Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rodič učitelem – porovnání domácího vzdělávání v České republice a Spojených státech amerických
Thesis title in Czech: Rodič učitelem – porovnání domácího vzdělávání v České republice a Spojených státech amerických
Thesis title in English: Parent as teacher – homeschooling comparison in the Czech Republic and United States of America
Key words: domácí vzdělávání|indiviudální vzdělávání|rodina|povinná školní docházka|Česká republika|Spojené státy americké|edukace|historie vzdělávání
English key words: homeschooling|individual education|family|compulsory school attendance|Czech republic|United States of America|education|history of education
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.12.2022
Date of assignment: 15.12.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 15.12.2022
Date and time of defence: 24.01.2023 11:00
Date of electronic submission:31.12.2022
Date of proceeded defence: 24.01.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zabývá individuálním vzděláváním v domácím prostředí jakožto možnou alternativou výuky dětí. Popisuje historii a počátky domácího vzdělávání v Evropě a Spojených státech amerických. Představuje názory na výuku českých a amerických rodičů, kteří sami učí své děti. Zaměřuje se na porovnání přístupu k domácímu vzdělávání v České republice a USA a snaží se zachytit jejich shodné markanty. The diploma thesis deals with individual education in the home environment as a possible alternative to teaching children. Describes the history and origins of homeschooling in Europe and the United States. It presents the opinions of Czech and American parents who teach their children themselves. It focuses on comparing the approach to homeschooling in the Czech Republic and the USA and tries to capture their common features.
References
ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. 1. vyd. Praha : Práh, 2010. 232 s. ISBN 978-80-7252-287-3 BOČKOVÁ, Kateřina. Domácí vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80- 7598-824-9. FARRIS, Michael P., WOODRUFF Scott A. The future of homeschooling, Washington D.C. 1997 FREIOVÁ, Michaela. Domácí škola: americká zkušenost. Praha 1996 HÁNA, David, KOSTELECKÁ, Yvona. Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systémů. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80- 7290-994-0. ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti: polemický spis. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-96-6 KOSTELECKÁ, Yvona, BELÁŇOVÁ Andrea, HÁNA David, KAŠPAROVÁ Irena, PIVARČ Jakub, SVOBODOVÁ Zuzana. Domácí vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-187-6. KLICKA, Ch. J. A Legal Analysis Home Schooling in the USA, 1996 MERTIN, V. Pedagogicko-psychologické aspekty individuálního vzdělávání. Pedagogika, 2003, roč. 53, č. 4. ISSN 2336-2189. PALOUŠ, Radim. K filozofii výchovy: (východiska fundamentální agogiky). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25390-3.A. PESTALOZZI, J. J. Kterak Gertruda své děti vyučuje. Brno: Karel Winiker, 1910. PETRIE, Amanda J. Home Educators and the Law within Europe. 1995 PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. vyd. Praha : Portál, 2004. 141 s. ISBN 80-7178-977-1. ŠVAŘÍČEK R., ŠEĎOVÁ K. a kol Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách., 2. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. MŠMT: Zákon o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html