Význam rituálů v edukačním procesu na základní škole
Thesis title in Czech: | Význam rituálů v edukačním procesu na základní škole |
---|---|
Thesis title in English: | The importance of rituals in the educational process at elementary school |
Key words: | Rituál|školní prostředí|edukační proces|skryté kurikulum|sociální interakce|socializace|kultura školy|funkce rituálů|druhy rituálů |
English key words: | Ritual|School enviroment|Educational process|Hidden curriculum|Social interaction|Socialization|School culture|Functions of rituals|Types of rituals |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 10.12.2023 |
Date of assignment: | 10.12.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 12.12.2023 |
Date and time of defence: | 22.01.2024 10:00 |
Date of electronic submission: | 11.01.2024 |
Date of proceeded defence: | 22.01.2024 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Diplomová práce se zaměřuje na analýzu a porozumění fenoménu rituálů v rámci edukačního procesu na základní škole. V teoretické části je proveden úvod do problematiky rituálů obecně, s důrazem na jejich výskyt v různých kulturách a společnostech. Dále je vymezen pojem rituál, a to prostřednictvím definice, funkcí a druhů rituálů, a to nejen v kontextu edukace, ale i v pohledu sociologie, antropologie, psychologie a teologie. Teoretická část se dále věnuje zkoumání souvislostí rituálů v edukačním procesu, zahrnující skryté kurikulum, kulturu školy, sociální interakce a proces socializace.
V empirické části práce je formulován výzkumný problém, který se zaměřuje na identifikaci rituálů ve školním prostředí a jejich funkce, a na zkoumání vztahů mezi rituály a edukačním procesem. Cíle výzkumu jsou specifikovány tak, aby adresovaly klíčové otázky a přispěl k hlubšímu porozumění této problematiky. Metodologie zahrnuje výzkum formou případových studií a dotazníkového šetření, s cílem získat komplexní pohled na danou problematiku. V diskusi jsou prezentovány a analyzovány výsledky výzkumu, a je provedeno zhodnocení jejich významu v rámci edukačního prostředí. Závěr práce shrnuje klíčové poznatky a naznačuje možné implikace pro praxi ve školách a dalších vzdělávacích institucích. Celkově práce přináší nový pohled na roli rituálů v edukačním procesu a poskytuje podklady pro další výzkum v oblasti pedagogiky a sociálních věd. |
References |
BELL, Catherine. Ritual Theory, Ritual Practice. New York: Oxford University Press, 1992. ISBN 0195076133.
ELIADE, Mircea. Iniciace, rituály, tajné společnosti: mystická zrození. Eseje/studie. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-901-1. GENNEP, Arnold van. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Přeložil Helena BEGUIVINOVÁ. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1374-1. GERBERY, Tomáš. Komparácia van Gennepových prechodových rituálov s rituálmi premeny u C. G. Junga a ich iniciačná funkcia v súčasnosti. HAVLÍK, Radomír a KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7[P1] . KAUFMANN-HUBER, Gertrud. Děti potřebují rituály. Rádci pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3. KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy: O formatívnej sile organizácie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006. ISBN 8080820538 KAŠČÁK, Ondrej. Škola ako rituálny priestor. Trnava: VEDA, 2010. ISBN 978-80-8082-360-3. TURNER, Victor Witter. Průběh rituálu. Eseje/studie. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-900-3. ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál, c2014. ISBN 978-80-262-0644-6. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-718-4569-8. [P1] |