Možnosti rozvoje dětského čtenářství v kontextu kulturní mise školy
Thesis title in Czech: | Možnosti rozvoje dětského čtenářství v kontextu kulturní mise školy |
---|---|
Thesis title in English: | Possibilities of Children's Reading Development in the Context of the Cultural Mission of the School |
Key words: | kultura|škola|kulturní vzdělávání|hodnoty společnosti|čtenářství|čtenářská gramotnost|kultura školy|čtenářská kultura|kulturní dědictví |
English key words: | culture|school|cultural education|values of society|reading|reading literacy|school culture|reading culture|cultural heritage |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 15.11.2022 |
Date of assignment: | 15.11.2022 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 24.04.2023 |
Date and time of defence: | 05.09.2023 09:00 |
Date of electronic submission: | 28.07.2023 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zabývá školou jako místem pro vzdělávání žáků základních škol ke kulturnímu rozvoji především prostřednictvím čtenářství. V teoretické části jsou vymezeny pojmy kultura, škola, kultura školy, hodnoty společnosti, čtenářství a čtenářská gramotnost. Pozornost je věnována škole jako prostředí a vlivu osobnosti učitelů při vzdělávání žáků ke kulturnímu rozvoji prostřednictvím čtenářství. Práce dále zmiňuje problematiku rozvoje dětského čtenářství na základní škole, roli a aktivity školních a městských knihoven a vybrané projekty podporující rozvoj čtenářství. Praktická část se věnuje prozkoumání kurikulárních dokumentů ve vztahu ke čtenářství a čtenářské gramotnosti. V praktické části je dále pomocí kvalitativní metody výzkumu zjišťováno, jaký je názor pedagogických pracovníků a poučené veřejnosti na současný stav čtenářství. Tyto výsledky jsou dále srovnány s podobnými výzkumy v České republice a v zahraničí. |
References |
● BÖNISCH, Bc. Pavel. Hodnoty a hodnotová orientace. Zlín, 2009. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Prof. PhDr. Hana Vykopalová, CSc. ● ČERVENKOVÁ, Dagmar. Vnitřní a vnější determinanty morálního vývoje u dítěte. 2009. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky. Vedoucí práce Krykorková, Hana. ● FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 2. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8. ● GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4. ● HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7. ● Hloušková, L. Proměna a kultura školy. Dizertační práce, vedoucí doc. PhDr. Milan Pol, CSc., Masarykova univerzita, s. 40–49. [online]. Dostupné z:https://is.muni.cz/th/b7jt0/Disertace_10.4._07_-_cela.pdf ● KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. ● KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk - hodnoty - výchova: kapitoly z filosofie výchovy. Prešov: vl. n., 1996. ISBN 80-85668-34-3. ● PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. ● SOUKUP, Václav. Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8. ● STEJSKALOVÁ, Eva. Prostředí a projekty podporující dětskou četbu. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví. Vedoucí práce Landová, Hana. ● VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.128 s. ISBN 978-80-7367-386-4. ● VAŇKOVÁ, Eva. Nové formy čtenářství a jejich pedagogicko-psychologický charakter. 2013. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky. Vedoucí práce Krykorková, Hana. |