Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Obrazy holokaustu v současné literatuře pro děti
Thesis title in Czech: Obrazy holokaustu v současné literatuře pro děti
Thesis title in English: Reflections of holocaust in contemporary children’s literature
Key words: holokaust|literatura pro děti|historické vzdělávání|historická fikce|paměťová studia|kulturní trauma
English key words: holocaust|children’s literature|history education|historical fiction|memory studies|cultural trauma
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech History (21-UCD)
Supervisor: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 06.03.2023
Date of assignment: 06.03.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 31.03.2023
Date and time of defence: 05.09.2023 15:30
Date of electronic submission:15.08.2023
Date of proceeded defence: 05.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zabývá obrazem holokaustu v dětské beletrii. Ve vybraných dílech české a českojazyčné překladové literatury pro děti analyzuje způsoby reprezentování minulosti, přičemž usiluje o vymezení možných přístupů k zobrazení problému holokaustu s ohledem na dětského čtenáře. Metodologicky práce využívá literárněvědních přístupů k výzkumu dětské literatury, zároveň se inspiruje postupy paměťových studií. V obecnější rovině se zamýšlí nad vlivem beletrie na utváření kolektivně sdílených představ o holokaustu u svých čtenářů a nad možnosti využití tohoto potenciálu v historickém vzdělávání.
References
BUTLER, Catherine a Hallie O’DONOVAN. Reading History in Children’s Books. London: Palgrave Macmillan UK, 2012.
CLARK, Ann Christine. Historical Fiction for Children and Young People : changing fashions, changing forms, changing representations in British writing, 1934–2014. [online]. Newcastle: Newcastle University, 2016. [vid. 2023-02-25] Dostupné z: http://theses.ncl.ac.uk/jspui/handle/10443/3215.
DE GROOT, Jerome. Consuming History. Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture. London: Routledge, 2016.
ERLL, Astrid, NÜNNING, Ansgar, YOUNG Sara B. (eds.). Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. London/New York: De Gruyter 2008.
EYAL, Gil. Identita a trauma. Dvě podoby vůle k paměti. In: ČINÁTL, Kamil, Jan, MERVART a Jaroslav NAJBERT (eds.). Podoby česko-slovenské normalizace. Praha: ÚSTR – Nakladatelství Lidové noviny, 2017. s. 237–260.
KANSTEINER, Wulf. The Holocaust in the 21st Century. In: HOSKINS, Andrew (ed.). Digital Memory Studies. New York: Routledge, 2017. s. 110–140 .
KOKKOLA, Lydia. Representing the Holocaust in children’s literature. New York: Routledge, 2003.
SNIEGOŇ, Tomáš. Zmizelá historie. Holokaust v české a slovenské historické kultuře. Praha: Argo, 2017.
URBANOVÁ, Svatava. Děti a holocaust. Téma paměti v literatuře pro děti a mládež v posledních dvou desetiletích. In: Literární archiv 48. Praha: Orbis, 2016. s. 30–45.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html