7.3 Přeceňování moci výchovy.

7.4 Výchovný pesimismus.

7.5 Pedologie.

8. Výchova jako společenský jev.

8.1 Vzájemné působení mezi výchovou a společností.

8.2 Faktory působící na výchovu.

8.3 Ukázky vlivu působení těchto faktorů v minulosti a v současnosti.

9. Učitel a jeho profese.

9.1 Teorie učitelské profese (pedeutologie).

9.2 Typologie učitelů.

9.3 Kompetence učitelů.

9.4 Problémy učitelské profese.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Plnění průběžných úkolů. Referát (seminární práce) v rozsahu cca 10 stran (cca 20-25 minut). Rozsah znalostí: povinná literatura, dle témat přednášek. Úspěšné vypracování testu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
  • nejméně 80% docházka;
  • přednesený referát v délce 15-20 min.,nejméně ze 3 zdrojů;
  • rozsah znalostí: z předepsané literatury, dle témat přednášek;
  • úspěšné absolvování zkouškového testu.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Povinná:

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.

VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: H + H, 2000. ISBN 80-8602--279-X

Doporučená:

JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky. Brno: Paido,2001. ISBN 80-85931-95-8.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html