Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výzvy pro učitelskou praxi v 21. století pohledem učitelů
Thesis title in Czech: Výzvy pro učitelskou praxi v 21. století pohledem učitelů
Thesis title in English: Challenges for teaching practice in the 21 st century from the perspective of teachers
Key words: výzvy učitelské profese|učitelé|specifika učitelské profese|kvalifikační předpoklady|osobnostní předpoklady učitele|vyučovací styly
English key words: challanges of the teaching profession|teachers|specifics of the teaching profession|qualification requirements|teacher personality requirements|teaching styles
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.01.2023
Date of assignment: 12.01.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 17.04.2023
Date and time of defence: 07.09.2023 10:30
Date of electronic submission:10.08.2023
Date of proceeded defence: 07.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato práce má za cíl pokusit se nadefinovat aktuální výzvy učitelské profese.Teoretická část bude uvedením do problematiky a představí jak specifika učitelské profese, tak předpoklady pro výkon tohoto povolání. Zmíněny budou také trendy v této oblasti a budou představeny i dosavadní výzkumy.Empirická část bude realizována formou kvalitativního šetření, konkrétně polostrukturovanými rozhovory s učiteli. Cílem práce bude identifikace aktuálních výzev pro učitelskou profesi s následným doporučením pro praxi.
Cílem práce je zjistit, s jakými výzvami se učitelé v 21. století potýkají a jak oni sami tyto výzvy vnímají. Práce popíše teoretická východiska v této oblasti, co může učitel vnímat jako výzvy a poté budou tato teoretická východiska ověřena pomocí empirického výzkumu v praktické části práce.
References
ČAPEK, Robert, 2015. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. 1. vyd. Praha: Grada. 624 s. ISBN 978-80-247-9934-6.
ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE, 2021. Zjištění z modulu TALIS-PISA link [online]. Csicr.cz [cit. 25.01.2023]. Dostupné z: https://www.csicr.cz//html/2021/Zjisteni_z_modulu_TALIS_PISA_link/resources/_pdfs_/TALIS_PISA_link_zprava_29.01.2021_38.pdf.
DVOŘÁK, Dominik a kol., 2015. Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 186 s. ISBN 978-80-729-0860-8.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ, 2009. Učitel: příprava na profesi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2863-6
Evropská komise/EACEA/Eurydice, 2015. Profese učitele v Evropě: praxe, názory a přístupy. Zpráva Eurydice. 1. vyd. Lucemburk: Úřad pro publikace Evropské unie. 138 s. ISBN 978-92-9492-089-8.
HONZÍKOVÁ, Jarmila a Margaréta SOJKOVÁ, 2016. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita. 161 s. ISBN 978-80-261-0547-3.
Katedra informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity, 2022. Žebříček hodnocení prestiže povolání. [online]. Muni.cz [cit. 20.01.2023]. Dostupné z: https://kisk.phil.muni.cz/media/3228015/prestiz_knihovnickeho_povolani.pdf.
KORBEL, Václav a kol., 2021. Rozvoj pedagogických kompetencí učitelů jako nástroj prevence odchodu z profese. [online]. Učitel naživo [cit. 27.01.2023]. Dostupné z: https://www.ucitelnazivo.cz/files/rozvoj-pedagogickych-kompetenci-ucitelu-jako-nastroj-prevence-odchodu-z-profese.pdf.
MILLER, Jaroslav, 2019. Učitel pro 21. století. [online]. Olomouc: Univerzita Palackého. [cit. 27.01.2023]. Dostupné z: https://blog.vzdelavaniaprace.cz/ucitel-pro-21-stoleti/.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, 2022. Genderová problematika zaměstnanců ve školství, [online]. MŠMT ČR [cit. 30.01.2023]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/genderova-problematika-zamestnancu-ve-skolstvi.
PROKOP, Daniel a Tomáš DVOŘÁK, 2021. Analýza výzev vzdělávání v České republice. [online]. Nadační fond Eduzměna [cit. 27.01.2023]. Dostupné z: https://www.eduzmena.cz/src/Frontend/Files/FileExtend/source/file1629457367.pdf.
SIEGLOVÁ, Dagmar, 2019. Konec školní nudy: Didaktické metody pro 21. století. 1. vyd. Praha: Grada. 336 s. ISBN 978-80-271-2533-3.
SPILKOVÁ, Vladimíra, 2020. Výzkum učitele a učitelského vzdělávání v kontextu kurikulární reformy ‑ Co, proč a jak zkoumat. [online]. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta [cit. 27.01.2023]. Dostupné z: https://capv.cz/wp-content/uploads/2020/06/2._spilkova.pdf.
SRUDENTMAG.CZ, 2014. Být, či nebýt učitelem? 16 důvodů, proč se práci za katedrou vyhnout [online]. StudentMag. [cit. 31.01.2023]. Dostupné z: https://www.studentmag.cz/byt-ci-nebyt-ucitelem-16-duvodu-proc-se-praci-za-katedrou-vyhnout/.
STUDENTŮM PEDAGOGIKY, 2015. Osobnost pedagoga [online]. Pedagogika.skolni.eu [cit. 30.01.2023]. Dostupné z: http://pedagogika.skolni.eu/wp-content/uploads/2015/02/osobnost.pdf.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar, 2019. Pedagogika. 2. vyd. Praha: Grada. 368 s. ISBN 978-80-271-1189-3.
TESÁREK, Leoš, 2021. Manuál profesního rozvoje pedagogických pracovníků. [online]. Národní pedagogický institut České republiky [cit. 26.01.2023]. Dostupné z: https://projekty.nidv.cz/media/materialy/projekty/strategicke_rizeni/Odborne_materialy_KA02/262_manual_profesniho_rozvoje.pdf.
TOMKOVÁ, Anna a kol., 2021. Rámec profesních kvalit učitele. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. 44 s. ISBN 978-80-87063-64-4.
VYHNÁLKOVÁ, Pavla a Jitka PLISCHKE, 2021. Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů XV: výzvy pro učitele v 21. století. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 222 s. ISBN 978-80-244-5886-1.
ZORMANOVÁ, Lucie, 2017. Didaktika dospělých. 1. vyd. Praha: Grada. 224 s. ISBN 978-80-271-9715-6.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html