Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role hudby v každodennosti. Studie uživatelů streamovací platformy Spotify
Thesis title in Czech: Role hudby v každodennosti. Studie uživatelů streamovací platformy Spotify
Thesis title in English: The role of music in everyday life: A study of users of the Spotify streaming platform
Key words: hudba|každodennost|užívání hudby|kvalitativní výzkum|Spotify
English key words: music|everyday life|music in use|qualitative research|Spotify
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: doc. PhDr. Marek Skovajsa, M.A., Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.11.2022
Date of assignment: 23.11.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 23.11.2022
Date and time of defence: 08.09.2023 09:30
Date of electronic submission:01.08.2023
Date of proceeded defence: 08.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jan Sládek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Východiska: Hudba je nedílnou součástí každodenního života a to, jak intenzivně hudbu vnímáme a jak silné v nás dokáže vzbudit emoce, inspirovalo sociální vědce k tomu, aby se ve výzkumu zaměřili na hudbu jako na prvek, jenž pomáhá formovat každodenní situace a rovněž významy, které těmto situacím přikládáme. Na hudbu můžeme pohlížet jako na prostředek, pomocí něhož regulujeme, či podněcujeme naše aktérství (DeNora, 2001). Hudbou můžeme rovněž upevnit, ale i výrazně změnit definici aktuální situace (Dees & Vera, 1978). Obecně lze konstatovat, že praktiky poslechu hudby nabývají komplikovaných forem díky tomu, jak skrze ni jednotlivci strukturují své každodenní jednání, případně ustavují sami sebe jako aktéra (DeNora, 2001, North, Hargreaves & Hargreaves, 2004). Těmto specifickým praktikám poslechu dále napomáhá rychlý rozvoj streamovacích služeb, mezi něž patří také platforma Spotify. Streamování umožňuje uživatelům téměř neomezený přístup k hudbě a zároveň aktivně podporuje pronikání nových praktik poslechu do každodenního života, ať už díky možnosti sestavit svou vlastní kolekci písní pro jakoukoliv specifickou příležitost nebo díky předem připraveným “playlistům“ (Dhaenens & Burgess, 2019, Johansson et al., 2017, Siles et al., 2019).
Cíle:Cílem práce je zodpovědět otázku, jaký je vztah poslechu hudby skrze streamovací platformu Spotify k vykonávání činností v každodenním životě. K zodpovězení této výzkumné otázky bude nutné odhalit významy, jež si jednotlivci s poslechem hudby a s každodenností spojují.
Metodika:V první části práce dojde za pomoci rešerše literatury k vymezení klíčových pojmů a jejich zasazení do sociologické teorie. Pro další část práce budou zásadní polostrukturované rozhovory, jež povedu s uživateli streamovací platformy Spotify a které budu dále analyzovat. Při analýze rozhovorů se hodlám řídit zásadami vytyčenými v takzvané zakotvené teorii (Strauss & Corbin, 1999), přičemž klíčová bude snaha o porozumění výpovědím jednotlivých respondentů a jejich následná interpretace. Sběr dat proběhne na vzorku deseti až dvaceti respondentů, zvolených záměrným výběrem tak, aby byl vzorek co nejrozmanitější z hlediska sociodemografických charakteristik respondentů.
Charakteristika závěrů: Na základě analýzy rozhovorů bude možné porozumět praktikám respondentů, pochopit významy, jež hudbě v každodennosti přiřazují, a objevit vzorce v posluchačských rutinách. Vzhledem k povaze vzorku výstupy nepovedou k zobecnění získaných poznatků na celou populaci posluchačů hudby využívajících za tímto účelem platformu Spotify. Výsledky práce však umožní srovnání s jinými studiemi provedenými v dané oblasti a budou rovněž sloužit jako podklad pro stanovení hypotéz v dalším výzkumu.
References
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Certeau, M. de (1984). The practice of everyday life. University of California Press.
Csikszentmihalyi, M., & Halton, E. (1981). The meaning of things: Domestic symbols and the self. Cambridge university press.
Dees, D.R. and Vera, H. (1978). Soundtracking Everyday Life: The Use of Music in Redefining Situations. Sociological Inquiry, 48(2), 133-141.
DeNora, T. (1995). The musical composition of social reality? Music, action and reflexivity. The Sociological Review, 43(2), 295-315.
DeNora, T. (1997). Music and erotic agency–Sonic resources and social-sexual action. Body and Society, 3(2), 43–65.
DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge University Press.
DeNora, T. (2003). Music sociology: Getting the music into the action. British Journal of Music Education, 20(2), 165-177. doi:10.1017/S0265051703005369
DeNora, T. (2004). Historical perspectives in music sociology. Poetics, 32(3-4), 211-221.
DeNora, T. (2014). Making sense of reality: Culture and perception in everyday life. Sage.
DeNora, T. (2015). Music asylums: Wellbeing through music in everyday life. Ashgate.
Dhaenens, F., & Burgess, J. (2019). ‘Press play for pride’: The cultural logics of LGBTQ-themed playlists on Spotify. New Media & Society, 21(6), 1192–1211.
Dowd, T. (2007). The sociology of music. In C. D. Bryant, & D. L. Peck (Eds.), 21st century sociology: A reference handbook (Volume 2) (p. 249-260). Sage Publications.
Eriksson, M., Fleischer, R., Johansson, A., Snickars, P., & Vonderau, P. (2019). Spotify teardown: Inside the black box of streaming music. Mit Press.
Eriksson, M., & Johansson, A. (2017). " Keep Smiling!": Time, Functionality and Intimacy in Spotify's Featured Playlists. Cultural Analysis, 16(1), 67-82.
Frith, S. (2003). Music and everyday life. In M. Clayton, T. Herbert & R. Middleton (Eds.), The cultural study of music: A critical introduction (p. 92-101). Routledge.
Fuentes, C., Hagberg, J., & Kjellberg, H. (2019). Soundtracking: music listening practices in the digital age. European Journal of Marketing, 53(3), 483-503.
Johansson, S., Werner, A., Åker, P., & Goldenzwaig, G. (2017). Streaming music: Practices, media, cultures. Routledge.
Kaufmann, J. C. (2010). Chápající rozhovor. Sociologické nakladatelství.
North, A. C., Hargreaves, D. J., & Hargreaves, J. J. (2004). Uses of music in everyday life. Music perception, 22(1), 41-77.
Siles, I., Segura-Castillo, A., Sancho, M., & Solís-Quesada, R. (2019). Genres as Social Affect: Cultivating Moods and Emotions through Playlists on Spotify. Social Media + Society, 5(2), 1-11.
Strauss, A. L., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Sdružení Podané ruce, Nakladatelství Albert.
Werner, A. (2020). Organizing music, organizing gender: algorithmic culture and Spotify recommendations. Popular Communication, 18(1), 78-90.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html