Procesy adaptace autorské poetiky českých písničkářů v 90. letech 20. století
Thesis title in Czech: | Procesy adaptace autorské poetiky českých písničkářů v 90. letech 20. století |
---|---|
Thesis title in English: | Processes of adaptation of Czech singer-songwriters' poetics in the 1990s |
Key words: | písničkář|básník s kytarou|folkař|folkový outsider|dlouhá devadesátá léta|poločas|adaptace|kanonizace|produkce|literární pole |
English key words: | singer-songwriter|poet-with-guitar|folk-poet|folk-outsider|long nineties|half-time|adaptation|canonization|production|literary field |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 12.12.2022 |
Date of assignment: | 12.12.2022 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 07.01.2023 |
Date and time of defence: | 12.06.2023 09:30 |
Date of electronic submission: | 10.05.2023 |
Date of proceeded defence: | 12.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce se zaměří na fenomén českého písničkářství v kontextu kontinuit a diskontinuit devadesátých let dvacátého století, které jsou dosavadním výzkumem spíše opomíjeny vzhledem k jeho těžišti v období časově předcházejícím. Na pozadí motivické analýzy soudobé písňové produkce vybraných písničkářů („básníků s kytarou“, ale i „folkových outsiderů“) bude reflektovat případné proměňování jejich autorské poetiky a hledání nových témat, nebo naopak ukazovat proces kanonizace a kontextovou vázanost osobnosti a její tvorby na minulý režim. Součástí práce je proto i sledovat zaplňování svobodného mediálního prostoru svébytnou tržní produkcí zvolených písničkářů na pozadí Bourdieova konceptu literárního pole. Právě výzkum obsahu hudebních a knižních nosičů má dokreslit, kdo vydával nové, a kdo jen „recykloval“ staré, dobově však vykořeněné hity. |
References |
BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole, Brno: Host, 2010.
DOBIÁŠ, Jan (ed.). Brnkání na duši. Praha: Práce, 1990. HOUDA, Přemysl. Normalizační festival: socialistické paradoxy a postsocialistické korekce. Praha: Karolinum, 2019. JANOUŠEK, Pavel. Time-out. Brno: Host, 2001. MERTA, Vladimír. Zpívaná poezie: úvaha vzniklá z pochodu v letech 1982–84. Praha: Panton, 1990. NEŠPOR, Zdeněk R. Děkuji za bolest… Náboženské prvky v české folkové hudbě 60.–80. let. Brno: CDK, 2006. PROKEŠ, Josef. Nebýt stádem Hamletů. Brno: Masarykova univerzita v Brně ve spolupráci s nakladatelstvím JOTA, 1994. PROKEŠ, Josef. Česká folková píseň v kontextu 60.–80. let 20. století. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ŠEBEK, Josef. Literatura a sociálno. Bourdieu, Williams a jejich pokračovatelé. Praha: Univerzita Karlova. Filozofická fakulta, 2019. ŠULC, Jan – RIEDEL, Jaroslav (eds.). Den bude dlouhý. Antologie textů českých písničkářů. Praha – Litomyšl: Paseka, 2004. VLASÁK, Vladimír. Folkaři. Báječní muži s kytarou, kteří psali dějiny. Praha: Daranus, 2008. |