Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role transfobie při online radikalizaci na krajní pravici
Thesis title in Czech: Role transfobie při online radikalizaci na krajní pravici
Thesis title in English: Role of transphobia in online far-right radicalization
Key words: radikalizace|transfobie|online prostředí|TikTok|YouTube
English key words: radicalization|transphobia|online spaces|TikTok|YouTube
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Political Science (21-UPOL)
Supervisor: Zora Hesová, M.A., Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.12.2022
Date of assignment: 11.12.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 16.12.2022
Date and time of defence: 08.09.2023 08:00
Date of electronic submission:30.07.2023
Date of proceeded defence: 08.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kristina Broučková
 
 
 
Guidelines
Práce se bude zabývat transfobií jako prvkem při online radikalizaci na krajní pravici. Výzkumná otázka je, jestli latentní transfobie je jeden z faktorů, který v online prostorech radikalizuje uživatele na krajní pravici, jelikož právě transfobie je něco, co mají většinová společnost a krajní pravice společného, byť tedy každá v odlišné míře. Pracovní hypotéza je taková, že lidé s transfobními názory mají větší pravděpodobnost radikalizace, zároveň však jde o průnik s dalšími faktory, které napomáhají online radikalizaci.
První část práce popíše radikalizaci v online prostorech všeobecně a stručně pro účely práce uvést, co je to krajní pravice. Druhá část se bude věnovat transfobii a její rolí při radikalizaci na základně studia platforem jako TikTok a YouTube. U TikToku jde o mnohem menší časový horizont; u kanálů na YouTubepůjde o periodu od roku 2016 do současnosti v anglofonním prostředí.
References
Banaji, S. & Bhat, R., 2022. White male rage online. Social Media and Hate, pp.96-118.
Howard, T., Poston, B. & Lopez, A., 2022. Extremist Radicalization in the Virtual Era: Analyzing the Neurocognitive Process of Online Radicalization. Studies in conflict and terrorism, ahead-of-print(ahead-of-print), pp.1-26.
Kenyon, J., Binder, J.F. & Baker‐beall, C., 2022. Online radicalization: Profile and risk analysis of individuals convicted of extremist offences. Legal and criminological psychology
Little, O. & Richards A., 2021. TikTok's algorithm leads users from transphobic videos to far-right rabbit holes. Online.
Makwana, A.P. et al., 2018. The Motivated Cognitive Basis of Transphobia: The Roles of Right-Wing Ideologies and Gender Role Beliefs. Sex roles, 79(3-4), pp.206-217
Nagle, A., 2017. Kill all normies. Zero Books.
Wendling, Mike, 2018. Alt-Right : from 4chan to the White House. London: Pluto Press.
Whittaker, J., 2022. Rethinking Online Radicalization. Perspectives on terrorism (Lowell), 16(4), pp.27-40
Zitser, J., 2021. Tiktok’s algorithm is promoting homophobia and anti-trans violence on For You Pages, experiment finds. Online.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html