Školství na Kolínsku v době normalizace
Thesis title in Czech: | Školství na Kolínsku v době normalizace |
---|---|
Thesis title in English: | Education in Kolín Area during the Normalization Period |
Key words: | Soudobé dějiny|Československá socialistická republika|Normalizace|Komunismus|Školství|Kolín|Dějiny každodennosti|Regionální dějiny|Orální historie|Dějiny pedagogiky|Interview |
English key words: | Modern history|Czechoslovak Socialist Republic|Normalization|Communism|Education|Kolín|History of everyday life|Regional history|Oral history|History of pedagogy|Interview |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech History (21-UCD) |
Supervisor: | Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.01.2023 |
Date of assignment: | 30.01.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 03.02.2023 |
Date and time of defence: | 07.09.2023 00:00 |
Date of electronic submission: | 07.08.2023 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jan Randák, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce si bude dávat za cíl zanalyzovat proměnu poměrů na kolínských základních školách v období normalizace. Výzkum se bude soustředit především na dějiny každodennosti na několika školách a politické či sociální problémy, se kterými se tehdejší pedagogické prostředí muselo vypořádat. Pro dovršení cíle využívá škálu historiografických, heuristických a metodologických postupů. Významnou úlohu bude přikládat metodám orálních dějin jako jsou interview či dotazník. Bude si vědoma komplikací vyplývajících ze selektivnosti odpovědí respondentů. Za tímto účelem bude tedy pro interpretaci čerpat poznatky z prací odborníků na orální dějiny Pavla Mückeho a Miroslava Vaňka. Mezi další prameny budou patřit školní kroniky, Kronika města Kolína či články z regionálního novinového tisku. Ke konci se práce bude věnovat komparaci výpovědí jednotlivých respondentů, kterým však pro ochranu jejich soukromí přiřadí anonymní jména. |
References |
Literatura: ČINÁTL, Kamil, MERVART, Jan, NAJBERT, Jaroslav (eds.), Podoby československé normalizace, Praha, 2017 KALOUS, Jaroslav, VESELÝ, Arnošt a kol. Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu, Praha 2006 KOLÁŘ, Michal, PULLMANN, Co byla normalizace?: Studie o pozdním socialismu, Praha, 2016 MOREE, Dana, Učitelé na vlnách transformace, kultura školy před rokem 1989 a po něm, Praha 2013 PAŽOUT, Jaroslav, Každodenní život v Československu 1945/48 – 1989, Praha, 2015 PRŮCHA, Jan, Pedagogická encyklopedie, Praha, 2009 WALTEROVÁ, Eliška (ed), Česká pedagogika: proměny a výzvy, sborník k životnímu jubileu profesora Jiřího Kotáska, Praha, 2004 ZOUNEK, Jiří, KNOTOVÁ, Dana, ŠIMÁNĚ, Michal, Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace, Praha, 2017 Prameny: Kupředu Za komunistickou výchovu mladé generace, Praha, Listopad 1961 Základní škola Kolín V, Mnichovická 62, Kolín – bez inv. Č. – Pamětní kniha 1962-1990 Základní škola Kolín III, Lipanská 420, Kolín – bez. inv. č. – Pamětní kniha 1960 – 1986 |