Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky
Thesis title in Czech: Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky
Thesis title in English: Comparison of communication between students and teachers in traditional and alternative educational models
Key words: alternativní školy|komunikace|učitel|vzdělávání|waldorfský přístup|žák
English key words: alternative schooling|communication|education|teacher|student|waldorf approach
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.03.2023
Date of assignment: 07.03.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 20.04.2023
Date and time of defence: 29.01.2024 09:00
Date of electronic submission:06.01.2024
Date of proceeded defence: 29.01.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je porovnat komunikaci ve třídě na škole tradiční a alternativní. Východiskem bude autorčino pozorování shodného literárního tématu (středověké literatury) na gymnáziu a na waldorfském lyceu. Obsahem práce tak bude nejen teoretické srovnání konceptů dvou typů středoškolského vzdělávání, ale především komparace aplikace těchto konceptů v každodenní výukové praxi. Observace bude zaměřena na komunikaci mezi učitelem a žáky i žáky navzájem, stejně jako na zvolené pomůcky či způsob testování porozumění tématu. Součástí empirické části bude také polostrukturovaný rozhovor s vyučujícími zaměřený na aplikaci teoretických východisek do výuky.
Postup práce:
1) Studium relevantní české i zahraniční odborné literatury týkající se transmisivního a konstruktivního modelu výuky, včetně prostudování RVP a ŠVP příslušných škol.
2) Oslovení škol a konkrétních pedagogů působících na cílových institucích.
3) Realizace vlastního výzkumu ve vybraných školách.
4) Vyhodnocení a komparace výsledků, představení závěrů.
References
BEJDÁKOVÁ, S. a kol. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, 2018.
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě: Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
LEHÁR, J. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Vyd. 2. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
LUKAŠOVÁ, H. & HELUS, Z. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení. Praha: Asociace waldorfských škol v ČR, 2012.
KOSTEČKA, J. Literární interpretace ve středoškolské a vysokoškolské praxi a teorii. Český jazyk a literatura, 50, 1, 2000.
NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií). Z praxe pro praxi. Praha: PedF UK, 2004.
RICHTER, T. Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy. Pedagogické pojetí a vzdělávací cíle. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013.
ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál, 2023.
RÝDL, K. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál 2004.
ŠEĎOVÁ K. a kol. Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019.
ŠEĎOVÁ, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
ŠVAŘÍČEK, R., & Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
TEINER, R. Waldorfská pedagogika. Metodika a didaktika. Semily: Opherus, 2003.
STEINER, R. Waldorfská pedagogika. Seminární hodiny a přednáška k učebnímu plánu. Semily: Opherus, 2006.
VLAŠÍN, Štěpán et al. Slovník literární teorie. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1977.
RVP, učebnice, závěrečné práce a další materiály k výuce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html