Strategie inkluzivního vzdělávání ve vybraných evropských zemích
Thesis title in Czech: | Strategie inkluzivního vzdělávání ve vybraných evropských zemích |
---|---|
Thesis title in English: | Strategies for inclusive education in selected European countries |
Key words: | inkluze|inkluzivní vzdělávání|inkluzivní škola|pedagog|integrace|Česká republika|Evropa |
English key words: | inclusion|inclusive education|inclusive school|educator|integration|Czech Republic|Europe |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.01.2023 |
Date of assignment: | 05.01.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 20.01.2023 |
Date and time of defence: | 13.06.2023 10:00 |
Date of electronic submission: | 14.05.2023 |
Date of proceeded defence: | 13.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků ve školním prostředí v kontextu České republiky a jiných evropských zemí. V teoretické části je vymezen termín integrace v porovnání s inkluzí, hlavní principy inkluze a inkluzivní diagnostika. Jsou představeny klíčové rysy inkluzivní školy a metody měření inkluze. Pozornost je věnována i lidem podílejících se inkluzivním vzdělávání a příčinám aplikace proinkluzivního přístupu.
V praktické části jsou analyzovány národní strategie inkluzivního vzdělávání České republiky a vybraných evropských zemí. Jsou uvedeny výzkumy týkající se inkluzivního vzdělávání, jejichž data jsou komparována. Primárním cílem je vytvořit přehled strategií inkluzivního vzdělávání ve vybraných zemích Evropy provedený na základě analýzy národních strategií a proběhlých šetření. Tento souhrn zahrnuje též způsoby implementace inkluze. Sekundárním cílem je tyto strategie a výzkumy porovnat. |
References |
ARMOSTRONG A. C., ARMSTRONG D., SPANDAGOU I. Inclusive education: international policy and practice. Los Angeles: SAGE, 2010. ISBN: 978-1-84787-941-7
HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1. THOMAS M. K. E., HENG L., WALKER P. Inclusive education is a right, right? Boston: Brill Sense, 2010. ISBN 978-90-04-43478-3. 6. GRAHAM, L. J. Inclusive education for the 21st century: theory, policy and practice. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 9781000257526. ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6 |