Basic information | |
Role učitele ve vyučování matematice Hejného metodou | |
Variant code (CID): | 5718 |
admission procedure terminated | |
Orientation: | Lifelong learning programme - Interest-oriented |
Faculty: | Faculty of Education |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky [41-KMDM] | |
full-time | |
Czech | |
Kurz je určen pro učitele 1. st. ZŠ, kteří jsou v Hejného edukační metodě výuky matematiky velmi pokročilí, znají dobře cíle i matematický obsah většiny didaktických prostředí, mají proučeny všechny ročníky 1. st. ZŠ a principy Hejného edukační metody jsou jim blízké, nebo má opakovaně proučenu jen část 1. st., například 1.-3., nebo 4.-5. ročník podle učebnic Hejného a kol. Je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími v rozsahu celého 1. st. ZŠ a aspoň do jisté míry umí aplikovat principy konstruktivistické výuky a teoretických východisek poznávacího procesu v matematice - Teorie generických modelů. Hejného edukační metoda spočívá na dvou pilířích: a) důsledně konstruktivistickém přístupu k vyučování s důrazem na rozvoj autonomie žáka, budování klimatu ve třídě příznivému pro učení, budování dobrého vztahu k matematice a intelektuální činnosti, na individualizaci vzhledem k úrovni žáka v dané oblasti matematiky a na práci s chybou jako edukační situací. b) vyučování matematice orientované na budování schémat (VOBS), což je v koncepci učiva matematiky zajištěno vložením matematického obsahu do mnoha prolínajících se prostředí jak sémantických, tak strukturálních, která využívají žákových zkušeností a zajišťují žákům dobré porozumění pojmům, vztahům, procesům a situacím díky gradaci úloh, témat v souladu s mechanizmem poznávacího procesu žáka v matematice. |
|
MSMT-16033/2019-1-693 | |
MŠMT | |
Role učitele ve vyučování matematice Hejného metodou | |
Témata a časová dotace: - (4 h) Učitel jako tvůrce prostředí pro učení, průvodce žáka v procesu učení, iniciátor a moderátor diskuse žáků - (2 h) Analýza vlastního řešitelského procesu - (2 h) Analýza individuálních žákovských řešitelských procesů i skupinové, nebo třídní diskuze - (2 h) Hodnocení práce žáků a využívání chyby žáka i učitele jako edukační situace - (2 h) Tvorba gradovaného testu z daného prostředí, pro daný ročník a návrh jeho hodnocení, včetně didaktické analýzy jednotlivých úloh - (4 h) Rozvoj osobnostně sociálních dovedností žáků při vyučování matematice Materiály: a) videonahrávky (splňující požadavky dané GDPR), b) protokoly z výuky (například z doktorských či diplomových prací, od účastníků) c) záznamy diskuzí učitelů d) písemné záznamy žákovských řešení e) studijní literatura (Hejný, 2014; Jirotková 2010; didaktické komentáře z příruček pro učitele k učebnicím matematiky, H-mat, o.p.s.; další materiály i jejich pracovní verze) Zdroje materiálů: a) Archivy lektorského týmu b) Materiály nabídnuté v předstihu účastníky c) Archiv materiálů H-matu, o.p.s. (videa a komentáře k nim uložené na Vimeo) d) Aktuální články a relevantní publikace |
|
15 | |
Přihláška | |
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Teacher training with subject specialisation (0114) | |
Course requirements and qualification acquired | |
nejsou stanoveny | |
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
Guarantor and venue | |
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. | |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky | |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky | |
Dates and duration | |
2019/2020 | |
winter semester | |
Short-time | |
16 (total number of hours) | |
Fees and financing | |
4200 Kč / kurz | |
Application | |
KMDM, PedF UK, M. Rettigové 4, Praha 1 | |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky | |
Kateřina Pelantová | |
katerina.pelantova@pedf.cuni.cz | |
221900248 | |
07.02.2020 | |