XVII. seminary from history of mathematics for teachers on secondary schools (11909)
Basic information
XVII. seminary from history of mathematics for teachers on secondary schools
Variant code (CID): 11909
admission procedure in progress
Orientation: Lifelong learning programme - Interest-oriented
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Department of Mathematics Education [32-KDM]
full-time
Czech
Seminář nabídne řadu neotřelých pohledů do historie matematiky a vyučování matematice v různých dějinných obdobích a různých civilizacích. Opomenuty nebudou překvapivé souvislosti matematiky a vybraných přírodních věd a techniky. Připomenuty a řešeny budou zajímavé, lehké, těžké i neobvyklé úlohy putující historií i příklady ze starších našich či zahraničních učebnic, které mohou poskytnout motivaci, zásobu neotřelých a netradičních řešení i nové pohledy na výuku matematiky. V historickém kontextu bude vysvětlen vznik, vývoj a rozkvět vybraných matematických idejí a myšlenek.

Hlavní důraz bude kladen na poskytnutí námětů z historie matematiky, které mohou účastníci bezprostředně použít pro zpestření výuky matematiky, pro zadávání zajímavých seminárních prací a výzkumných projektů, které umožní ukázat krásu a důležitost matematiky a současně dovolí prohlubovat mezipředmětové vztahy.
XVII. seminary from history of mathematics for teachers on secondary schools
Pondělí 18. 8. 2025

14:00–14:20 Zahájení – uvedení do semináře z historie matematiky
14:30–16:00 Zdeněk Halas: Matematika a hudba
16:30–18:00 Magdalena Hykšová: Ke kořenům kombinatoriky a pravděpodobnosti: pohled do starověku a středověku

Úterý 19. 8. 2025

9:00–10:00 Nikolka Pajerová: Vývoj modelování křivek a ploch v počítačové grafice a jejich využití v praxi
10:30–12:00 Antonín Slavík: Z historie Catalanových čísel
14:00–15:30 Jindřich Bečvář: Od mamutů ke kvaternionům
16:00–16:45 Marie Vestenická: Helena Trójská matematiky: Et talis linea vocata est Cyclois
17:15–18:00 Jan Sedlák: Rekreační problémy slavných matematiků
20:00–23:00 Společenský večer s odborným programem

Středa 20. 8. 2025

10:00–12:00 Společná návštěva Polabského muzea
14:00–15:00 Tomáš Lengyelfalusy: „Staré učebnice“ matematiky s progresívnymi prvkami
15:30–16:15 Evelyn Musilová: Spiknutí čísel (nebo genů?): Dějiny matematických potíží
16:45–17:30 Jana Musilová: Zachraňuji podle vzorců! (Jak matematika usnadňuje první pomoc), Workshop

Čtvrtek 21. 8. 2025

9:00–10:00 Vojtech Bálint: O veľkých a malých kladných číslach
10:30–12:00 Martin Melcer: René Descartes a jeho geometrie
14:00–15:00 Irena Sýkorová: O původu našich čísel ‒ pohled do staré Indie
15:30–16:15 Jindřich Dvořák: Cestování, dohánění a střetnutí: Inspirativní historické úlohy o pohybu pro moderní výuku
16:45–17:30 Michaela Nedavašková: Alenka v říši geometrie

Pátek 22. 8. 2025

9:00–10:00 Martin Svatoň: Stručná historie japonské matematiky
10:30–12:00 Martina Bečvářová: Role jablka v matematice
40
Pedagogičtí pracovníci

Schedule details
Statistics for the MEYS
Mathematics (0541)
Course requirements and qualification acquired
other
Certification: Osvědčení o absolvování programu
Osvědčení o absolvování programu
§25 a §27 zákona č. 563/2004 Sb.
Guarantor and venue
prof. RNDr. Martina Bečvářová, Ph.D.
Department of Mathematics Education
Department of Mathematics Education
ÚJOP Poděbrady
Dates and duration
2024/2025
summer semester, August
18.08.2025
Short-time
24 (total number of hours)
Monday - Friday
18.8.2025
19.8.2025
20.8.2025
21.8.2025
22.8.2025
Fees and financing
1500 Kč / course
+

Předběžné náklady: vložné 1500 Kč (pronájem sálu, seminární materiály) a nocležné
480 Kč za jedno lůžko a noc. Veškeré poplatky budou hrazeny při registraci. Vzhledem
k tomu, že v Poděbradech je dostatek kvalitních restaurací, kaváren a cukráren, nebude
společné stravování zajišťováno.
Application
UJOP UK, Jiřího náměstí 1, 290 01 Poděbrady
RNDr. Martin Melcer, Ph.D.
martin.melcer@ujop.cuni.cz
95155 3215
01.06.2025
30.06.2025
Přihlášku doručit na ÚJOP stud. střed. Poděbrady
Further information
https://personal.fd.cvut.cz/becvamar/seminar_ss/index.html