Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Project NEOM: Comparative analysis of domestic and foreign communication
Thesis title in Czech: Projekt NEOM: Komparativní analýza domácí a zahraniční komunikace
Thesis title in English: Project NEOM: Comparative analysis of domestic and foreign communication
Key words: NEOM|Saúdská Arábie|analýza sociálních sítí|Ekonomická vize 2030|komunikace
English key words: NEOM|Saudi Arabia|Communication|Social Network Analysis|Economic Vision 2030
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of Middle Eastern Studies (21-KBV)
Supervisor: Mgr. Pavel Ťupek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.11.2022
Date of assignment: 09.11.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 13.12.2022
Date and time of defence: 07.09.2023 12:45
Date of electronic submission:31.07.2023
Date of proceeded defence: 07.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Josef Ženka, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat kontroverzním projektem NEOM v saúdskoarabské provincii Tabúk, který má představovat ideální futuristické město. Tento projekt je součástí saúdskoarabského reformního programu ekonomického, kulturního a sociálního a udržitelného rozvoje Vize 2030. Cílem práce bude zkoumat, jakým způsobem je projekt prezentován saúdskoarabskými úřady, a to například na základě rozboru vybraných tiskových a mediálních zpráv, oficiálních projevů zainteresovaných stran, či na sociálních sítích. Zároveň bude zkoumat i kontroverze, které jsou s projektem spojené, a to prostřednictvím rozboru neoficiálního (disentního, neoficiálního, nezávislého či zahraničního) diskurzu. Bakalatnta bude pracovat zejména s arabštinou a angličtinou.
References
Prameny:
sociální média, oficiální tiskové zprávy a prohlášení Saúdské Arábie, analýzy mezinárodních lidskoprávních organizací atp.
Literatura:
Algumzi. (2022). Risks and Challenges Associated with NEOM Project in Saudi Arabia: A Marketing Perspective. Journal of Risk and Financial Management, 15(9), 381. https://doi.org/10.3390/jrfm15090381
Alhassan, Fatimah Mohammed, and Sharifah Abdullah Aldossary. 2021. “The saudi ministry of health’s twitter communication strategies and public engagement during the COVID-19 pandemic: Content analysis study”. JMIR public health and surveillance 7 (7): https://doi.org/10.2196/27942.Algumzi. (2022). Factors Influencing Saudi Young Female Consumers’ Luxury Fashion in Saudi Arabia: Predeterminants of Culture and Lifestyles in Neom City. Journal of Risk and Financial Management, 15(7), 274. https://doi.org/10.3390/jrfm15070274
Al-Rasheed. (2010). A History of Saudi Arabia (2nd ed.). Cambridge University Press.
Al-Rasheed. (2018). Salman's legacy : the dilemmas of a new era in Saudi Arabia. Oxford University Press.
Dinnie, Keith. 2008. “Nation branding: 186-209. https://doi.org/10.4324/9780080554570-18.
Faudot, Adrien. 2019. “Saudi Arabia and the rentier regime trap: A critical assessment of the plan Vision 2030”. Resources policy 62 (62): 94-101. https://doi.org/10.1016/j.resourpol.2019.03.009
Hassan, Oz. 2020. “Artificial Intelligence, Neom and Saudi Arabia's Economic Diversification from Oil and Gas”. The Political quarterly (London. 1930) 91 (1): 222-227. https://doi.org/10.1111/1467-923X.12794.
Qasem, Islam Y. 2016. “Rentier Theory and Saudi Arabia”. Oil and Security Policies 32: 4-27. https://doi.org/10.1163/9789004277731_003.
Moshashai, Daniel, Andrew M. Leber, and James D. Savage. 2020. “Saudi Arabia plans for its economic future: Vision 2030, the National Transformation Plan and Saudi fiscal reform”. British journal of Middle Eastern studies 47 (3): 381-401. https://doi.org/10.1080/13530194.2018.1500269
Riera, Lima, R. M., Hoteit, I., & Knio, O. (2022). Simulated co-optimization of renewable energy and desalination systems in Neom, Saudi Arabia. Nature Communications, 13(1), 3514–3514. https://doi.org/10.1038/s41467-022-31233-3
Shoaib, Turki, and Ramin Keivani. 2015. “Branding the new city: exploring place branding in Saudi Arabia”. Journal of place management and development 8 (3): 254-265. https://doi.org/10.1108/JPMD-06-2015-0020.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html