Vybrané kapitoly z dějin evropské hudby 12. - 20. století aneb hudba známá a neznámá (5373)
Basic information | |
Vybrané kapitoly z dějin evropské hudby 12. - 20. století aneb hudba známá a neznámá | |
Variant code (CID): | 5373 |
admission procedure terminated | |
Orientation: | Lifelong learning programme - University of the Third Age |
Faculty: | Faculty of Arts |
Institute of Musicology [21-UHV] | |
full-time | |
Czech | |
Dvousemestrální kurz věnovaný historii evropské hudby v průběhu dlouhých staletí se tentokrát nesoustředí tolik na kulturně historické a společenské souvislosti a na prostředí, v nichž hudba v dávnější i nedávné minulosti zněla, ani na jednotlivé skladatele a na jejich životní a umělecké osudy. Ale soustředí se v první řadě na „hudbu samotnou“, tj. na jednotlivá vybraná hudební díla, a také na „mýty“, jež jsou s nimi mnohdy spojeny – ať už se jedná o díla obecně známá, anebo naopak převážně neznámá nebo opomíjená. | |
Vybrané kapitoly z dějin evropské hudby 12. - 20. století aneb hudba známá a neznámá I. a II. | |
Osnova přednášek: Zimní semestr: – Na stopě prvních známých skladatelů evropské hudební historie: Leoninus, Perotinus a Magnus iber organi – Hudební zájmy českého krále a římského císaře Karla IV. a jeho současníků – Hudební tvorba v husitských a pohusitských Čechách – Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525–1594) a jeho Missa Papae Marcelli – Florentská camerata – pravda a nepravda kolem vzniku opery – Henry Purcell (1659–1695) – tvůrce či završitel anglického hudebního stylu? – Instrumentální koncerty Antonio Vivaldiho (1678–1741) – prázdná šablona anebo geniální koncept? – Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736) a jeho Stabat mater – Otazníky kolem Mozartova Requiem (1791) Letní semestr: – Symfonie č. 3 Es dur op. 55 Eroica L. v. Beethovena (komp. 1803–1804) – projev skladatelova revolučního smýšlení a jeho obdivu k Napoleonovi Bonaparte? – Italská vážná opera 19. století: staromódní přežitek anebo svébytný typ hudebního ramatu? – Hudební drama v pojetí Richarda Wagnera (1813–1883) jako východisko z domnělé „krize opery“? – Mýty spojené s „českou národní hudbou“ (I.): Bedřich Smetana a jeho Má vlast – Mýty spojené s „českou národní hudbou“ (II.): Bedřich Smetana versus Antonín Dvořák – Igor Stravinskij (1882–1971): Svěcení jara (1913) aneb jak to bylo se skandálem kolem pařížské premiéry? – Leoš Janáček (1854–1928): moravský, český anebo světový skladatel? (Věc Makropulos, 1926) – Olivier Messiaen (1908–1992): Turangalîla (1948), Des Canyons aux étoiles (Od kaňonů ke hvězdám,1971) aj. – aneb nebojte se hudby 20. století (I.) – Kaija Saariaho (nar. 1952): L´Amour de loin (Láska na dálku, 2000), aneb nebojte se hudby 20. století (II.) – a nebojte se ani žen-skladatelek |
|
ukončené středoškolské vzdělání s maturitou a důchodový věk (60+) | |
Schedule details | |
Statistics for the MEYS | |
Music and performing arts (0215) | |
Course requirements and qualification acquired | |
závěrečná písemná práce | |
Certification: | Osvědčení o absolvování programu |
Guarantor and venue | |
prof. PhDr. Jarmila Gabrielová, CSc. | |
Institute of Musicology | |
Centrum dalšího vzdělávání | |
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, nám. J. Palacha 2, Praha 1 | |
Dates and duration | |
2019/2020 | |
winter and summer semester | |
2 | |
36 (total number of hours) | |
Friday | |
4.10.2019 7.2.2020 |
|
Fees and financing | |
1200 Kč / kurz | |
osvobozeno | |
Application | |
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, nám. J. Palacha 2, 116 38 Praha 1 | |
Centrum dalšího vzdělávání | |
Anna Novotná | |
anna.novotna@ff.cuni.cz | |
221619811 | |
31.05.2019 | |
2.5.2019-31.5.2019 | |
o zařazení do programu rozhoduje den, hodina, minuta podání přihlášky a kapacita učebny | |
Further information | |
cdv.ff.cuni.cz |