Course is conceived as an introduction to those topics of general theory of education, which are significant for occupation of instructor. Attention is given to characteristics and structure of educational science, educational terminology, selected theoretical questions of upbringing and education, interactions of education and individual and education and society. Part of the course is familiarization with the history of education and educational institutions. Class builds knowledge base for study of other educational disciplines in the field of education.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
Předmět je koncipován jako uvedení do těch témat obecné pedagogiky, která jsou významná z hlediska povolání učitele praktického vyučování a odborného výcviku. Studenti si osvojí základní pedagogickou terminologii a získají přehled o struktuře oboru. Součástí je též rámcové seznámení s dějinami výchovy a výchovných institucí se zvláštním zaměřením na vzdělávací systém ČR. Předmět vytváří poznatkový základ pro studium dalších pedagogických disciplín v oboru učitelství praktického vyučování a odborného výcviku.
Aim of the course -
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
The aim of the course is to inform students about character and structure of educational science, familiarize them with the most fundamental topics of general theory of education and to convey adoption of contemporary terminology.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (14.07.2010)
Cílem kurzu je informovat studenty o charakteru a struktuře pedagogické vědy, seznámit je s nejdůležitějšími tématy obecné pedagogiky a zprostředkovat osvojení současné pedagogické terminologie.
Literature - Czech
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (14.07.2010)
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha : UK PedF, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
ŠTVERÁK, V.; ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-797-7.
VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.
Requirements to the exam - Czech
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
Požadavky ke zkoušce: Zkouška má formu rozpravy o některém z probíraných témat. Předpokládá se porozumění základním pojmům a souvislostem a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám.
Syllabus -
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
1. Introduction to study of education, sources of pedagogical information.
2. Education as a science - concept of education, its structure and placement in system of sciences.
3. Basic terminology of education and its transformations.
4. Upbringing and development of a person.
5. Upbringing and society.
6. Education profession.
7. Historical development of educational institutions and opinions on education.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.
2. Pedagogika jako věda - pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd.
3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.
4. Výchova a vývoj člověka.
5. Výchova a společnost.
6. Pedagogické profese.
7. Historický vývoj výchovných institucí a názorů na výchovu.