|
|
|
||
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
řízení sebe sama. PROFIL ABSOLVUJÍCÍCH Absolvent/ka rozumí, co v sebe/řízení znamenají •Hodnoty a ctnosti zodpovědnosti - důvěry - otevřenosti - čestnosti - rozvoje (Z-D-O-Č-R) •Zásady služby/svobody - subsidiarity/solidarity - spolupráce/uznání/účasti (S-S-S-S-SPOL-UÚ) •Komunikační pozice „Já jsem v pořádku - ty jsi v pořádku“ •Perspektiva odolnosti, vzájemné závislosti a rozhodujících změn Absolvent/ka má způsobilost •u sebe i organizace rozpoznávat vliv hodnot na sebe/řízení; •u sebe i organizace rozpoznávat způsoby užití moci; •u sebe i organizace rozpoznávat způsoby zacházení se změnou; •(kritického) nadhledu nad vedením a rozvojem lidí a řízením organizací prostřednictvím teorie a vnímání sebe; •rozpoznávat vlastní silné a slabé stránky ve zvolené oblasti studia řízení; •prohloubit vlastní rozhled a nadhled ve zvolené oblasti studia řízení; •využívat (pro výše uvedené) též křesťanské zdroje; •užívat výše uvedené při spolupráci s (církevními) společenstvími či organizacemi a při jejich podpoře (předmět je v této oblasti naplňován mezioborovou reflektovanou praxí.). |
|
||
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
TEMATICKÉ OKRUHY PŘEDMĚTU ORGANIZACE / SPOLEČENSTVÍ / TÝM jako systém ve svém prostředí Poslání, vize, hodnoty (včetně biblického pojetí dobrého hospodáře); oddanost vs. svoboda, cíle, procesy, vztahy, spolupráce, sítě, komunita. Schwartzova teorie hodnot; Higginsova teorie regulačního těžiště. (Křesťanská) organizační kultura: historie organizace, ovlivňování kultury, vůdci, kulturní charakteristiky. Komunitní přístup a identita komunitního pastoračního pracovníka (manažer rozvoje, agent změny, sociální aktivista atp.) v občanské společnosti. Vztahy s veřejností: včetně toho, jak se definuje veřejnost (stakeholders); budování pověsti a důvěry, zodpovědnost. MOC, její podoby a užití Zodpovědnost ve vztahu k roli a úkolu leadera či manažera (řízení a vůdcovství; dobrý hospodář). Základní procesy řízení: plánování - výkon/sebe-motivování - kontrola/hodnocení. Strategické řízení, zavádění změny: změny, hrozby, rizika, krize; předcházení krizím, příprava na ně a jejich zvládání v každodenním chodu organizace; dosahování hodnotového konsensu; dohody „výhra - výhra“. Participace: hierarchie vs. plochá struktura (pružné transdisciplinární týmy) ve vztahu k rozdělení zodpovědnosti a moci. spolupráce, realizační dohody. křesťanský management a jeho etická dilemata. ÚČELNOST A ÚČINNOST zisk, smysl, zdroje, rozvoj |
|
||
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
DOPORUČENÁ LITERATURA ARMSTRONG, M., TAYLOR, St. (2015). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. Kapitoly: 1. Podstata řízení lidských zdrojů; 8. Etický rozměr řízení lidských zdrojů; 10.5 Kultura organizace; 24. Rozvoj lídrů a manažerů; 31. Psychologická smlouva; 40. Politiky lidských zdrojů; 41.4 Vyřizování stížností; 46. Dovednosti v řešení problémů + 57. Dovednosti v řešení problémů s lidmi; 47. Dovednosti v analýze a kritickém myšlení; 48. Dovednosti v provádění výzkumů; 49. Dovednosti ve využívání statistiky; 54. Dovednosti ve vedení a usnadňování změn; 55. Dovednosti ve vedení lidí; 58. Dovednosti v řešení konfliktů BĚLOHLÁVEK, F. KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. (2006). Management. Brno: Computer Press. BIBLE DRUCKER, P. (1993). Management pro 21. století. Praha: Management Press. DRUCKER, P. (1994). Řízení neziskových organizací. Praha: Management Press. HOFSTEDE, Geert, HOFSTEDE, Gert Jan (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: Linde. KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. (2006). Strategické řízení. Praha: C. H. Beck. LUKÁŠOVÁ, R. 2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada. TICHÝ, M. (2006). Ovládání rizika. Praha: C. H. Beck. VILÁŠEK, J. (2009). Krizové řízení. Praha: Karolinum. VILÁŠEK, Josef, FUS, Jan (2013). Krizové řízení v ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum. COVEY, S. R. (2006). 7 návyků skutečně efektivních lidí. Praha: Management Press. HRONÍK, F. (2006). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada. SUCHÝ, J., NÁHLOVSKÝ, P. (2006). Koučování v manažerské praxi. Praha: Grada. ŠIGUT, Z. (2004). Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: Aspi. TWELVETREES, A. C. (2008). Community work. 4th ed. New York: Palgrave Macmillan. HAMEL, G., BREEN, B. (2008). Budoucnost managementu. Praha: Management Press. BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. (2016). Týmová supervize. Praha: Portál. Část první: Svět organizace. Powered by |
|
||
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
Metody: Sebehodnocení, hodnocení Reflexe, sebereflexe Plán rozvoje (ve vztahu k teoretickým oporám a na základě dotazníků) Výklad + prezentace Rozbor časopiseckých rozhovorů s lídry a manažery (Diskuse s manažery - hosty) Testy: Procesy a činnosti pro sdílený účel; Budování ctností; Řízení a vedení lidí, rozvoj lidských zdrojů Cvičení Dobrý hospodář Sebeposouzení Prezentace referátu Kolegiální recenzování Předmět představuje 240 až 300 hodin práce, z toho u kombinovaných dvacet prezenčně. Studenti vypracují referát na téma křesťanského či duchovního řízení a rozvoje lidí na základě knižních a časopiseckých zdrojů (z toho min. dvou cizojazyčných) a zaměří se mj. zakotvení tématu v současném managementu; vlastní předporozumění; kritickou reflexi včetně etických dilemat, sebeposouzení o splnění zadání; kolegiální recenzi druhého referátu; zpracují jedno cvičení včetně teologické konzultace; připraví se na tři testy; porozumí třem dotazníkům; vypracují sebehodnocení a hodnocení a plán rozvoje. |
|
||
Last update: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)
Viz anotace |
|
||
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO UKONČENÍ PŘEDMĚTU 90% (u kombinovaných studentů 100%) prezence referát k vybranému manažerskému tématu (prohloubená znalost) zvládnutí testů úplná cvičení znalost a pochopení předmětu v rozsahu tematických okruhů a profilu absolvujících DOKLADY O VÝSTUPECH Vědomostní testy s aplikací na pozici „studenta/studentky“ Ø Test 1 Řízení a vedení lidí, rozvoj lidských zdrojů (zdroj: Armstrong, Taylor) Ø Test 2 Procesy a činnosti pro sdílený účel (zdroj: Baštecká, Čermáková, Kinkor) Ø Test 3 Budování ctností (zdroj: Covey) (Vědomostní test z oblasti Krizového řízení bude plněn v dalším semestru: Test Krizové řízení podle knížky Viláška a Fuse; 70% úspěšných odpovědí znamená dobrý výsledek.) Student/ka bude mít založeny desky, do nichž bude postupně ukládat další jednotlivé „důkazy“ o splnění úkolů: Cvičení Dobrý hospodář v Bibli Dotazník sebe/řízení Dotazník Manažer a leader D. Dotazník Změna: chtěná, nechtěná, nevyhnutelná E. Referát se všemi náležitostmi F. Závěrečné sebe/hodnocení G. Plán profesního a osobního rozvoje pro roli studující/ho A. Cvičení Dobrý hospodář v Bibli podrobněji: · Student/ka si v Bibli vybere některé z podobenství o dobrém hospodáři. · Poznamená si, jak podobenství rozumí = a) co chce podobenství v daných souvislostech říci; b) jak student/ka rozumí poslání, hodnotám a vizi hospodáře v daném podobenství; kdo má v daném podobenství moc a jak (ve jménu čeho) s ní zachází; pokud má student/ka již stanovenu osobní studentskou vizi, vztáhne podobenství též k ní - jaký vzkaz podobenství obsahuje pro její poslání, vizi, hodnoty v roli studentky/studenta · S touto přípravou vyhledá student/ka teologa - biblistu a bude s ním svoje porozumění konzultovat. · Poznamená si, co se na konzultaci dozvěděl/a. · Vše sepíše na počítači na max. 2 strany A4 v odpovídající dokumentační kultuře a přinese na hodinu. E. Referát podrobněji: Referát na manažerské téma (postup dle „diplomového projektu“) · Výběr manažerského tématu s využitím křesťanských zdrojů či aplikací v křesťanském (či „faith-based“) prostředí · Osnova anotace (max. 1-2 normostrany) Ø téma a jeho historické zakotvení v současném managementu lidských zdrojů s citacemi ve správné citační formě včetně stránek Ø předporozumění Ø cíl referátu/(výzkumné) otázky Ø hlavní myšlenky s citacemi ve správné citační normě včetně stránek Ø klíčová slova v češtině a angličtině Ø kritická reflexe vyplývající ze srovnání zdrojů a nadhledu nad nimi (= stav poznání + co chci k tomu říct a proč, nad čím jsou otazníky, z čeho čerpám); jaká jsou etická dilemata, pokud jsou? Ø zdroje ve správném citačním tvaru (mohou být už na druhé straně) Ø kolegiální recenze Ø sebeposouzení o splnění zadání (může být už na druhé straně) · zdroje: kromě učebnic v češtině, jimiž je dobré začít, minimálně pět vědecky solidních zdrojů, z toho min. dva ze zahraničních renomovaných časopisů · první dvě strany s anotací budou rozeslány všem alespoň s denním předstihem · referát bude přednesen na hodině (max. 10 minut!) a student/ka ho bude mít též založen v deskách včetně plného znění zahraničních článků, jimž bude rozumět; na zkoušce se budeme vztahovat zvláště ke kapitolám Diskuse z těchto článků · Dobře připravená anotace a odpřednášený referát je předpokladem pro to, aby student/ka mohl/a jít ke zkoušce. |