|
|
|
||
Basic notions of mathematical education: didactic interpretation of mathematical knowledge, concept creation process, mechanical knowledge, constructivism, project teaching. Phylogeny and ontogeny of the concept of number, of the notions from plane and space geometry. Modelling in mathematics and mathematising of real situations.
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
|
|
||
The goal of the course is to connect necessary theoretical didactic notions (of general didactics and of mathematics education) to ideas and expectations of students and to confront them with practical situations (simulated exercises, analyses of videorecordings, etc.). Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
|
|
||
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3 HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4 HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3 STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008. STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008. KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9 Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8. Journals for mathematics teachers (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika). Proceedings from conferences for mathematics teachers (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar). FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994. FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8 FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0 FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5 FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7 FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2 FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0 Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2008)
|
|
||
Lectures and seminars. Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
|
|
||
Požadavky k zápočtu a další informace jsou zveřejňovány na stránkách vyučující (kmdm.pedf.cuni.cz, sekce KMDM, podsekce Pracovníci).
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2009)
|
|
||
Concept creation process Mechanical knowledge, formal teaching Diagnosis and reeducation of mechanical knowledge Constructivist approaches to the teaching of mathematics Project teaching in mathematics Phylogeny and ontogeny in the concept creation process Language of mathematics The notion of number Models of fractions Models of negative numbers Number axis and rational numbers Real numbers Percentage Number and variable Algebraic expressions Equations and inequalities Plane geometry Geometric constructions, measuring Space geometry Modelling, mathematising real situations, interdisciplinarity Data handling Preparation for the teaching practice
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
|