Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol
Thesis title in Czech: Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol
Thesis title in English: Prevention of Burnout Syndrome in Primary School Teachers
Key words: vyhoření|stres|prevence|vzdělávací program|vyčerpání|pracovní kariéra|pracovní podmínky|učitelé
English key words: burnout|stress|prevention|educational program|exhaustion|work career|working conditions|teachers
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.02.2023
Date of assignment: 23.02.2023
Administrator's approval: not processed yet
Date and time of defence: 01.02.2024 10:00
Date of electronic submission:08.01.2024
Date of proceeded defence: 01.02.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
 
 
 
Advisors: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
Guidelines
Cílem práce bude identifikace možností prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol. Nejprve bude vymezen syndrom vyhoření, jeho příčiny, stádia, projevy a důsledky. Poté bude charakterizován syndrom vyhoření u učitelů základních škol. Přiblížena bude profese učitele a nejčastější stresory a rizikové faktory, které tuto profesi ve vztahu k syndromu vyhoření ovlivňují. Pozornost bude věnována problematice prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol, a to z hlediska technik prevence a preventivních vzdělávacích programů. Součástí práce bude kvantitativní empirické šetření, jehož cílem bude zjistit osobní zkušenost učitelů základních škol s technikami prevence a vzdělávacími programy zaměřenými na prevenci syndromu vyhoření. Respondenty šetření budou učitelé pěti základních škol ve Středočeském kraji. Předpokládaná velikost vzorku bude sto respondentů. Předběžná struktura práce: 1 Syndrom vyhoření 1.1 Vymezení syndromu vyhoření 1.2 Příčiny syndromu vyhoření 1.3 Fáze procesu syndromu vyhoření 1.4 Projevy syndromu vyhoření 1.5 Důsledky syndromu vyhoření 2 Učitelé základních škol a syndrom vyhoření 2.1 Profese učitele 2.2 Stresory v práci učitelů základních škol 2.3 Rizikové faktory vzniku syndromu vyhoření u učitelů základních škol 3 Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol 3.1 Techniky prevence syndromu vyhoření 3.2 Vzdělávací programy zaměřené na prevenci syndromu vyhoření 4 Empirické šetření – Osobní zkušenost učitelů základních škol s technikami prevence a vzdělávacími programy zaměřenými na prevenci týkající se syndromu vyhoření.
References
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, 2021. ISBN 978-80-7496-472-5. KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření [online]. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003 [vid. 2022-12-06]. ISBN 80-7071-231-7. Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/brozury/syndrom_20vyhoreni.pdf. KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7. KRAHULOVÁ, Katarína. Stres a syndrom vyhoření v pomáhajících profesích. Sociální služby [online]. 2010, 12(10), s. 20–24. ISSN 1803-7348. Dostupné z: https://www.socialnisluzby.eu/images/obr/1357573402_socialni-sluzby-rijen2010-final.pdf. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3. MADELON, Otto, Joris Van RUYSSEVELDT, Nicole HOEFSMITOVÁ, Karen Van DAM., Investigating the temporal relationship between proactive burnout prevention and burnout: A four-wave longitudinal study. Stress and Health. 2021, 37(4), s. 766–777. [vid. 2022-12-06]. ISSN 1532-3005. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/smi.3037. PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření – jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: PASPARTA Publishing, s.r.o., 2016. ISBN 978-80-88163-00-8. ROLOFF, Janina., Janine KIRSTGES a Simon GRUND. How Strongly Is Personality Associated With Burnout Among Teachers? A Meta-analysis. Educ Psychol Rev 34, 2022, s. 1613–1650. [vid. 2022-12-06]. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s10648-022-09672-7 PREISS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření – najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2. SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1668-1. VORLÍČEK, Radek, Lenka KOLLEROVÁ, Pavlína JANOŠOVÁ a Rút JUNGWIRTHOVÁ. Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charakteristikami a vyhořením. [online]. Československá psychologie, 2022, 66(1), s. 1–16. [vid. 2022-12-6]. ISSN 1804-6436. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/358901663_Stressors_at_school_from_the_teachers%27_perspective_and_their_associations_with_individual_characteristics_and_burnout. ZORMANOVÁ, Lucie. Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků. Metodický portál: Články [online]. 29. 10. 2018, [cit. 2022-12-06]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/21761/SYNDROM-VYHORENI-U-PEDAGOGICKYCH-PRACOVNIKU.html.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html