Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Autoportrét Václava Hollara (1607—1677): k problému reprezentace vlastní tváře v 17. století.
Thesis title in Czech: Autoportrét Václava Hollara (1607—1677): k problému reprezentace vlastní tváře v 17. století.
Thesis title in English: Self-portrait of Václav Hollar (1607-1677): on the problem of the representation of one's own face in the 17th century.
Key words: Václav Hollar|grafika|portrét|17. st.|reprezentace|autoportrét
English key words: Wenceslaus Hollar|graphic art|portrait|17th century|representation|self-portrait
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: PhDr. Tomáš Murár, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.01.2023
Date of assignment: 12.01.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 17.01.2023
Date and time of defence: 11.09.2023 09:00
Date of electronic submission:16.07.2023
Date of proceeded defence: 11.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Martin Mádl, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce „Autoportrét Václava Hollara (1607—1677): k problému reprezentace vlastní tváře v
17. století“ zkoumá problematiku reprezentace vlastní tváře v 17. století na příkladu grafického
autoportrétu Václava Hollara v technice leptu v druhém stavu, který sám Hollar vytvořil podle svého
portrétu od malíře a grafika Jana Meyssense. Tento „autoportrét“ vznikl pro grafické album „images de
divers hommes“ současných umělců, které Jan Meyssens vydal roku 1646 v Antverpách.
Cílem práce je interpretace Hollarovy volby malířské předlohy pro grafické zpracování svého portrétu
namísto vytvoření vlastní kresby své tváře, jak bychom předpokládali vzhledem ke klasickému
postupu umělce při tvorbě svého autoportrétu. Jako příklad klasického postupu reprezentace vlastní
tváře v 17. století můžeme poukázat zejména na autoportréty Rembrandta van Rijna. Jinými slovy,
práce si klade za cíl odpovědět na otázku, proč byla pro Václava Hollara malířská předloha jiného
umělce pro reprezentaci jeho tváře důležitější, než jeho vlastní kresebný návrh? Práce na tuto otázku
zodpoví teoretickým hledáním významu autoportrétu v širším kontextu evropského umění 17. století
na jedné straně, na straně druhé výzkumem Hollarova díla, v němž je nápadná absence autoportrétů
mimo několik málo příkladů zahrnujících zkoumanou grafiku. Tímto způsobem bude v závěru práce
ukázáno, zdali se v případě Hollarovy grafiky jedná opravdu o autoportrét, či bychom ji měli označit
odlišným uměleckohistorickým konceptem.
The bachelor's thesis "Self-portrait of Václav Hollar (1607-1677): on the problem of the representation
of one's own face in the 17th century" examines the issue of the representation of one's own face in the
17th century using the example of Václav Hollar's graphic self-portrait in the etching technique in the
second stage, which Hollar himself created based on his portrait by the painter and graphic artist Jan
Meyssens. This "self-portrait" was created for the graphic album "Images de divers hommes" of
contemporary artists, which Jan Meyssens published in Antwerp in 1646. The purpose of the work is
the interpretation of Hollar's choice of a painting template for the graphic processing of his portrait
instead of creating the drawing of his face, as we would expect given the artist's classic procedure
when creating his self-portrait. As an example of the classic process of representing one's own face in
the 17th century, we can point in particular to the self-portraits of Rembrandt van Rijn. In other words,
the work aims to answer the question, why was another artist's painting template for Václav Hollar
more important than his drawing design for the representation of his face? The work will answer this
question by theoretically searching for the meaning of the self-portrait in the wider context of
European art of the 17th century, on the one hand, and on the other hand, by researching Hollar's
work, in which there is a striking absence of self-portraits apart from a few examples involving the
investigated graphics. In this way, at the end of the work, it will be shown whether in the case of
Hollar's graphics it is a self-portrait, or whether we should label it with a different art-historical
concept.
References
GODFREY 1994 — Richard T. GODFREY: Wenceslaus Hollar, a Bohemian artist in England. Yale
Center for British Art. Yale University Press 1994
HALL 2014 — James HALL: The self-portrait, a cultural history. London 2014
KESNEROVÁ/GRIFFITHS 1983 — Gabriela KESNEROVÁ / Anthony GRIFFITHS: Václav Hollar,
Kresby a grafické listy ze sbírek Britského muzea v Londýně a Národní galerie v Praze. kat. výst.
Národní galerie v Praze. Praha 1983
MANCHESTER 1963 — Kat. MANCHESTER: Wenceslaus Hollar: 1607 — 1677, Drawing,
Paintings and Etchings, kat. výst. Manchester Art Gallery. Manchester 1963
MIELKE 1984 — Hans MIELKE: Wenzel Hollar, Radierung u. Zeichnungen aus d. Berliner
Kupferstichkabinett. Statt Museen Preuss. Kulturbesitz. Berlin 1984
SCHÄFKE 1992 — Werner SCHÄFKE (ed.): Wenzel Hollar - Die Kölner Jahre, Zeichnungen und
Radierungen 1632-1636. kat. výst.. Köln 1992
VOLRÁBOVÁ 2007 — Alena VOLRÁBOVÁ (ed.): Václav Hollar 1607 — 1677 a Evropa mezi
životem a zmarem. Praha 2007
VOLRÁBOVÁ 2007 — Alena VOLRÁBOVÁ: Václav Hollar 1607 — 1677 kresby. Praha 2007
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html