Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Firemní kultura českého podniku ve vztahu k národní kultuře a působení podniku na mezinárodním trhu
Thesis title in Czech: Firemní kultura českého podniku ve vztahu k národní kultuře a působení podniku na mezinárodním trhu
Thesis title in English: Corporate culture of a Czech company in relation to national culture and the company's operation on the international market
Key words: firemní kultura|podnik|organizace
English key words: corporate culture|venture|organization
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: Mgr. Dana Mudd, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.11.2022
Date of assignment: 25.11.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 26.11.2022
Date and time of defence: 23.01.2023 12:00
Date of electronic submission:16.12.2022
Date of proceeded defence: 23.01.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Východiska: Organizace obchodní neboli ekonomická je jedním z několika druhů organizací. Je to podnik, firma nebo obchodní společnost spojující lidi za účelem produkování výrobků či služeb. Nelze však takovou organizaci chápat jako pouze ekonomický útvar, jelikož zisk je generován zaměstnanci, jejichž spokojenost s pracovním prostředím, motivace a loajalita jsou podmíněné mnoha faktory a zároveň jsou klíčové pro úspěšnost firmy a plnění jejich ekonomických cílů. Organizace představuje určitý druh společenství, zpravidla se jedná o formální seskupení lidí, kteří jsou vymezeni vůči okolnímu prostředí, mají společné cíle, motivaci, hodnotové systémy i vzory jednání.
Kultura ve svém nejširším pojetí je „specifický lidský způsob organizace, realizace a rozvoje činnosti, objektivovaný ve výsledcích fyzické a duševní práce“ (Velký sociologický slovník, 1996, s. 547). Kultura tak může být charakterizována v podobě výsledků lidské práce, sociokulturních regulativů, kognitivních systémů a institucí organizujících lidské chování. Geert Hofstede (2007) na základě širšího pojetí, společného pro sociology i antropology, vyvozuje, že kultura je kolektivním jevem, jelikož je vždy alespoň částečně sdílena jedinci, kteří pocházejí ze stejného společenského prostředí, ve kterém si ji osvojili.
Dle klasifikace Hofstede (2007) existuje několik úrovní kultury. Pojem národní kultura kupříkladu lze vysvětlit jako kulturu, na jejímž vývoji se dlouhodobě podíleli její členové za pomoci vzdělávacích systémů, médií, historie a politického dění (Brooks, 2003, s. 218). Pro národní kulturu je charakteristický mezigenerační přenos hodnot a norem, které se postupně transformují a mění. Příslušníci daného národa, v rámci kteréhož se narodili, nebo se cítí být jeho součástí, tyto hodnoty a normy sdílejí a uznávají. Národem se pak rozumí „společenství, které si v průběhu historického vývoje vytvořilo vlastní kulturu, která jej dnes určuje“ (Nový, 1996, s. 21).
Jednou z dalších úrovní kultury je kultura firemní neboli organizační, která je nezbytná pro pochopení zásad fungování, konfliktů či příčin selhání organizace. Kultura odlišuje jednu společnost od druhé a vytváří firemní klima definující vnitřní procesy a interakci firmy s okolním světem. Znalost klimatu pracoviště je pro manažera důležitým prvkem, který ovlivňuje řízení procesů a vedení lidí v dané organizaci.
Výchozí myšlenkou bakalářské práce je to, že fungování firmy založené v České republice, jejíž vize je „obnova jména Česka ve světě čokolády s odkazem na 1. republiku“ může mít prvky typické pro českou národní kulturu, které ovlivňují způsob vedení firmy, hodnoty, principy fungování dané organizace a její postavení vůči okolnímu světu – tedy samotnou firemní kulturu. Pro analýzu byla zvolena rozvíjející se česká firma, jejíž pobočky existují také v zahraničí (výrobky se prodávají ve 13 státech). Výzkumnou otázkou je, do jaké míry se protínají národní česká kultura a kultura podniku, úspěšně se rozšiřujícího na zahraniční trh.
Cíle: cílem práce je charakterizovat klíčové kulturní prvky vybrané české firmy, zabývající se výrobou a obchodem v České republice a zahraničí, analyzovat souvislost firemní a národní české kultury, zmapovat charakterní prvky fungování českých a zahraničních poboček v návaznosti na firemní hodnoty a pokusit se o nalezení souvislosti mezi firemní kulturou a úspěšným působením firmy na mezinárodním trhu.
Metody: vymezení teoretických východisek a základních pojmů, souvisejících s firemní kulturou, kvantitativní výzkum – dotazníkové šetření, provedené s manažery a vybranými zaměstnanci, analýza webových stránek a publikací o vybraném podniku ve veřejných zdrojích. Pro výzkum kultury bude použit prostřednictvím Hofstedeho dotazníku, který autor aplikoval při měření postojů a hodnot zaměstnanců v pobočkách IBM. Na základě výsledků provedeného výzkumu byla v roce 1980 zveřejněna kniha „Culture's Consequences“, kde byly definovány kulturní dimenze, které budou použité v této bakalářské práci.
Charakteristika závěrů: v závěru práce budou popsány prvky kultury vybraného podniku na základě charakteristiky vnitřního klimatu organizace a specifik jejího působení na českém a mezinárodním trhu. Tato bakalářská práce by mohla sloužit podnětem pro další podrobnější výzkum vztahu firemní a národní kultury.
References
Armstrong, M. (1999). Personální management. Praha: Grada.
Armstrong, M. (2007). Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy (10. vyd.). Praha: Grada Publishing.
Brooks, J. (2003). Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Brno: Computer Press.
Cejthamr, V., & Dědina, J. (2010). Management a organizační chování. Praha: Grada Publishing.
Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: comparing values, behaviors, institutions and or-ganizations across nations (2nd ed.). USA: Thousand Oaks.
Hofstede, G. (2007). Kultury a organizace: software lidské mysli: spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: Linde.
Hofstede, G., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: software of the mind: intercultural cooperation and its importance for survival. 3. vyd. New York: McGraw-Hill.
Kim S. Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. San Francisco: Jossey-Bass a Wiley Imprint.
Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada.
Chan K., W., & Mauborgne, R. (2015) Blue ocean. How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Boston: Harvard Business Review Press.
Nový, I. (1996). Interkulturální management: Lidé, kultura a management. (1. vyd). Praha: Grada Publishing.
Scein, E. H. (1999). Corporate Culture – Surival Guide. San Francisco: Jossey Bass Publishers.
Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership. (3. vyd). USA: Jossey Bass Wiley.
Veber, J., & kol. (2014). Management – základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha: Management Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html