Výzvy pro učitelskou praxi v 21. století pohledem učitelů
Thesis title in Czech: | Výzvy pro učitelskou praxi v 21. století pohledem učitelů |
---|---|
Thesis title in English: | Challenges for teaching practice in the 21 st century from the perspective of teachers |
Key words: | výzvy učitelské profese|učitelé|specifika učitelské profese|kvalifikační předpoklady|osobnostní předpoklady učitele|vyučovací styly |
English key words: | challanges of the teaching profession|teachers|specifics of the teaching profession|qualification requirements|teacher personality requirements|teaching styles |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 12.01.2023 |
Date of assignment: | 12.01.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 17.04.2023 |
Date and time of defence: | 07.09.2023 10:30 |
Date of electronic submission: | 10.08.2023 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. |
Guidelines |
Tato práce má za cíl pokusit se nadefinovat aktuální výzvy učitelské profese.Teoretická část bude uvedením do problematiky a představí jak specifika učitelské profese, tak předpoklady pro výkon tohoto povolání. Zmíněny budou také trendy v této oblasti a budou představeny i dosavadní výzkumy.Empirická část bude realizována formou kvalitativního šetření, konkrétně polostrukturovanými rozhovory s učiteli. Cílem práce bude identifikace aktuálních výzev pro učitelskou profesi s následným doporučením pro praxi. Cílem práce je zjistit, s jakými výzvami se učitelé v 21. století potýkají a jak oni sami tyto výzvy vnímají. Práce popíše teoretická východiska v této oblasti, co může učitel vnímat jako výzvy a poté budou tato teoretická východiska ověřena pomocí empirického výzkumu v praktické části práce. |
References |
ČAPEK, Robert, 2015. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. 1. vyd. Praha: Grada. 624 s. ISBN 978-80-247-9934-6. ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE, 2021. Zjištění z modulu TALIS-PISA link [online]. Csicr.cz [cit. 25.01.2023]. Dostupné z: https://www.csicr.cz//html/2021/Zjisteni_z_modulu_TALIS_PISA_link/resources/_pdfs_/TALIS_PISA_link_zprava_29.01.2021_38.pdf. DVOŘÁK, Dominik a kol., 2015. Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 186 s. ISBN 978-80-729-0860-8. DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ, 2009. Učitel: příprava na profesi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2863-6 Evropská komise/EACEA/Eurydice, 2015. Profese učitele v Evropě: praxe, názory a přístupy. Zpráva Eurydice. 1. vyd. Lucemburk: Úřad pro publikace Evropské unie. 138 s. ISBN 978-92-9492-089-8. HONZÍKOVÁ, Jarmila a Margaréta SOJKOVÁ, 2016. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita. 161 s. ISBN 978-80-261-0547-3. Katedra informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity, 2022. Žebříček hodnocení prestiže povolání. [online]. Muni.cz [cit. 20.01.2023]. Dostupné z: https://kisk.phil.muni.cz/media/3228015/prestiz_knihovnickeho_povolani.pdf. KORBEL, Václav a kol., 2021. Rozvoj pedagogických kompetencí učitelů jako nástroj prevence odchodu z profese. [online]. Učitel naživo [cit. 27.01.2023]. Dostupné z: https://www.ucitelnazivo.cz/files/rozvoj-pedagogickych-kompetenci-ucitelu-jako-nastroj-prevence-odchodu-z-profese.pdf. MILLER, Jaroslav, 2019. Učitel pro 21. století. [online]. Olomouc: Univerzita Palackého. [cit. 27.01.2023]. Dostupné z: https://blog.vzdelavaniaprace.cz/ucitel-pro-21-stoleti/. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, 2022. Genderová problematika zaměstnanců ve školství, [online]. MŠMT ČR [cit. 30.01.2023]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/genderova-problematika-zamestnancu-ve-skolstvi. PROKOP, Daniel a Tomáš DVOŘÁK, 2021. Analýza výzev vzdělávání v České republice. [online]. Nadační fond Eduzměna [cit. 27.01.2023]. Dostupné z: https://www.eduzmena.cz/src/Frontend/Files/FileExtend/source/file1629457367.pdf. SIEGLOVÁ, Dagmar, 2019. Konec školní nudy: Didaktické metody pro 21. století. 1. vyd. Praha: Grada. 336 s. ISBN 978-80-271-2533-3. SPILKOVÁ, Vladimíra, 2020. Výzkum učitele a učitelského vzdělávání v kontextu kurikulární reformy ‑ Co, proč a jak zkoumat. [online]. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta [cit. 27.01.2023]. Dostupné z: https://capv.cz/wp-content/uploads/2020/06/2._spilkova.pdf. SRUDENTMAG.CZ, 2014. Být, či nebýt učitelem? 16 důvodů, proč se práci za katedrou vyhnout [online]. StudentMag. [cit. 31.01.2023]. Dostupné z: https://www.studentmag.cz/byt-ci-nebyt-ucitelem-16-duvodu-proc-se-praci-za-katedrou-vyhnout/. STUDENTŮM PEDAGOGIKY, 2015. Osobnost pedagoga [online]. Pedagogika.skolni.eu [cit. 30.01.2023]. Dostupné z: http://pedagogika.skolni.eu/wp-content/uploads/2015/02/osobnost.pdf. ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar, 2019. Pedagogika. 2. vyd. Praha: Grada. 368 s. ISBN 978-80-271-1189-3. TESÁREK, Leoš, 2021. Manuál profesního rozvoje pedagogických pracovníků. [online]. Národní pedagogický institut České republiky [cit. 26.01.2023]. Dostupné z: https://projekty.nidv.cz/media/materialy/projekty/strategicke_rizeni/Odborne_materialy_KA02/262_manual_profesniho_rozvoje.pdf. TOMKOVÁ, Anna a kol., 2021. Rámec profesních kvalit učitele. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. 44 s. ISBN 978-80-87063-64-4. VYHNÁLKOVÁ, Pavla a Jitka PLISCHKE, 2021. Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů XV: výzvy pro učitele v 21. století. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 222 s. ISBN 978-80-244-5886-1. ZORMANOVÁ, Lucie, 2017. Didaktika dospělých. 1. vyd. Praha: Grada. 224 s. ISBN 978-80-271-9715-6. |