Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Historie v současné popkultuře: případová studie Kingdom Come: Deliverance (2018) a Jan Žižka (2022)
Thesis title in Czech: Historie v současné popkultuře: případová studie Kingdom Come: Deliverance (2018) a Jan Žižka (2022)
Thesis title in English: History in Contemporary Popular Culture: A Case Study of Kingdom Come Deliverance (2018) and Medieval (2022)
Key words: kulturní paměť|populární kultura|medievalismus|public history|herní studia
English key words: cultural memory|popular culture|medievalism|public history|game studies
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech History (21-UCD)
Supervisor: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.12.2022
Date of assignment: 21.12.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 28.12.2022
Date and time of defence: 05.09.2023 09:00
Date of electronic submission:14.08.2023
Date of proceeded defence: 05.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zabývá historií v populární kultuře ve dvou případových studiích. Komparuje recepci filmu Jan Žižka (2022) a videohry Kingdom Come: Deliverance (2018). V obou případech se jedná o rozsáhlé české projekty, jimž se dostalo značné mediální pozornosti, a které kromě tuzemského trhu směřovaly i do zahraničí. Časově jsou zasazeny do stejné doby, tj. do českých zemí za vlády krále Václava IV. v letech 1402 (Jan Žižka) a 1403 (Kingdom Come: Deliverance). Bakalářská práce popisuje způsob reprezentace období českého pozdního středověku s ohledem na domácí i zahraniční publikum. Sleduje napětí mezi národním a globálním rámcem paměti. Dále práce zkoumá produkční zázemí obou projektů. Vývoj Kingdom Come: Deliverance byl částečně financován skrze crowdfundingovou stránku Kickstarter, Jan Žižka je v současnosti nejdražším českým film.
Metodologie práce vychází především z paměťových studií, dále propojuje dílčí inspirace z game studies a public history. Využije aktuální diskuze mezi medievisty a paměťovými badateli nad konceptem medievalismu. Při popisu reprezentací zohlední i historiografické výzkumy daného období. Heuristicky se výzkum opře zejména o prameny, které formují očekávání publika (hráčů, diváků): webové články, videa, rozhovory, recenze a další dokumenty.
References
CHAPMAN Adam, FOKA Anna, WESTIN Jonathan: Introduction: what is historical game studies? [online]. In: Alun Munslow (ed.). Rethinking History 21, London: Taylor & Francis Group, 2016.
BASLER, Jaromír a Michal MRÁZEK: Počítačové hry a jejich místo v životě člověka, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018.
HARTMAN, Abbie, TULLOCH, Rowan, YOUNG Helen: Video Games as Public History: Archives, Empathy and Affinity [online], Game Studies, 2021.
KREMER, Jan. Historická herní studia: Nástin badatelského pole [online]. In: Historie – Otázky – Problémy HOP 13/2021, s. 11-35.
STURTEVANT, Paul B.: The Middle Ages in popular imagination: memory, film and medievalism, London: I.B. Tauris, 2018.
YOUNG, Helen, FINN, K.: Global Medievalism: An Introduction (Elements in the Global Middle Ages), Cambridge: Cambridge University Press, 2022.
HAYDOCK, Nickolas: Movie medievalism: the imaginary Middle Ages, Jefferson: McFarland, 2008.
CHAPMAN, Adam: Digital games as history: how videogames represent the past and offer access to historical practice, New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016.
YOUNG, Helen: Race and historical authenticity: Kingdom Come: Deliverance. In: K. ALVESTAD Karl, HOUGHTON Robert (ed): The Middle Ages in Modern Culture: History and Authenticity in Contemporary Medievalism. London: Bloomsbury Academic, 2021.
ČORNEJ, Petr: Husitská trilogie a její dobový ohlas, In: KOPAL Petr (ed): Film a dějiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, s. 84-98.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html