Školní socializace jako nástroj sociální selekce
Thesis title in Czech: | Školní socializace jako nástroj sociální selekce |
---|---|
Thesis title in English: | School socialization as an instrument of social selection |
Key words: | školní socializace|sociální selekce|škola|funkce školy|vzdělávací systém predispozice|socializační vlivy|kulturní prostředí|rodina|rodinné prostředí |
English key words: | school socialization|social selection|school|function of school systém education s|predispositions|socialization influences|cultural enviroment|family|family enviroment |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.05.2023 |
Date of assignment: | 05.05.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 05.05.2023 |
Date and time of defence: | 11.09.2023 09:00 |
Date of electronic submission: | 03.08.2023 |
Date of proceeded defence: | 11.09.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Cílem práce je zabývat se vlivem školní socializace na vzdělávání jedinců s různými předpoklady pro vzdělávání a jejich budoucí život. Základním bodem je analýza vzdělávacího systému jako součásti systému celospolečenských vztahů ale i dalších faktorů ovlivňujících jeho fungování. Taktéž jsou rozebrány subjektivní vlivy ovlivňující úspěch jedince ve vzdělávacím systému. Tato analýza je pak podkladem pro zdůvodnění, proč systém vzdělávání funguje tak, že žáci, kteří jsou vzdělávání na základě stejných osnov a plní stejné úkoly dochází k jiným výsledkům a jsou rozdílně připraveni na budoucí kariéru. Jedná se o práci teoretickou s následující stěžejní hypotézou:
Relativně autonomní školství unifikovaným způsobem vzdělává rozdílně predisponované jedince a takto přispívá k jejich selekci pro další vzdělávání a některé od vzdělávání v konečném důsledku odrazuje. Práce je členěna do sedmi kapitol, z nichž první tři jsou spíše obecnějším úvodem. Následující kapitoly se zabývají specifičtějšími dopady školní socializace z pohledu rozdílné predispozice jedinců. Jedna kapitola je věnována současné demokratizaci a jejímu vlivu na selektivitu vzdělávacího systému. |
References |
BERNSTEIN, Basil. Class, codes and control. St. Albans: Paladin, 1971, xv, 304 s.
BOURDIEU, Pierre a Jean-Claude PASSERON. Reproduction in Education, Society and Culture. 2. ed. London: SAGE Publications Ltd, 1990. ISBN 0-8039-8320-4. Dzambazovic, Roman & Gerbery, Daniel & Sopóci, Ján. (2022). Vzdelanostné nerovnosti v optike sociológie. Teoretické východiská a empirické poznatky. Bratislava:STIMUL.ISBN 978-80-8127-340-7. JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Vyd.2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-269-0. HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0. KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ, ed. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8. KAŠČÁK, Ondřej. Moc školy: o formativnej sile organizácie. Bratislava: VEDA, 2006. ISBN 80-8082-053-8. KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. SLON: Praha, 2004. ISBN 80-86429-29-6. KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost?: chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-86429-78-6. KOŤA, J. Kapitoly ze sociologie výchovy II. (opora pro kombinované studium: rozšířená verze) Praha: katedra pedagogiky FF UK. MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Josef BASL. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd.1. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4. |