SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2014/2015
   Login via CAS
The use of media in teaching history - AHSV00696
Title: PVP 2 Využití médií ve výuce dějepisu
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2014
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHSV00695
Guarantor: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Incompatibility : AHSV00689
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (08.09.2013)
Využití médií ve výuce dějepisu

Specializační přednáška pro ZS a LS 2013/2014

Garant: Kamil Činátl, Ph.D.
Vyučující: Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas, PhDr. Jaroslav Najbert

Anotace:
Kurz programově propojuje několik oborových perspektiv (historická věda, didaktika dějepisu, teorie médií, paměťová studia). Vychází z předpokladu, že moderní média tvoří důležitý kontext historiografie i školního dějepisu. Kurz se zaměří na kritickou reflexi zprostředkující mediality historického poznání. Následovat bude aplikace těchto poznatků v rámci didaktiky dějepisu (jak lze média ve výuce využít, jaké možnosti nabízejí). Tematicky se soustředí především na soudobé dějiny, ale dílčím způsobem zohlední i další období.
Kurz nemusí být podnětný jen pro budoucí učitele dějepisu, na které se zaměřuje především, ale též pro historiky, které zajímá otázka popularizace historiografického poznání, problematika dějepisného vzdělávání a kulturní paměti. Prolínání perspektiv může oslovit i teoretika médií. Právě mezioborovost představuje důležitý rozměr kurzu (setkají se zde studenti historie, učitelství dějepisu a informačních studií). Moderní média jsou zapojena do vlastní realizace kurzu, který bude probíhat též prostřednictvím vlastní webové stránky a komunitního prostředí, kde si studenti budou moci vyzkoušet i praktickou práci s různými médii (fotografie, film, archivní pramen aj.).
Cílem kurzu je nabídnout posluchačům teoretickou a praktickou reflexi role médií v kontextu historického poznání (výuka dějepisu, historiografie, kulturní paměť). Kurz je vhodný především pro studenty magisterského studia, kteří uvažují o rozšiřujícím pedagogickém studiu, nicméně je otevřený všem zájemcům o problematiku mediální reprezentace dějepisných témat a formování obecně sdílených způsobů vnímání minulosti.
V závěru nabídne kurz studentům možnost ověření výstupů v praxi (modelové hodiny na fakultních školách). Absolvent získá přehled nejen o didaktické teorii a metodice výuky, ale též o dějepisné praxi na školách. Kurz je účelnější absolvovat jako dvousemestrální, možné je však i jednosemestrální studium.

Sylabus:

Zimní semestr: Média v dějepise, dějepis v médiích

1. Obsah a smysl výuky dějepisu: seznámení se současnou didaktickou teorií a školní praxí. Co je to pedagogický konstruktivismus? Jak vypadají státní normativy dějepisného vzdělávání u nás a v zahraničí? Jaký je vztah dějepisu a historiografie? Jaké možné výchovné a vzdělávací cíle lze spojit s dějepisem v éře informačních technologií?
2. Mediální kontext výuky: mediální stereotypy o dějepisné výuce. Jak vypadá dějepisné vzdělávání podle sociologických průzkumů?
3. Média a dějepisné vzdělávání: jak jednotlivá média zprostředkují minulost? Reflexe filmu, fotografie, internetu, textu a jiných médií v rámci vzdělávání.
4. Jak pracovat s informačními zdroji ve školní praxi? Inspirace zahraniční didaktikou dějepisu: jak modelovat poznávací situace, jak rozvíjet dovednosti žáků (zapamatovat, analyzovat, aplikovat, porozumět, hodnotit, tvořit).
5. Praktická cvičení na webu Didaktika. Každý student didakticky upravuje vybrané školní prameny (fotografie, karikatura, filmová ukázka, text aj.) a zohledňuje jejich specifickou medialitu. Tvorba konkrétních metodických materiálů pro dějepisnou výuku bude probíhat na webu Didaktika paralelně po celou dobu trvání kurzu. Nejlepší výstupy budou zveřejněny.
6. Internet a jeho využití ve výuce dějepisu: k čemu může být wikipedie? Rozvíjení kritických dovedností při využívání internetových zdrojů informací.
7. Film jako nástroj dějepisného vzdělávání a jako médium kulturní paměti. Jak populární filmy formují sdílené představy o minulosti? Je možné tento potenciál filmů produktivně využít v dějepisném vzdělávání? Vzdělávací DVD Obrazy (z) kolektivizace a Česká společnost 1969-1989.
8. Problém filmového historického dokumentu. Lze dokument považovat za věrný odraz reality? Kritická reflexe "selského rozumu" a souvisejícího vnímání historické skutečnosti v dějepisné praxi. Srovnání hraných filmů a dokumentů jako pramenů pro historické poznání, možnosti jejich didaktického využití.
9. Prezentace konkrétních pramenů a jejich didaktické aplikace: komentované ukázky z filmů, využití ikonického materiálu, modelování poznávacích situací na základě vybraných školních pramenů.

Letní semestr: Využití médií ve výuce dějepisu

1. Popkulturní obrazy minulosti. Jak pracovat s filmy, které předem formují představy žáků o minulosti? Hraný film ve výuce dějepisu.
2. Ideologické přepisy minulosti. Lze ve výuce dějepisu využít ideologicky zkreslené filmy o minulosti? Role učitele dějepisu jako kritika ideologie, dvojí efekt (historická fakta a povědomí možnostech ideologické persvaze), české dějiny ve filmech Otakara Vávry.
3. Využití fotografie ve výuce dějepisu. Ikonické snímky jako symbolické zkratky historických událostí (rok 1968 ve fotografii).
4. Školní pramen ve výuce dějepisu: využití internetových zdrojů, přehled digitálních databází pramenů a praktické návrhy jejich možného využití.
5. Využití počítačových her ve výuce dějepisu: koncept tzv. serious games, praktické ukázky. Testování vzdělávací počítačové hry "Czechoslovakia 38 - 89" (http://www.cs3889.cz/).
6. Popkulturní reflexe roku 1968 a období tzv. normalizace (Pelíšky, Pupendo, Kawasakiho růže, seriál Vyprávěj).
7. Prezentace metodických cvičení studentů, kritická diskuze.
8. Praktická cvičení na spolupracujících fakultních školách.

Doporučená literatura:

CÍSAŘ, K. (eds.): Co je fotografie? Hermann & synové, Praha 2004.
ČENĚK, D. - PORYBNÁ, T.: Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná, Pavel Mervart, Červený Kostelec 2010.
DVOŘÁK, T. (eds.): Kapitoly z dějin a teorie médií, AVU, Praha 2010.
FALBE-HANSON, R.: The Filmmaker As Historian, P. O. V. Danish Journal of Film Studies (16. December 2003), Aarhus 2003.
FERENČÚHOVÁ, M.: Medzi históriou a mýtom. Aktuality, dokumentárne filmy a "hraná fikcia", In: Film a dějiny (eds. Petr Kopal), Lidové noviny, Praha 2005.
FERRO, M.: Cinema and History, Detroit 1988.
KRÁTKÁ, J.: Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy, MU, Brno 2008.
LABISCHOVÁ, D. Didaktická média ve výuce dějepisu, OU, Ostrava 2008.
MARCUS, A. (eds.): Celluloid Blackboard. Teaching History with Film, Charlotte 2007.
McLUHAN, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Jota, Brno 2000.
MERVART, J. - PETERA, J.: Média a multimédia v pedagogické praxi. Filmová a multimediální tvorba, Gaudeamus, Hradec Králové 2010.
MIČIENKA, M.: Základy mediální výchovy, Portál, Praha 2007.
NIKLESOVÁ, E.: Teorie a východiska současné mediální výchovy, Pedagogická fakulta JČU, České Budějovice 2007.
PINKAS, J.: Film a dějiny: Využití filmů v pedagogické praxi, in: Film a dějiny II: obrazy zla, (eds. Petr Kopal), Praha 2009, s. 24 - 38.
SONTAGOVÁ, S.: O fotografii, Paseka, Praha 2005.
SZTOMPKA, P.: Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda, SLON, Praha 2007.
ŠTĚPÁNEK, K.: Poznámky k tvorbě a ověřování účinnosti dějepisného videozáznamu, In: Formy a metody využití videa ve výchově a vzdělávání, MU, Brno 1992.
VIRILIO, P.: Válka a film, logistika vnímání, Pavel Mervart, Červený Kostelec 2007.
WHITE, H.: Historiography and Historiophoty, American Historical Rewiew, 1988/93, 5., s. 1193 - 1199.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html