The subject provides basic information on leisure-time education; the overview of the basic terms. Leisure education will be viewed as the process of teaching knowledge and skills about a number of activities, and as the process of educating people of the importance of leisure by providing opportunities for participation; it will be viewed in terms of process rather than content.
Leisure education models - including leisure awareness, self-awareness, social skills, leisure skills, and leisure resources - will be discussed.
The course introduces leisure education as a significant component of leisure-service delivery in various settings.
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (15.09.2019)
Předmět seznamuje studenty se základními pojmy pedagogiky volného času. Budou analyzovány a diskutovány výchovné aspekty volnočasových aktivit v souvislosti s rozvojem osobnosti dítěte a dospívajícího, a dále výchovné aspekty životního stylu. Pozornost bude věnována především sociální dimenzi volného času a jeho náplni. Předmět bude nahlížen jako proces učení o významu volného času a o poskytování volnočasových aktivit v různých prostředích.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (15.09.2019)
The main goal of the course is to introduce leisure education as a valuable tool for improving the overall quality of life. The student defines leisure education and puts it into the system of other educational disciplines, describes leisure activities and subjects offering leisure activities, He/she is familiar with current trends in leisure time and research in the field of leisure time of children and youth.
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (15.09.2019)
Hlavním cílem předmětu je představit pedagogiku volného času jako významný nástroj pozitivního ovlivňování kvality života. Student vymezí pedagogiku volného času a zasadí ji do soustavy ostatních pedagogických disciplín, popíše zájmové činnosti a subjekty nabízející volnočasové aktivity, je obeznámen se současnými trendy trávení volného času a výzkumy v oblasti v oblasti volného času dětí a mládeže.
Literature -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (30.10.2019)
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6
HÁJEK, B., HOFBANER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Texty pro distanční studium. Praha: UK - Ped.fak,. 2003. ISBN 80-7290-128-1
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-7178-927-5
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: 2002. ISBN 80-7315-012-3
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (15.09.2019)
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6
HÁJEK, B., HOFBANER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Texty pro distanční studium. Praha: UK - Ped.fak,. 2003. ISBN 80-7290-128-1
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-7178-927-5
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: 2002. ISBN 80-7315-012-3
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (11.09.2021)
Active class participation; passing score on the final test.
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (16.09.2019)
Aktivní účast na výuce; úspěšné napsání závěrečného písemného testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Syllabus -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (30.10.2019)
term and knowledg of leisure time pg
various children and youth leisure time institutions
structures and functions of their leisure time institutions.
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (15.09.2019)
1. Východiska, souvislosti a perspektivy pedagogiky volného času; základní pojmy.