Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (12.06.2019)
The course is intended for pre-service teachers who will be acquainted with the basics of processing numerical,
textual and graphic information on a computer and with the use of these methods in preparation for teaching.
Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (01.02.2018)
Předmět je určen pro budoucí učitele, kteří se v jeho rámci seznámí se základy zpracování číselných, textových a
grafických informací na počítači a s využitím těchto postupů v přípravě na výuku i ve vlastní výuce.
Course completion requirements -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (29.10.2019)
Requirements for receiving the credit:
1. Active attendance - three absences are allowed.
2. Successful completion
a) the test from data processing and text editors,
b) the seminar work.
Last update: Mgr. Zdeněk Halas, DiS., Ph.D. (30.04.2020)
Pro udělení zápočtu je třeba splnit část u Z. Halase (programování a typografie) i část u J. Robové (Geogebra).
Programování v Pythonu (Z. Halas):
ve zkouškovém období bude třeba absolvovat test z programování (zadá Z. Halas).
Typografie a TeX (Z. Halas):
bude třeba provést jeden domácí úkol prokazující zvládnutí základů sázení textů v TeXu (zadá Z. Halas).
Dynamický geometrický software - Geogebra (J. Robová):
1. Aktivní účast na online výuce, z výuky se lze omluvit. Dle počtu absencí bude případně stanoveno vypracování dalších úkolů.
2. Úspěšné vypracování seminární práce z oblasti textových editorů ve vazbě na využití dynamického geometrického software.
Podmínky udělení zápočtu před COVID-situací (pouze pro archivaci):
Podmínky úspěšného absolvování:
Distanční výuka:
1. Aktivní účast na online výuce, z výuky se lze omluvit. Dle počtu absencí bude případně stanoveno vypracování dalších úkolů.
2. Úspěšné absolvování
a) vypracování úkolu z oblasti zpracování dat,
b) vypracování seminární práce z oblasti textových editorů ve vazbě na využití dynamického geometrického software.
Prezenční výuka:
1. Aktivní účast na cvičení, povoleny jsou tři absence. V odůvodněných případech lze vyšší počet absencí nahradit vypracováním dalších úkolů.
2. Úspěšné absolvování
a) testu z oblasti zpracování dat a textových editorů,
b) seminární práce.
Literature -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (12.06.2019)
User manuals and tutorials for text editors and graphics programs.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (17.01.2020)
Uživatelské manuály a tutoriály textových editorů a grafických programů.
Další materiály
Python, TEX, GeoGebra: dostupné na http://www.karlin.mff.cuni.cz/~halas/IT.htm
tabulkové kalkulátory: dostupné na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8521
textové editory: dostupné na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8522
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (12.06.2019)
1. Text processing, text editors and their use in school practice.
2. Graphics, graphics programs and their use in teaching.
3. Basic data processing procedures.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (24.05.2022)
Zpracování dat, textů, textové editory a tabulkové kalkulátory.
A. Úvod do programování (Python 3)
1. Programovací jazyky, jejich klasifikace dle různých hledisek
2. Programovací jazyk Python 3, výhody, nevýhody, instalace na různých platformách
3. Práce s proměnnou, základní vstup a výstup
4. If: řešení kvadratické rovnice, klasifikace, další příklady
5. Cyklus for: tabulky hodnot různých funkcí (druhé mocniny, sinus), násobilka, další příklady
6. Funkce, refaktorizace kódu; výpis všech dělitelů, rozklad na součin prvočísel, …
7. Další příklady: Eratosthenovo síto, zápis do souboru, kombinační čísla (rekurze), náhodná čísla (karty – přebíjená, sázení ve Sportce, …), určení dne v týdnu k zadanému datu, výpočet π Archimédovou metodou, součty různých řad (e, ln 2, π), výpočty s vysokou přesností – modul decimal, želví grafika
B. Úvod do psaní matematických textů a typografie
1. Úvod do typografie
2. Instalace distribuce TeXLive a editoru TeXStudio
3. Sazba jednoduchého matematického textu v pdfCSLaTeXu (formátování textu, mikrotypografie, sazba matematických formulí, sazba definic a vět, vkládání obrázků, generování obsahu, … )
C. Úvod do geometrického software (Geogebra)
1. Instalace GeoGebry, základní vlastnosti dynamického geometrického software
2. Grafické vlastnosti geometrických objektů
3. Řešení konstrukčních úloh (statický a dynamický přístup, zápis a krokování konstrukce, makrokonstrukce)
4. Řešení metrických úloh, množiny bodů dané vlastnosti (nástroje Stopa, Množina)
5. Grafy funkcí, tabulka funkčních hodnot, vyšetřování vlastností funkcí pomocí nástrojů a příkazů GeoGebry
6. GeoGebra 3D (konstrukce bodů, přímek, rovin a těles ve 3D prostředí; řešení stereometrických úloh)