SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theories of Adult Education - OPNU1U107A
Title: Teorie vzdělávání dospělých
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 29 / 29 (29)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
The course aims to provide students with knowledge of the philosophical and psychological foundations of modern theories of adult education, the socio-economic context of the application of selected theories of education in andragogical practice, and current European trends in lifelong adult education. Students will acquire skills adequate to use the conceptual apparatus in communication about adult education processes and to identify manifestations of selected theoretical approaches in adult education practice. It will strengthen their attitudes towards activating the potential of adult learners for lifelong learning and learning.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Povinná literatura:

BENEŠ, M. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5.

KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela. 173 s. ISBN 978-80-557-0434-0.

SCHUBERT, M. 2017. Teoretické koncepcie andragogiky. Banská Bystrica: Belianum, 176s. ISBN 978-80-557-1382-3.

VETEŠKA, J. Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2017. 136 s. ISBN 978-80-7561-073-7.

Doporučená literatura:

BALVÍN, J. Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávaní dospělých. Praha: Hnutí R, 2011. 198 s. ISBN 978-80-86798-16-5.

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. 247s. ISBN 80-7178-216-5.

KOPECKÝ, M. Vzdělávaní dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Praha: FF UK, 2013. 165 s. ISBN 978-80-7308-493-6.

PAVLOV, I. Súčasnosť a perspektívy teórie výchovy dospelých v sústave andragogických vied. In LifelongLearning – celoživotní vzdělávání. 2015, roč. 5, č. 1. ISSN 1804-526X. s. 8 – 28.

PAVLOV, I. a M. SCHUBERT. 2015. Konceptuálne rámce andragogickej etiky. In Andragogická revue, 2015, roč. 7, č. 1. ISSN 1804 -1698. s. 18 - 30.

PIROHOVÁ, I. Teórie vzdelávania dospelých. Prešov: FHPV PU v Prešove, 2015. 89 s. ISBN 978-80-555-1321-8.

PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 208 s. ISBN 9788074 786754.

Průcha, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada Publishing, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7.

Průcha, J. a J. Veteška, J. Andragogický slovník. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

ŠPANEKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Předpoklady úspěšného učení se v dospělosti. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávaní, 2015, roč.5, č. 2, s. 8–22. ISSN 184-526X. [online] [cit. 2016-10-06].  Dostupné z: http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1502/lifele201505028.pdf

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. 319 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.           Základní kategorie a komponenty edukačních teorií

2.           Teorie vzdělávání dospělých (předmět, místo v soustavě andragogických věd, účel, funkce, systematika)

3.           Vzdělávání, vzdělanost a vzdělavatelnost dospělých ve společnosti

4.           Historicko-společenská východiska procesů vzdělávání dospělých v Česku

5.           Všeobecné teorie výchovy a vzdělávání (akademické, sociokognitivní a kognitivně psychologické, spiritualistické a personalistické, technologické, sociální)

6.           Vybrané teoretické přístupy ke vzdělávání dospělých (Rogers, Brookfield, Mezirov, Jarvis, Knowles, Kirkpatrick, Kolb, Kulich, Malewski)

7.           Analýza vybraných andragogických teorií s přihlédnutím k současné praxi 

8.           Teorie celoživotního učení a vzdělávání (formální, neformální vzdělávání a informální učení dospělých), znalostní společnost 21. století

9.           Vzdělávací politiky v teorii a praxi vzdělávání dospělých (národní a mezinárodní dimenze)

10.         Aktuální otázky v andragogickém výzkumu vzdělávání dospělých

Cvičení

Cvičení navazují na témata přednášek.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Zkouška

Seminární práce

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html