Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
„Heslo doby zní: rychle. Smysl doby je: proměna. Taková je metoda i cíl“. Vliv SSSR a sovětského umělce na Československou meziválečnou avantgardu
Thesis title in Czech: „Heslo doby zní: rychle. Smysl doby je: proměna. Taková je metoda i cíl“. Vliv SSSR a sovětského umělce na Československou meziválečnou avantgardu
Thesis title in English: "The watchword of the times is: fast. The meaning of the times is: transformation. That is the method and the goal." The influence of the USSR and the Soviet artist on the Czechoslovak interwar avant-garde
Key words: Avantgarda|československá divadelní avantgarda|SSSR|propaganda|E. F. Burian|Jindřich Honzl|Jiří Voskovec|Jan Werich|Osvobozené divadlo|divadlo D34
English key words: Avant-garde|Czechoslovak theatrical avant-garde|SSSR|propaganda|E. F. Burian|Jindřich Honzl|Jiří Voskovec|Jan Werich|Osvobozené divadlo|divadlo D34
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech History (21-UCD)
Supervisor: Mgr. Miroslav Michela, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.02.2023
Date of assignment: 24.02.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 31.03.2023
Date and time of defence: 07.09.2023 00:00
Date of electronic submission:16.08.2023
Date of proceeded defence: 07.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem interdisciplinárně pojaté diplomové práce je zpracování vlivu Sovětského svazu a sovětského umělce na Československou divadelní avantgardu v meziválečných letech s lehkým přesahem do poválečné éry. Cílem je ukázat, jak se s vlivy různorodě vypořádala mladá avantgarda – konkrétně na příkladech E. F. Buriana a avantgardních divadlech, ve kterých E. F. Burian účinkoval či je spoluzakládal, dále pak na Osvobozeném divadlu Jiřího Voskovce a Jana Wericha a osobnosti Jindřicha Honzla, která je významným pojítkem mezi těmito dvěma divadly a zároveň i výrazným propagátorem inovativních divadelních postupů ze sovětského prostředí.
Zvláštní dělení vlivu na sovětskou propagandu a sovětského umělce já dáno tím, že ne vždy měl sovětský umělec roli pouze propagandistickou, ale byl inspirací hlavně artistní a ačkoliv byla role umělce často s propagandou spojená, nedělo se tomu tak bezvýhradně. Vzhledem k tématu práce využívám metodologii komparativní analýzy. Zdrojem práce budou především primární texty (archivní fondy, dobové manifesty, pojednání), dále pak tisk a sekundární literatura. Název práce, Heslo doby zní: rychle. Smysl doby je: proměna. Taková je metoda i cíl je citací Josefa Hory a odkazuje ke generačnímu vnímání nutnosti změny v kultuře a životě po první světové válce a hledání nové inspirace.
References
· ABALKIN, Nikolaj Aleksandrovič – VNOUČEK, František: Systém Stanislavského a sovětské divadlo, Praha 1952
· BOUČEK, Jaroslav: Poprava Záviše Kalandry: česká kulturní avantgarda a KSČ: 27.6.1950, Praha 2006
· BRETT, Vladimir: Dějiny Internacionály – myšlenky Clarté, Praha 1982
· BURIAN, Emil František: Černošské tance, Praha 1929
· BURIAN, Emil František: Divadlo za našich dnů, Praha 1962
· BURIAN, Emil František: E. F. Burian a jeho program poetického divadlo, Praha 1981
· BURIAN, Emil František: Idiotenon, Praha 1926
· BURIAN, Emil František: Jazz, Praha 1928
· BURIAN, Emil František: Pojďte, lidé, na divadla s železnýma kladivama, Praha 1940
· BURIAN, Emil František: Polydynamika, Praha 1926
· BURIAN, Emil František: Pražská dramaturgie 1937, Praha 1938
· BURIAN, Emil František: Zahajujeme, Praha 1945
· BURIAN, Emil František: Zameťte jeviště, Praha 1936
· BURIAN, Emil František: Emil Burian, Praha 1947
· BURIAN, Emil František: O nové divadlo 1930-1940, Praha 1946
· BURKE, Peter a PAVLÍČEK, Stanislav: Co je kulturní historie? Praha 2011
· CABADA, Ladislav: Komunismus, levicová kultura a česká politika 1890-1938, Plzeň 2005
· CINGER, František: Tiskoví magnáti Voskovec a Werich. Vest Pocket Revue. Lokální patriot, Praha 2008
· DOLEJŠ, Radan – KOFROŇ, Václav (eds.): Nikdy nic nikdo nemá… 1929–38 (II.), Praha 2001
· DRÁPALA, Milan – KOLENOVSKÁ, Daniela – Šimová, Kateřina: Cesty do utopie: Sovětské Rusko ve svědectvích meziválečných československých intelektuálů, Praha 2017
· DVOŘÁK, Antonín: Trojice nejodvážnějších: E. F. Burian, J. Frejka, J. Honzl, Praha 1988
· FREJKA, Jiří: České divadlo – režie jako projev průbojného ducha, 1980
· FREJKA, Jiří: Člověk, který se stal hercem, Praha 1929
· FREJKA, Jiří: Divadlo je vesmír, Praha 2004
· FREJKA, Jiří: Jevištní řeč a verš tragédie, Praha 1944
· FREJKA, Jiří: O divadlo vskutku národní, Praha 1939
· FREJKA, Jiří: Smích a divadelní maska, Praha 1942
· FREJKA, Jiří: Železná doba divadla, Praha 1945
· GILLAR, Jaroslav: Miroslav Kouřil a scénografie D 34/D 41: studie divadelního prostoru, Praha 1971
· GLANC, Tomáš – KLEŇHOVÁ, Jana: Lexikon ruských avantgard 20. století, Praha 2005
· HARRISON, Charles – WOOD, Paul: Art in theory, 1900-2000: an anthology of changing ideas, Blackwell 2003
· HOFFMEISTER, Adolf: Povrch pětiletky, Praha 1931
· HONZÍK, Jiří: Avantgarda: vztah české a ruské avantgardy: k 80. narozeninám Jiřího Fraňka, Praha 2002
· HONZL, Jindřich – PÍŠEK, František, MRKVIČKA, Otakar – LINHART, Lubomír – TEIGE, Karel – NEJEDLÝ, Zdeněk: Sovětský svaz. Umění: literatura, divadlo, výtvarnictví, film, vývoj sovětské architektury, hudba. Praha 1936
· HONZL, Jindřich: K novému významu divadel, Praha 1956
· HONZL, Jindřich: Moderní ruské divadlo, Praha 1928
· HONZL, Jindřich: Otázky divadla a filmu, Praha 1946
· HONZL, Jindřich: Roztočené jeviště, Praha 1925
· HONZL, Jindřich: Sláva a bída divadel, Praha 1937
· HONZL, Jindřich: Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963
· IOFFE, G. Dennis – WHITE, Frederick: The Russian Avant-Garde and Radical Modernism: An Introductory Reader, USA 2012
· JOCHMANOVÁ, Andrea – PETIŠKOVÁ, Ladislava: Osvobozené divadlo na vlnách Devětsilu. Brno 2022
· KŠICOVÁ, Danuše: Od moderny k avantgardě. Rusko české paralely, Brno 2007
· LAW, Alma: Meyerhold, Eisenstein and Biomechanics – Actor Training in Revolutionary Russia, UK 2012
· MACURA, Vladimír: Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře), Praha 2008
· MARTÍNEK, Karel: Dějiny sovětského divadla 1917-1945, Praha 1967
· MARTÍNEK, Karel: Prameny ruské divadelní moderny, Praha 1966
· MATĚJKA, Ladislav (eds.): V+W korespondence I., Praha 2017
· MATĚJKA, Ladislav (eds.): V+W korespondence II., Praha 2017
· MATĚJKA, Ladislav (eds.): V+W korespondence III., Praha 2017
· MATHESIUS, Bohumil – BARTOŠEK, Theodor– HART, Gabriel, et al. SPOLEČNOST PRO KULTURNÍ A HOSPODÁŘSKÉ SBLÍŽENÍ S NOVÝM RUSKEM: SSSR: úvahy, kritiky, poznámky, Praha 1926
· MÁZEROVÁ, Romana: E. F. Burian a rozhlas 1928-1938, Praha 1995
· MÁZEROVÁ, Romana: E. F. Burian a rozhlas 1928-1938, Praha 1995
· MICHALOVÁ, Rea: Karel Teige – Kapitán Avantgardy, Praha 2016
· OBST, Milan – SCHERL, Adolf: K dějinám české divadelní avantgardy: Jindřich Honzl – E. F. Burian, Praha 1962
· PAPOUŠEK, Vladimír: Gravitace avantgard: imaginace a řeč avantgard v českých literárních textech první poloviny dvacátého století, Praha 2007
· PAPOUŠEK, Vladimír: Pokušení neviditelného: myšlení moderny, Praha 2019
· PELC, Jaromír: Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo, Praha 1981
· PÍŠA, Antonín Matěj: Divadelní avantgarda. Kritiky a referáty z let 1926–1941, Praha 1978.
· RAUCHOVÁ, Jitka: Spoutané divadlo. Jindřich Honzl, Jiří Frejka a Emil František Burian v systému kulturní politiky (1945-1959), České Budějovice 2011
· RUDNITSKY, Konstantin: Russian and Soviet Theater, 1905-1932, USA 1988
· RUDNITSKY, Konstantin: Russian and Soviet Theatre: Tradition and the Avant-Garde, UK 2000
· ŘÍHOVÁ ZUZANA: Vprostřed davu. Česká avantgarda mezi individualismem a kolektivismem, Praha 2016
· ŘÍHOVÁ, Zuzana: Vprostřed davu: česká avantgarda mezi individualismem a kolektivismem, Praha 2016
· Sborník 10 let Osvobozeného divadla, Praha 1937
· SEIFERT, Jaroslav – TEIGE, Karel: Revoluční sborník Devětsil, Praha 1922
· SENELICK, Laurence – OSTROVSKY, Sergei: Soviet Theater: A Documentary History, USA 2014
· SCHONBERG, Michal: Osvobozené, Praha 1992
· SCHONBERG, Michal: Rozhovory s Voskovcem, Praha 1995
· SÍLOVÁ, Zuzana – BÁR, Pavel: Frejkovy Schovávané na schodech: poezie a politika, Praha 2014
· SLAVÍK, Jan: Po třetí v Sovětském svazu, Praha 1932
· SRBA, Bořivoj: Inscenační tvorba E.F. Buriana: 1939-1941, Praha 1980
· SUS, Oleg: Estetické problémy pod napětím: meziválečná avantgarda, surrealismus, levice, Praha 1992
· TEIGE, Karel: Deníky 1912-1925, Praha 2022
· TIPPNER, Anja: Permanentní avantgarda? Surrealismus v Praze, Praha 2014
· VLAŠÍN, Štěpán (eds.): Avantgarda známá i neznámá I., II., III., Praha 1970 a 1971
· VOJVODÍK, Josef –WIENDL, Jan (eds.): Heslář české avantgardy. Estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908–1958, Praha 2011
· VOSKOVEC, Jiří: Klobouk ve křoví: výbor veršů V+W (1927-1947), Praha 1965
· WERICH, Jan: Suma sumárum, Praha 2019
· WHITFORD, Frank: Bauhaus, Praha 2015

· Prameny
· Archiv Divadla D, Památník národního písemnictví, Praha
· Kabinet E. F. Buriana, Památník národního písemnictví, Praha
· Literární archiv památníků národního písemnictví v Litoměřicích Fond Jana Wericha: Povolení od 10. 5. 2019
· Osobní fond Jindřicha Honzla (v držení rodiny)
Divadelní hry
· Jiří VOSKOVEC – Jan WERICH. Hry. Praha 1982
· Jiří VOSKOVEC – Jan WERICH, Hry Osvobozeného divadla I., Praha 1954
· Jiří VOSKOVEC – Jan WERICH. Hry. Praha 1980
· Jiří VOSKOVEC – Jan WERICH, Fata morgana a jiné hry, Praha 1967
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html