Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 153)
 
   Login via CAS
Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika (5720)
Basic information
Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika
Variant code (CID): 7009
admission procedure terminated
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Education
Katedra matematiky a didaktiky matematiky [41-KMDM]
full-time
Czech
Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou.
Hejného edukační metoda spočívá na dvou pilířích:
a) důsledně konstruktivistickém přístupu k vyučování s důrazem na rozvoj autonomie žáka, budování klimatu ve třídě příznivému pro učení, budování dobrého vztahu k matematice a intelektuální činnosti, na individualizaci vzhledem k úrovni žáka v dané oblasti matematiky a na práci s chybou jako edukační situací.
b) vyučování matematice orientované na budování schémat (VOBS), což je v koncepci učiva matematiky zajištěno vložením matematického obsahu do mnoha prolínajících se prostředí jak sémantických, tak strukturálních, která využívají žákových zkušeností a zajišťují žákům dobré porozumění pojmům, vztahům, procesům a situacím díky gradaci úloh, témat v souladu s mechanizmem poznávacího procesu žáka v matematice.
MSMT-16033/2019-1-693
Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika
Témata a časová dotace:
(1) Prohloubení a propojení aritmetických prostředí, tvorba gradovaných úloh – (4 h) zaměřeno na budování představ žáka o čísle, na budování aditivní a multiplikativní triády a na rozvoj hlubokých matematických myšlenek v jednotlivých prostředích.
(2) Slovní úlohy (2 h) - zaměřeno na práci s čísly v různých rolích, na odhalování izomorfizmů, na tvorbu úloh přiměřených kognitivní úrovni žáka, na efektivní řešitelské strategie
(3) Zlomky, celá čísla, racionální čísla (4 h) – zaměřeno na budování představ o zlomcích jako část celku, o záporných a desetinných číslech na základě vlastních prožitků a zkušeností, práce s různými modely a v různých kontextech,
(4) Rovnice (2 h) – zaměřeno na rozvoj funkčního myšlení, na přechod od řešení úloh v rovnicových situacích k rovnicím zapsaných formalizovaným zápisem.
(5) Strategie odhalování vztahů (4 h) – zaměřeno na metody odhalování vztahů zejména v aritmetických situacích a na tvorbu sérií úloh, které přivedou žáka k odhalení požadovaného vztah, vzorce na základě znalosti Teorie generického modelu.
15
Přihláška
Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Teacher training with subject specialisation (0114)
Course requirements and qualification acquired
nejsou stanoveny
Certification: Osvědčení o absolvování programu
Guarantor and venue
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Dates and duration
2021/2022
summer semester
Short-time
16 (total number of hours)
termín bude upřesněn
Fees and financing
4200 Kč / kurz

Application
PedF UK, M. Rettigové 4, Praha 1
Centrum celoživotního vzdělávání
Iva Gecková
iva.geckova@pedf.cuni.cz
221900342
01.03.2022
30.04.2022
Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou.
Obsah kurzu
▪ Prohloubení a propojení aritmetických prostředí, tvorba gradovaných úloh (4 h)
▪ Slovní úlohy (2 h)
▪ Zlomky, celá čísla, racionální čísla (4 h)
▪ Rovnice (2 h)
▪ Strategie odhalování vztahů (4 h)
Vzdělávací cíl
Účastníci prohlubujícího kurzu pro učitele Hejného metody ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na prohloubení a propojení svých znalostí aritmetických prostředí tak, aby dobře rozuměli, jak se budují mentální schémata aritmetických pojmů u žáků 1. st. ZŠ. Dále se zaměří na rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl, na poznávání možností, jak jej směřovat ke stylu konstruktivistickému, na rozvíjení dovedností diferencovat a individualizovat svou výuku tak, aby optimálně rozvíjela každého žáka.

K uhrazení poplatku bude zájemce vyzván na základě odeslané přihlášky.
Informace najdete též na stránkách kmdm.pedf.cuni.cz

S dotazy na organizaci se obracejte na Kateřinu Pelantovou, tel. 221 900 248
Further information
http://kmdm.pedf.cuni.cz/celozivotni-vzdelavani/hm2/
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html