Life-Long Education programsLife-Long Education programs(version: 153)
 
   Login via CAS
. (4137)
Basic information
.
Variant code (CID): 10321
admission procedure in progress
Orientation: Lifelong learning programme - Profession-oriented
Faculty: Faculty of Education
Katedra speciální pedagogiky [41-KSP]
full-time
Czech
Program je v souladu s ustanovením § 3 písm. dle vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, jako studium ke splnění kvalifikačních předpokladů.

Studium realizované v rámci DVPP je určeno pracovníkům, kteří vykonávají nebo mají zájem vykonávat funkci asistenta pedagoga a mají úspěšně ukončené středoškolské vzdělání. Vzdělávací program je zaměřen na získání odborné kvalifikace podle § 22, odst. 1, písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., a § 3 odst. 2 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. k výkonu činnosti asistenta pedagoga v souladu se stanovením podpůrných služeb podle §16 zákona č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Jednotlivé moduly obsahují všechny stanovené tematické okruhy vzdělávacího programu studia pedagogiky Standardů Studia pedagogiky (zejména pro asistenty pedagoga).

Počet účastníků: minimálně 20, maximálně 40
Jednotlivé moduly obsahují všechny stanovené tematické okruhy vzdělávacího programu studia pedagogiky Standardů Studia pedagogiky (zejména pro asistenty pedagoga).
MSMT- 16276/2023-4-488
MSMT
MSMT- 28686/2022-1
Studium pedagogiky (pro asistenty pedagoga)
Celkem 120 hodin.
Vzdělávací obsah je připraven v rozsahu 80 hodin přímé výuky, 40 hodin bude věnováno pedagogické praxi na fakultních a spolupracujících školách a školských zařízeních. Po absolvování teoretické (80h) části vzdělávání ověření vědomostí formou ústních zkoušek, po absolvování praxí (40 h) bude následovat jejich reflexe. Studium se ukončuje ústní zkouškou před komisí a obhajobou závěrečné písemné práce.
Základní obsah je rozpracován podle Standardů studia pedagogiky pro asistenty pedagoga. Součástí studia bude i instrukce účastníků studia zaměřená na požadavky závěrečných zkoušek a ke zpracování závěrečné práce. Účastníkům budou v případě zájmu poskytnuty individuální konzultace ke zpracování závěrečné práce.

I. Modul Základy pedagogiky (20 hodin)
Lektoři: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D., PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D., PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
A) Základy obecné pedagogiky 3 hod. (PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.)
Pedagogika jako věda, předmět a struktura, základní pedagogické pojmy, vztah pedagogiky k ostatním disciplínám, pedagogické dokumenty, legislativa, zdroje pedagogických informací, aktuální problémy současné moderní pedagogiky.

B) Škola jako systém (teorie vzdělávání) (PhDr. Veronika Blažková, 2 hod. (Ph.D.)
Východiska koncepce současného školství, instituce zabezpečující vzdělávání v ČR, škola jako síť vztahů. Řízení a správa školy. Pedagogická a další povinná dokumentace. Podpora kooperace mezi žáky a vytvoření inkluzivního prostředí školy.
C) Spolupráce škol a školských poradenských zařízení 2 hod. (PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.)
Spolupráce škol, školských a poradenských zařízení včetně spolupráce s pracovníky pomáhajících profesí a ostatními správními orgány.
D) Základy didaktické a výchovné činnosti (vzdělávání a učení, obsah vzdělávání) 6 hod. (PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.)

Klima třídy a školy. Orientace v požadavcích školy na žáka (MŠ, ZŠ a SŠ). Vyučování jako celistvý proces. Obsah vzdělávání, vyučovací metody, didaktické prostředky. Formy a metody podpory žáka při výuce a přípravě na vyučování.

E) Práva a povinnosti asistenta pedagoga 4 hod. (PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.)
Osobnost a kvalifikace asistenta pedagoga, práva a jeho povinnosti. Kompetence asistenta pedagoga. Spolupráce s pedagogy, rodiči. Komunikační dovednosti asistenta pedagoga (strategie vedení rozhovoru, komunikační techniky).

F) Systém hodnocení práce a chování žáka 3 hod. (PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.)
Základní formy hodnocení, diagnostika, normativní a kriteriální hodnocení, formativní a sumativní hodnocení. Sebehodnocení. Základní znalosti řešení výchovných problémů.

II. Modul Základy psychologie pro pedagogy (15 hodin)

Lektoři: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D., PhDr., Mgr. Pavlína Vyšínová, PhD.
Vybraná témata z obecné a vývojové psychologie:

A) Poznávání a jeho ontogenetický vývoj 3 hod. (Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.)
Prenatální vývoj, biologické a sociální faktory vývoje. Vnímání, myšlení, řeč, tvořivé myšlení.
B) Rozvoj schopností, dovedností, znalostí a vlastností osobnosti žáka 5 hod. (Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.)
Proces učení, sociální učení a jeho fáze, práce, fantazie, hra a význam hry pro další rozvoj dítěte, další vlivy na utváření osobnosti.
C) Utváření psychiky 3 hod. (doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.)
Podmínky biologické, sociální, psychické. Citové prožívání dítěte, jeho první emoční vazby, vztahový rámec dospívající osobnosti.
D) Sociálně – psychologické profesní dovednosti pedagoga 4 hod. (doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská)
Sociální interakce, sebepoznání, sebereflexe, komunikace s druhými (pedagog – žák – rodič – pedagog), základní strategie řešení konfliktních problémů, zpětná vazba.


II. Modul II Speciální část studia Základy speciální pedagogiky (45 hodin)

Lektoři: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D., doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D., PhDr. Lenka Felcmanová Ph.D., Ing. Miroslava Jelínková CSc., doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D., doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D., PhDr. Monika Mužáková, Ph.D., doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D., PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
A) Propedeutika speciální pedagogiky (základní a teoretická východiska speciální pedagogiky) 4 hod. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Přehled vývoje oboru, základní terminologie, současné pojetí speciální pedagogiky, možnosti integrace, legislativa. Kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice. Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch, Vývoj a současný stav institucionální a komunitní péče. Prevence, poradenský systém ve speciální pedagogice. Pracovně právní ochrana v pomáhajících profesích. Základní principy integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
B) Základní právní rámec problematiky 3 hod. (PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.)
Školské zákony, vyhlášky, metodické pokyny. Základní informace podpůrných služeb podle §16 zákona č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
C) Rodina, její funkce a dítě se speciálními vzdělávacími potřebami 3 hod. (doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.)
Dítě v rodině neúplné, disharmonické, mimo rodinu. Komunikace s rodinou dítěte nebo žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
D) Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

1. Žáci se zrakovým postižením – nejčastější druhy a charakteristické projevy postižení, edukační specifika práce s těmito žáky - 2 hod. (doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.)

2. Žáci se sluchovým postižením – nejčastější druhy a charakteristické projevy postižení, edukační specifika práce s těmito žáky - 2 hod. (doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.)

3. Žáci s tělesným a kombinovaným postižením-nejčastější druhy a charakteristické projevy postižení, edukační specifika práce s těmito žáky - 2 hod. (doc. PhDr. Vanda Hájková, Ph.D.)

4. Žáci s narušenou komunikační schopností - nejčastější druhy a charakteristické projevy postižení, edukační specifika práce s těmito žáky - 2 hod. (doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.)

5. Žáci s mentálním postižením a poruchami autistického spektra - nejčastější druhy a charakteristické projevy postižení, edukační specifika práce s těmito žáky - 4 hod. (Ing. Miroslava Jelínková CSc.)

6. Žáci s poruchami učení a chování (ADD, ADHD) - nejčastější druhy a charakteristické projevy postižení, edukační specifika práce s těmito žáky - 4 hod. (doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.)

7. Žáci z odlišného jazykového a kulturního prostředí - respektování specifik žáka a jeho prostředí, metodika práce s těmito žáky - 3 hod. (PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.)

8. Žáci nadaní a mimořádně nadaní – pojem nadání a talent, druhy nadání, péče o nadaného a mimořádně nadaného žáka - 2 hod. (PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.)


E) Systém podpory žáka, možnosti výchovy a vzdělávání, podmínky a prostředky rozvoje dětí a žáků se speciálními potřebami, rozvojové a podpůrné mechanismy 7 hod. (PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.)
Znalost výchovných problémů a jejich způsob řešení, možnosti školy a školských poradenských zařízení (PPP, SPC, SVP), základní formy podpůrných opatření, podpůrná opatření ve formě plánu pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů, specifika hodnocení žáka se zdravotním postižením zdravotním znevýhodněním, léčebná péče, sociální služby, krizové intervence, neziskové organizace.


F) Rámcové vzdělávací programy 4 hod. (PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.)
Školní vzdělávací programy, učebnice, didaktické a metodické materiály, kompenzační pomůcky.


G) Základy psychohygieny učení 3 hod. (Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.)
Základy psychohygieny učení, základní techniky cíleného pozorování, zaměřeného na potřeby žáka. Upevňování hygienických a pracovních návyků, jako i prosociální chování.
III. Modul Pedagogická praxe (40 hodin)
Praxe bude realizována na vybraných školách a zařízeních, studenti v ní uplatní načerpané poznatky z teoretické výuky. Po skončení praxe odevzdají potvrzení o vykonané praxi a záznam o průběhu praxe. Jejich zkušenosti a příklady pracovní náplně asistenta pedagoga vzhledem ke specifickým potřebám dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami budou následně předmětem společné diskuse i osobní konzultace s vyučujícím. Součástí bude i reflexe praxe.
Lektor: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
40
Cílovou skupinou jsou zájemci o funkci asistenta pedagoga a stávající asistenti pedagoga bez požadované kvalifikace s ukončeným středoškolským vzděláním.

Počet účastníků: minimálně 20, maximálně 40
Studenti v průběhu programu budou plnit dílčí zápočty a zkoušky dle požadavků jednotlivých přednášejících. Praxe studentů bude zajištěna na vybraných fakultních a spolupracujících školách a školských zařízeních. Studium se ukončuje ústní zkouškou před komisí a obhajobou závěrečné písemné práce. Po úspěšném složení zkoušky a obhajobě práce získá absolvent osvědčení.

Schedule details
Statistics for the MEYS
Education science (0111)
high school with a diploma
Z prostředků účastníka
jiný účel
Course requirements and qualification acquired
obhajoba závěrečné práce
ústní zkouška
Certification: Osvědčení o absolvování programu
bez kreditů, absolvent získá osvědčení
doplnění kvalifikačních předpokladů
§ 3 odst. 2 písm b) vyhlášky č. 317/2005 Sb.
.
Guarantor and venue
PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Katedra speciální pedagogiky
Katedra speciální pedagogiky
Praha, Pedagogická fakulta
Dates and duration
2023/2024
summer semester, April
1
120 (total number of hours)
bloková výuka
Fees and financing
9000 Kč / kurz
400 Kč
Upřesnění: 400,- Kč
- variabilní symbol: 232
- specifický symbol: vygenerovaný kód
osvobozeno
Application
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CŽV, M. Rettigové 4, 116 39, Praha 1 nebo elektronicky
Centrum celoživotního vzdělávání
Kateřina Esserová, DiS.
katerina.esserova@pedf.cuni.cz
221900341
10.02.2024
15.03.2024
Termín výběrového řízení: duben 2024
Zahájení programu předpokládáme duben/květen 2024
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html