SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Instructional science II - L0266
Title: Obecná didaktika II.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0640
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Interchangeability : L0640
Is interchangeable with: L0640
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
Cíl předmětu: Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva. Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení žáka. Student rozvíjí své dovednosti pro popis, interpretaci a ovlivňování výuky. Student umí vysvětlit co je didaktika a základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky vzdělávání). Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. Student rozumí významu individualizace a diferenciace vzhledem k individuálním rozdílům v učení. Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP). Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat, jaké důsledky mají různé přístupu k učení a výuce, formulaci cílů, volbě metod apod. do sociálních vztahů ve třídě a do vztahů mezi učitelem a žáky. Student vysvětlí na konkrétních příkladech význam práce s evaluací, motivací a formativním hodnocením. Student si vyzkouší různé organizační formy a metody vyučování, reflektuje jejich přínos a limity. Student reflektuje na své zkušenosti v roli žáka práci s pravidly ve třídě a rozumí vztahu řízení učebních činností a skupinové dynamiky třídy.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)

Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce.

Pedagogické koncepce J. F. Herbarta, J. Dewey a J. A. Komenský a jejich inspirace pro současnost.

Učení jako aktivní proces: Konstruktivismus jako koncepce současného vyučování.

Osvojování vědomostí, dovedností, schopností. Opakování a jeho efektivní a neefektivní formy v učebním procesu. Práce s chybou v učení. Učení se zkušeností. Reflexe učební činnosti.

Plánování výuky: souvztažnost cílů – obsahů – výukových postupů – hodnocení- evaluace.

Cíle ve vyučování Jejich formulace, hodnocení jejich dosažení. Didaktická analýza učiva. Obsah vzdělání, jeho druhy a formy. Základní dokumenty vymezující obsah výuky (Bílá kniha, RVP, ŠVP) a jejich vztah k reálné vyučovací hodině.Metody a organizační formy vyučování. Myšlenková mapa, brainstorming, didaktické hry, centra aktivit, individuální vzdělávací plán, … frontální vyučování, skupinové, individuální.

Hodnocení ve vyučování, formativní hodnocení. Učitelské a žákovské hodnocení, sebehodnocení. Hodnocení a motivace.

Reflexe vlastní pedagogické práce – evaluace.

Řízení učebních činností a chování žáků (třídní management). Úloha pravidel v edukačních školních interakcích. Práce se skupinou s ohledem na skupinovou dynamiku.

Motivace žáků. Úloha motivace ve výchově a vzdělávání, možnosti učitele v podporování motivace žáků ke školní práci. Podněcování aktivity a tvořivosti žáka ve vyučování. Problematika chvály a kritiky, odměn a trestů.

Individuální rozdíly v učení – kognitivní styly, učební preference žáků, jejich diagnostika a možnosti práce s nimi. Potřeby žáka. Individualizace a diferenciace ve výuce jako pedagogicko-psychologický problém.

Kooperace a kompetice ve vyučování a jejich vliv na vztahy.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)

Aktivní účast během výuky, písemný test (povinná literatura a obsah přednášek).

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)

Povinná

Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 31-94 a 123-158. ISBN 978-80-262-0052-9.

Kalhoust, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, s. 17-30, 49-53, 108-110, 132-140, 293-327, 141-142 a 354-356, 403-414. ISBN 978-80-7367-571-4.

Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 57-124. ISBN 978-80-247-5039-2.

Doporučená

Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 121-164, 173-184, 241-266. ISBN 978-80-247-3357-9.

Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007, s. 130, 133, 138-143 a 153-155, 126-128 a 173-176 a 179, 229-232. ISBN 978-80-247-1821-7.

Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, s. 9-22, 23-39 a 27-28, 40-66, 107-110 a 362-375, 398-397 a 404-406. ISBN 80-7178-681-0.

Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, s. 134-139, 140-149. ISBN 80-7367-054-2.

Srb, V.: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Projekt Odyssea, 2007, s. 18-20. ISBN 978-80-87145-01.

Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, s. 121-135. ISBN 80-7178-083-9.

Dubec, M.: Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla ve třídě a ve škole. Praha: Odyssea, 2007, s. 8-33. ISBN 978-80-87145-15-9.

Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, Z.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Praha: Odyssea, 2007, s. 17-20. ISBN 978-80-87145-27-2.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html