Ženy českého filmu: Mapování příležitostí a pracovních podmínek mladých filmařek v českém audiovizuálním průmyslu
Thesis title in Czech: | Ženy českého filmu: Mapování příležitostí a pracovních podmínek mladých filmařek v českém audiovizuálním průmyslu |
---|---|
Thesis title in English: | The Women of Czech Film: Mapping the opportunities and working conditions of young female filmmakers in the Czech audiovisual industry |
Key words: | Feminismus|Genderová rovnost|český filmový průmysl|sexismus|sexuální obtěžování na pracovišti|sexuální obtěžování na vysoké škole |
English key words: | Feminism|gender equality|Czech film industry|sexism|sexual harassment in the workplace|sexual harassment in the university |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 15.03.2023 |
Date of assignment: | 15.03.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 15.03.2023 |
Date and time of defence: | 04.09.2023 08:00 |
Date of electronic submission: | 14.08.2023 |
Date of proceeded defence: | 04.09.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. |
Guidelines |
Přestože žijeme v moderní společnosti západního smýšlení a genderová rovnost se u nás dlouhodobě zlepšuje, k ideálnímu modelu máme stále daleko. Ve mnoha prostředích, ať už pracovních či studijních, se přístup k pohlavím stále liší a bude zřejmě ještě dlouho trvat, než dospějeme ke skutečné rovnosti. Často jsou to rozdíly na první pohled nepatrné, ale přesto v důsledcích významné. Na rozdíly v přístupu k genderu na vysokých školách mimo jiné v poslední době upozorňuje v českém prostředí iniciativa Ne!musíš to vydržet. V mezinárodním měřítku se tématu nerovností v oblasti audivizuálního průmyslu platforma Girls in Film, která nedávno rozšířila své působení i do České republiky. Právě díky těmto dvěma iniciativám u nás vznikla platforma pro diskuzi nejen nad genderovými tématy. Ve svém výzkumu se částečně opírám o jejich dosavadní poznatky, hlavně ale pro mě organizace fungují jako prostředníci pro získání kontaktů. Dalším důležitým zdrojem informací je probíhající výzkum o zastoupení žen důležitých profesích v českém hraném filmu, který realizuje Asociace provozovatelů v audiovizi a který navazuj na podobné výzkumy Evropské audiovizuální observatoře v roku 2021. Cílem bakalářské práce je zmapování postavení začínajících filmařek (do pěti let od absolutoria školy) v českém audiovizuálním průmyslu. Má za úkol zjistit, jestli a jak se liší podle samotných respondentek a respondentů přístup ke studiu a situace v praxi k ženám a mužům.[1]Klade si základní badatelskou otázku, jestli mají respondentky/ti pocit, že se dostávají do situací, kde je jejich gender překážkou nebo naopak výhodou. Práce je založena na kvalitativním výzkumu. Budou pořízeny polostrukturované rozhovory se filmařkami působícími v České republice, ale i jejich mužskými kolegy, za účely získání celkového pohledu na situaci. Rozhovory budou anonymizovány a dále analyzovány s cílem vytipování typických situací a motivů a také zajímavých příkladů názorů a postojů respondentek a respondentů. [1]Téma dalších genderů (typicky nebinárních osob) v tuto chvíli není v centru badatelského zájmu, je ale možné, že se na základě výsledků rešerší stane součástí výzkumu také. |
References |
BOURDIEU, P. Nadvláda mužů. 1.vyd. Praha. Karolinum. 2000 FONTAINE, G. & SIMONE, P.Gender in European Film and Audiovisual Fiction Production. European Audiovisual Observatory. 2020. GIBBS, G. Analysing qualitative data. Thousand Oaks. Sage. 2007 GLEDHILL, CH. & KNIGHT, J. Doing Women’s Film History: Reframing Cinemas, Past and Future. Urbana-Champagne. University of Illinois Press. 2015. HANÁKOVÁ. P. Pandořina skřínka, aneb,: Co feministky provedly filmu?. 1.vyd. Praha. Academia. 2007 HANDYSIDE, F. Getting over the woman problem: Creating an inclusive film industry through reclaiming the frame. Manchester: Film Studies, Vol. 22, Issue 1, May 2020, p. 98 – 111. HARROD, M. & PASZKIEWICZ, K. Women Do Genre in Film and Television. 1. vyd. New York. Roudledge. 2018. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2.vyd. Praha. Portál. 2008 HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu, 1.vyd. Praha. Karolinum. 1997 KRASILOVSKY, A., MARGOLIS, H. & STEIN, J. Shooting women: Behind the Camera, Around the World. 1. vyd. Chicago. Intellect Ltd. 2015. MARCAL, K. Kdo vaří ekonomům?: aneb jak se ekonomie vykašlala na ženy. 1.vyd. Praha. Družstevní nakladatelství IDEA. 2021 MEEHAN, E. R. & TUDOR, D. Demoting Women on the Screen and in the Board Room. Lawrence: Cinema Journal, Vol. 53, Issue 1, Fall 2013, p. 130 – 136, 163 – 164. SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava. Ikar. 2005 TEPPER, D. Achieving gender equality and promoting diversity in the European Audiovisual sector. Good Practice Handbook. UNI Europa, 2020. WIKSTRAND, J. The Money Issue, Gender Equality Report 2018. Swedish Film Institute. 2018. |