Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Fast fashion a slow fashion: motivy a bariéry nákupu
Thesis title in Czech: Fast fashion a slow fashion: motivy a bariéry nákupu
Thesis title in English: Fast fashion and slow fashion: motives for and barriers to purchase
Key words: móda|udržitelnost|spotřeba|životní prostředí|motivy|produkty|alternativy
English key words: fashion|sustainability|consumption|environment|motives|products|alternatives
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: Mgr. Iva Zvěřinová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.11.2022
Date of assignment: 24.11.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 25.11.2022
Date and time of defence: 08.09.2023 09:30
Date of electronic submission:01.08.2023
Date of proceeded defence: 08.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Východiska
Rychlá móda neboli fast fashion se stává atraktivní díky své rychlé dostupnosti, aktualizovanému vzhledu, pestrosti nabídky a limitovaným edicím (Joy et al., 2012). Alternativou k fast fashion je slow fashion a ekologická udržitelná móda. Studie od McNeill & Moore (2015) ukazuje, že percepce zákazníků při nakupování udržitelné módy je ovlivněna zájmem o sociální a environmentální blaho, postoji k udržitelné módě a předchozímu chování vůči etické spotřebě. Existuje ale i řada dalších faktorů působících na proces rozhodování mezi fast fashion a jejími alternativami. Jedním z faktorů je i tzv. sustainability, tedy udržitelnost produktů.
Cíle
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak probíhá proces rozhodování mezi nákupem fast fashion a jejích udržitelných alternativ, jako je např. slow fashion. Dalším cílem je porovnat přístupy potenciálních zákazníků k produktům fast fashion a produktům slow fashion a udržitelným produktům. Hlavní výzkumnou otázkou je „Jak probíhá proces rozhodování mezi nákupem fast fashion a jejích udržitelných alternativ?“
Metody
V teoretické části provedu rešerši literatury. Bude se jednat především o odborné recenzované články, knihy, různá šetření apod. V empirické části budu zpracovávat data z dotazníkového šetření obyvatel ČR (kvótní výběr z online panelu) realizovaného Centrem pro otázky životního prostředí UK začátkem roku 2023, a to pomocí softwaru SPSS. Data budu statisticky analyzovat, například s pomocí kontingenčních tabulek, a výsledky budu zobrazovat v grafech.
Hypotézy
1) Lidé nakupující fast fashion produkty budou dávat přednost nízké ceně produktu ve spojení s jeho množstvím. 2) Lidé nakupující fast fashion budou více dbát na současné trendy (módní) oblečení než lidé nakupující udržitelnou módu. 3) Nákup fast fashion bude ovlivněn cenou produktů, aktuálními trendy, přístupem zákazníků k udržitelnosti a dostupností produktů.
Charakteristika závěrů
První část práce bude zahrnovat rešerši literatury ohledně procesu rozhodování mezi fast fashion a slow fashion vzhledem k udržitelnosti nakupovaných produktů. V druhé části popíši metody dotazníkového šetření a výsledky analýzy dat. Práce přinese zjištění, jaké produkty lidé upřednostňují při nákupu oblečení. Dále práce identifikuje segmenty populace, které kupují pravděpodobněji fast fashion a které udržitelné produkty. V závěru se pokusím navrhnout doporučení pro budoucí studie, které se tímto tématem budou zabývat.
References
Saito, Y. (2018). Consumer Aesthetics and Environmental Ethics: Problems and Possibilities. Problems and Possibilities. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 76(4), 429–439.https://doi.org/10.1111/jaac.12594
Joy, A., Sherry, J. F., Venkatesh, A., Wang, J., & Chan, R. (2012). Fast Fashion, Sustainability, and the Ethical Appeal of Luxury Brands. Fashion Theory, 16(3), 273–295.https://doi.org/10.2752/175174112X13340749707123
McNeill, L., & Moore, R. (2015). Sustainable fashion consumption and the fast fashion conundrum: Fashionable consumers and attitudes to sustainability in clothing choice. International Journal of Consumer Studies, 39(3), 212–222.https://doi.org/10.1111/ijcs.12169
McNeill, L., & Venter, B. (2019). Identity, self-concept and young women’s engagement with collaborative, sustainable fashion consumption models. International Journal of Consumer Studies, 43(4), 368–378.https://doi.org/10.1111/ijcs.12516
Horton, K. (2018). Just Use What You Have: Ethical Fashion Discourse and the Feminisation of Responsibility. Australian Feminist Studies, 33(98), 515–529.https://doi.org/10.1080/08164649.2019.1567255
Jung, S., & Jin, B. (2016). From quantity to quality: Understanding slow fashion consumers for sustainability and consumer education. International Journal of Consumer Studies, 40(4), 410–421.https://doi.org/10.1111/ijcs.12276
Fletcher, K. (2010). Slow Fashion: An Invitation for Systems Change. Fashion Practice, 2(2), 259–265.https://doi.org/10.2752/175693810X12774625387594
Presley, A., & Meade, L. M. (2018). The Business Case for Sustainability: An Application to Slow Fashion Supply Chains. IEEE Engineering Management Review, 46(2), 138–150.https://doi.org/10.1109/EMR.2018.2835458
Pookulangara, S., & Shephard, A. (2013). Slow fashion movement: Understanding consumer perceptions—An exploratory study. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(2), 200–206.https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2012.12.002
Ki, C.-W. (Chloe), Park, S., & Ha-Brookshire, J. E. (2021). Toward a circular economy: Understanding consumers’ moral stance on corporations’ and individuals’ responsibilities in creating a circular fashion economy. Business Strategy and the Environment, 30(2), 1121–1135.https://doi.org/10.1002/bse.2675
Coscieme, L., Manshoven, S., Gillabel, J., Grossi, F., & Mortensen, L. F. (2022). A framework of circular business models for fashion and textiles: The role of business-model, technical, and social innovation. Sustainability: Science, Practice and Policy, 18(1), 451–462.https://doi.org/10.1080/15487733.2022.2083792
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html