Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
L1-acquisition of epistemic modality in Czech
Thesis title in Czech: Osvojování epistemické modality u českých dětí
Thesis title in English: L1-acquisition of epistemic modality in Czech
Key words: modalita|deontická modalita|epistemická modalita|osvojování modálních sloves|osvojování slovesa muset
English key words: modality|deontic modality|epistemic modality|acquisition of flavor-variable modals|acquisition of Czech muset ‘must’
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.11.2022
Date of assignment: 01.12.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 10.01.2023
Date and time of defence: 11.09.2023 09:00
Date of electronic submission:26.07.2023
Date of proceeded defence: 11.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je přispět k poznání osvojovaní kategorie modality u českých dětí. Práce bude testovat dvě hypotézy, které mají oporu v empirické i teoretické literatuře o modalitě: (i) epistemická modalita je osvojena později, než modalita okolnostní (Papafragou, 2004); (ii) i přes relativně pozdní akvizici epistemické modality prochází děti fází, kdy je u nich tendence aplikovat epistemickou interpretaci více, než je tomu u dospělých (tzv. overcommitment; Traugott, 1989; Cournane, 2020). Hlavním předmětem výzkumu bude české sloveso muset, které může být užito jak okolnostně (zejména deonticky: Ten koš musel vynést Jindra – dostal to přikázáno.) tak epistemicky (Ten koš musel vynést Jindra – nikdo jiný tady nebyl.). Hypotézy budou testovány pomocí experimentu založeného na výběru obrázku. Jedná se o (konceptuální) replikaci experimentu (Cournane, 2010; Cournane & Veselinović, 2021). Účastníky experimentu budou děti dvou, případně tří věkových skupin (ca 3 let a 5 let / 6 let) a výsledky budou srovnány s kontrolní skupinou dospělých. Predikce se od předchozích výzkumů (provedených na angličtině a srbochorvatštině) liší kvůli specifickým gramatickým vlastnostem slovesa muset (Blasczyk & Karlík, 2017), zejména kvůli tomu, že okolnostní interpretace není nikdy gramaticky vyloučena a že epistemická interpretace je vyloučena u kombinace prézens+dokonavost (Ten koš musí vynést Jindra.)
The aim of this thesis is to contribute to the understanding of the acquisition of modality in Czech children. The thesis will test two hypotheses that have support in the empirical and theoretical literature on modality: (i) epistemic modality is acquired later than circumstantial modality (Papafragou, 2004); (ii) despite the relatively late acquisition of epistemic modality, children go through a phase in which they tend to apply epistemic interpretation more than adults (overcommitment; Traugott, 1989; Cournane, 2020). The main object of the research will be the Czech verb must, which can be used both circumstantially (especially deontically: Ten koš musel vynést Jindra – nikdo jiný tady nebyl [Jindra had to take the bin out – he was ordered to do so].) and epistemically (Ten koš musel vynést Jindra – nikdo jiný tady nebyl. [Jindra must have taken the bin out – there was no one else here].). The hypotheses will be tested by using an experiment based on image selection – so-called picture selection task – as a (conceptual) replication of an experiment (Cournane, 2010; Cournane & Veselinovic, 2021). Participants in the experiment will be children of two or three age groups (around. 3 years and 5 years / 6 years) and the results will be compared with a control adult group. The prediction differs from previous research (conducted on English and Serbo-Croatian) due to the specific grammatical properties of the verb muset (Blasczyk & Karlik, 2017), such as the fact that the circumstantial interpretation is never grammatically excluded or that the epistemic interpretation is excluded with present perfective verbs (Ten koš musí vynést Jindra [The basket must be carried out by Jindra]).
References
Blaszczyk, I. / Karlík, P. (2017): Modalita. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy – Nový encyklopedický slovník češtiny.Cournane, A. & Veselinović, D., (2022): If they must, they will: Children overcommit to likeliness inferences from deontic modals, Glossa: a journal of general linguistics 7(1). Cournane, A. & Pérez-Leroux, A. (2020): Leaving Obligations Behind: Epistemic Incrementation in Preschool English. Language Learning and Development. 16. 1-22. Dokulil, M. (1954): K modální výstavbě věty. In: Bělič, J.: Studie a práce linguistické: k šedesátým narozeninám akademika Bohuslava Havránka. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, s. 254–262.Grepl, M. (1973): K podstatě modálnosti. In: Otázky slovanské syntaxe. III. Brno: Universita J.E. Purkyně, s. 23–38.Grepl, M. / Karlík, P. (1998): Skladba češtiny. Olomouc: Votobia.Hansen, B. & P. Karlík. (2005): Modality in Slavonic Languages. New Perspectives.Grepl M., Šimík R. (2017): Epistémická modalita. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtinyTraugott, E. C. (1989). On the Rise of Epistemic Meanings in English: An Example of Subjectification in Semantic Change. Language, 65(1), 31–55Papafragou, A. (2004): The Acquisition of Modality: Implications for Theories of Semantic Representation. Mind and Language. 13.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html