Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Metafora a přirovnání v současné egyptské televizní reklamě
Thesis title in Czech: Metafora a přirovnání v současné egyptské televizní reklamě
Thesis title in English: Metaphors and Similes in Contemporary Egyptian Television Advertising
Key words: reklama|jazykové prostředky|egyptská hovorová arabština|arabská jazyková kultura
English key words: Advertising|Linguistic Means|Egyptian Colloquial Arabic|Arabic Language Culture
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Middle Eastern Studies (21-KBV)
Supervisor: doc. PhDr. František Ondráš, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.12.2022
Date of assignment: 12.12.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 12.12.2022
Date and time of defence: 22.06.2023 11:15
Date of electronic submission:11.05.2023
Date of proceeded defence: 22.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Mgr. Viktor Bielický, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zaměří na použití specifických jazykových prostředků v současné egyptské televizní reklamě, tj. reklamní tvorbě v egyptské hovorové arabštině posledních pěti let (2017-2022). Dané téma bude zpracováno primárně z hlediska lingvistického. BP bude vycházet z analýzy egyptské televizní reklamy několika posledních let, získané z platformy YouTube. Tematické okruhy tohoto souboru zahrnují především produkty z oblasti kosmetiky (hygieny), bydlení, potravinářství a farmacie. Autorka BP bude pracovat se souborem reklam, které obsahují metafory a přirovnání. Cílem BP bude analýza zvukové stránky reklamních šotů v podobě videozáznamů, v nichž jsou použity metafory a přirovnání v egyptském hovorovém jazyce. Ve vybraných reklamách bude autorka BP rovněž posuzovat vhodnost použití dialogů/monologů jako rámce specifických jazykových prostředků a konstrukcí používaných v egyptské televizní reklamě.
References
Code choice in Egyptian TV advertisements [Master's Thesis, the American University in Cairo]. AUC Knowledge Fountain.https://fount.aucegypt.edu/etds/358
Čmejrková, S. (2000). Reklama v češtině, čeština v reklamě (vyd. 1). Leda.
Gully, A. (1970). The Discourse of Arabic Advertising: Preliminary Investigations. Journal of Arabic and Islamic Studies, 1–49.https://doi.org/10.5617/jais.4544Lakoff, G., & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
Šabīb, H. M. (2019). Sajkūlūdžījat tawẓīf al-makān wa az-zamān fī al-iclanāt at-tilifizijūnīja/taḥlīl chiṭāb al-iclanāt al-miṣrīja [Kullīja al-iclām: Džāmicat Baġdād].https://www.researchgate.net/publication/335465700_saykwlwjyt_twzyf_almkan_walzman_fy_alalanat_altlfzywnyt_thlyl_khtab_alalanat_almsrytYounes, M. (2017).
Jasim, Maysoon Kadhim, and Baida Noori Thaib. "The effectiveness of sound metaphor in television advertising." PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology 18.10 (2021): 3030-3043.
El-Daly, Hosney M. "Towards an Understanding of the Discourse of Advertising: Review of Research with Special Reference to the Egyptian Media." African Nebula 1.3 (2011).
Sayed Sedeeq, Reham. "Analysis of Visual and Verbal Rhetorical Strategies in Advertising Discourse From Cognitive Perspective.", Faculty of Arts, al-Fayyum University, (2021): 276-314.‎
Phillips, Barbara J. "Understanding visual metaphor in advertising." Persuasive imagery (2003): 304-317.
Zhang, Xianrong, and Xingliang Gao. "An analysis of conceptual metaphor in Western commercial advertisements." Asian Social Science 5.12 (2009): 97-104.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html