Basic information | |
Teaching mathematics with the support of dynamic software | |
Variant code (CID): | 7697 |
admission procedure in progress | |
Orientation: | Lifelong learning programme - Profession-oriented |
Faculty: | Faculty of Mathematics and Physics |
Department of Mathematics Education [32-KDM] | |
full-time | |
Czech | |
Absolventi kurzu získají dovednosti potřebné k využívání dynamického software ve výuce matematiky a seznámí se s možnostmi jeho zařazení do různých témat školské matematiky. Dále se seznámí s přínosy i riziky integrace programu dynamické matematiky a s možnostmi jeho využití k motivaci žáků a zvýšení jejich zájmu o matematiku. | |
Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod čj. MSMT 205/2021-3-157 | |
MŠMT | |
MŠMT-8727/2017-2 | |
Výuka matematiky s podporou dynamického software | |
17. 3. 2022 Petra Surynková – Základy ovládání programu dynamické geometrie GeoGebra V úvodním bloku se účastníci seznámí s prostředím programu a s příkazy zadávanými v příkazovém řádku programu. Možnosti a vlastnosti programu budou demonstrovány prostřednictvím řešení planimetrických středoškolských úloh, ve kterých budou k řešení využívány množiny bodů dané vlastnosti, shodná a podobná zobrazení. V rámci úloh budou používány dynamické vlastnosti GeoGebry (zejména posuvníky), krokování konstrukce včetně zobrazování zápisu konstrukce. 24. 3. 2022 Petra Surynková - Analytická geometrie v rovině V rámci třetího bloku budou řešeny náročnější středoškolské konstrukční úlohy (např. Apollóniovy úlohy). Dále bude probíráno pokročilejší ovládání programu GeoGebra včetně tvorby vlastních nových nástrojů (makrokonstrukcí), exportování obrázků a appletů. Účastníci se rovněž seznámí s využitím programu při výuce analytické geometrie v rovině, budou řešeny příklady vztahující se k operacím s vektory a ke kuželosečkám. 31. 3. 2022 Jarmila Robová - Funkce, jejich grafy a vlastnosti, rovnice a nerovnice Druhý blok bude zaměřen na využití programu při výuce elementárních funkcí a sestrojování jejich grafů. Budou zkoumány vlastnosti funkcí pomocí příkazů programu a jeho dynamických nástrojů (posuvník, stopa) včetně sestavování tabulek funkčních hodnot. Grafy funkcí budou využity při řešení rovnic, nerovnic a jejich soustav. Součástí bloku budou úlohy ilustrující přínosy a rizika integrace programu. 7. 4. 2022 Jana Hromadová - Statistické zpracování dat Ve čtvrtém bloku se účastníci seznámí s využitím dynamického software při zpracování dat v rámci statistických šetření. Vedle zadávání dat do souborů v daném software budou řešeny úlohy na výpočet charakteristik polohy i variability (průměr, medián, modus, percentil, kvartil, směrodatná odchylka). Dále se účastníci naučí v prostředí dynamického programu sestrojovat statistické grafy (bodový graf, sloupcový graf, histogram, krabičkový diagram) a určovat statistické závislosti (korelace). 21. 4. 2022 Šárka Gergelitsová - Algebra, CAS a pokročilejší nástroje pro tvorbu appletů Pátý blok bude zaměřen na využití dynamického software ve výuce algebry (úpravy matematických výrazů bez příkazů CAS, dělitelnost čísel) a na vytváření seznamů a jejich využití v úlohách o posloupnostech. Účastníci se naučí využívat objekt Text včetně souvisejících příkazů a vytvářet interaktivní applety. Dále budou zkoumány příkazy okna CAS (symbolické úpravy a výpočty, řešení rovnic) a možnosti programu ve výuce komplexních čísel. 28. 4. 2022 Šárka Gergelitsová - Další okna v programu GeoGebra, GeoGebra 3D V šestém bloku se účastníci seznámí s dalšími okny programu GeoGebra a s možnostmi provázání různých způsobů zobrazení matematických objektů v těchto oknech. Účastníci se naučí pracovat zejména s 3D grafickým náhledem, manipulovat v něm s objekty a řešit zde polohové i metrické úlohy (konstrukce mnohostěnů a jejich řezy, vzdálenosti objektů, objemy a povrchy těles) včetně úloh přispívajících k rozvoji prostorové představivosti žáků. Součástí bloku bude také zobrazování křivek a ploch v prostoru v rozsahu středoškolského učiva. |
|
bez přijímací zkoušky | |
Podmínka účasti k získání osvědčení o absolvování je 60 % účast v kurzu. Místo a doba konání: MFF UK, Sokolovská 83, 186 75 Praha 8, počítačová laboratoř K10 A v přízemí, čtvrtky 14:00 – 17:20 . |
|
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Teacher training with subject specialisation (0114) | |
Master's degree | |
Z prostředků účastníka | |
jiný účel | |
Course requirements and qualification acquired | |
prezentace projektu | |
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
bez kreditů | |
25 a §27 zákona č. 563/2004 Sb. | |
Teaching mathematics with the support of dynamic software | |
Guarantor and venue | |
doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. | |
Department of Mathematics Education | |
Department of Mathematics Education | |
distanční výuka | |
Dates and duration | |
2021/2022 | |
summer semester, March | |
17.03.2022 | |
Short-time | |
24 (total number of hours) | |
17.3.2022-28.4.2022 | |
Thursday | |
28.4.2022 | |
Fees and financing | |
900 Kč / kurz | |
Účastníkům poplatek prominut. Placeno z jiných zdrojů. Bližší informace jsou uvedené na stránce: https://www2.karlin.mff.cuni.cz/~jole/kurzy/LS-2020-2021/VMPDS.html |
|
Application | |
MFF UK, KDM, Sokolovská 83, 186 75 Praha 8 | |
Department of Mathematics Education | |
Mgr. Alena Blažková | |
blazkova@karlin.mff.cuni.cz | |
951553226 | |
23.02.2022 | |
16.03.2022 | |
Přihlášky se podávají do 16.3.2022 a nebo do naplnění kapacity kurzu. | |