Pojem čtenáře v literární teorii Wolfganga Isera a Stanleyho Fishe
Thesis title in Czech: | Pojem čtenáře v literární teorii Wolfganga Isera a Stanleyho Fishe |
---|---|
Thesis title in English: | The Concept of Reader in Wolfgang Iser’s and Stanley Fish’s Literary Theory |
Key words: | Literární teorie|reader-response criticism|implikovaný čtenář|informovaný čtenář|Wolfgang Iser|Stanley Fish |
English key words: | Literary theory|reader-response criticism|implied reader|informed reader|Wolfgang Iser|Stanley Fish |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Aestetics (21-KEST) |
Supervisor: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.11.2022 |
Date of assignment: | 30.11.2022 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 01.12.2022 |
Date and time of defence: | 15.06.2023 09:00 |
Date of electronic submission: | 21.05.2023 |
Date of proceeded defence: | 15.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Guidelines |
Od sedmdesátých let dvacátého století se začínají v literární estetice a teorii literatury rozvíjet koncepce zkoumající čtenářskou odezvu (reader-response theories of literature). Ačkoliv tyto teorie sdílí orientaci na čtenáře, mezi sebou se často výrazně liší, snaží se zodpovědět na jiné výzkumné otázky a zdůrazňují jiné aspekty čtenářské odpovědi. To můžeme říci i o literární teorii Stanleyho Fishe a Wolfganga Isera. Zadávaná bakalářská práce se pokusí ukázat jak styčné momenty obou teorií, tak jejich rozdíly. Vstupem do obou teorií bude představení konceptu čtenáře, se kterým obě teorie pracují. V případě Isera se jedná o čtenáře implikovaného (omplied reader) v případě Fishe o čtenáře informovaného (informed reader). |
References |
ISER, Wolfgang. The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1978. ISBN 0-8018-2371-4. ISER, Wolfgang. Prospecting: From Reader Response to Literary Anthropology. Baltimore, The John Hopkins University Press, 1989. ISBN 0-8018-4593-9. ISER, Wolfgang. The Implied Reader. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1974. ISBN 9780801821509. ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. Přeložil Petr Onufer. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1672-8. ISER, Wolfgang. Apelová struktura textů. Přeložila Ivana Vízdalová. In Čtenář jako výzva: výbor prací z kostnické školy recepční estetiky. 1. vyd. Brno: Host, 2001. ISER, Wolfgang. Fiktivní a imaginární. Přeložil Miroslav Petříček. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-2781-6. FISH, Stanley. Is There a Text in This Class? The Authority of Interpretive Communities. Massachusetts: Harvard University Press, 1982. ISBN 978-0674467262. BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu. 1. vyd. Brno: Host, 2003. ISBN 80-7294-080-5. NŰNNING, Ansgar. Lexikon teorie, literatury a kultury. 1. vyd. Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4. SEDMIDUBSKÝ, Miloš. Čtenář jako výzva: výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host. 2001. ISBN 80-86055-92-2. FISH, Stanley. Why No One's Afraid of Wolfgang Iser. Massachusetts: The Johns Hopkins University Press, 1981, 11(1), 2-13. ISER, Wolfgang. Talk like Whales: A Reply to Stanley Fish. Massachusetts: The Johns Hopkins University Press, 1981, 11(3), 82-87. Dohledání další relevantní literatury je součástí zadání práce. |