Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Obhajoba pojmu estetické nezainteresovanosti v teorii Thomase Hilgerse
Thesis title in Czech: Obhajoba pojmu estetické nezainteresovanosti v teorii Thomase Hilgerse
Thesis title in English: Defense of the concept of aesthetic disinterestedness in the theory of Thomas Hilgers
Key words: Estetická nezainteresovanost|praktické sebeuvědomění|Thomas Hilgers|Martin Heidegger|George Dickie|Arnold Berleant
English key words: Aesthetic disinterestedness|practical self-consciousness|Thomas Hilgers|Martin Heidegger|George Dickie|Arnold Berleant
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.12.2022
Date of assignment: 08.12.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 21.12.2022
Date and time of defence: 14.09.2023 10:00
Date of electronic submission:14.08.2023
Date of proceeded defence: 14.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Navrhovaná bakalářská práce se zabývá otázkou relevance jednoho ze stěžejních pojmů moderní estetické teorie, pojmu estetické nezainteresovanosti. Tento pojem byl v druhé polovině 20. století podroben kritice zejména v rámci angloamerické estetiky a filozofie umění (např. George Dickie, Arnold Berleant či Allen Carlson) a v důsledku této kritiky odmítán jako pojem, o který by se mohlo opírat vysvětlení estetické zkušenosti. Bakalářská práce nejdříve představí základní argumenty této kritiky, následně nabídne jedno ze současný vypracování pojmu estetické nezainteresovanosti, které reagovalo na výše zmíněnou kritiku (Thomas Hilgers; pozornost bude věnována především Hilgersovu návrhu založit nové pojetí nezainteresovanosti na tzv. „praktickém sebevědomí“ či společensky podmíněném vědomí sebe sama), a v závěrečné části vyhodnotí úspěšnost této obhajoby pojmu estetické nezainteresovanosti a relevanci této teorie ve vztahu k současným uměleckým projevům, jako je konceptuální umění, happening, performance.
References
Primární literatura:
HILGERS, Thomas. Aesthetic disinterestedness: art, experience, and the self. Routledge, 2016.
Sekundární literatura:
ADORNO, Theodor W. Aesthetic theory. A&C Black, 1997.
BERLEANT, Arnold. Art and engagement. Temple University Press, 2010.
BERLEANT, Arnold. The sensuous and the sensual in aesthetics. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 1964, 23.2: 185-192.
CARLSON, Allen. Aesthetics and engagement. The British Journal of Aesthetics, 1993.
DICKIE, George. Bullough and the concept of psychical distance. Philosophy and Phenomenological Research, 1961.
DICKIE, George. The myth of the aesthetic attitude. American Philosophical Quarterly, 1964.
KANT, Immanuel, et al. Kritika soudnosti. Odeon, 1975.
MEAD, George Herbert; SCHUBERT, Cornelius. Mind, self and society. Chicago: University of Chicago press, 1934.
TUGENDHAT, Ernst. Self-consciousness and self-determination. 1986.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html